رای کردها به قلیچداراوغلو از ترس برنده شدن اردوغان

سرویس جهان- خبرگزاری رویترز با اشاره به اینکه کردهای ترکیه از رییس‌جمهور شدن دوباره اردوغان نگرانند، اعلام حمایت غیرمستقیم حزب کردگرای دموکراتیک خلقها از کمال قلیچدار اوغلو نامزد اپوزیسیون را نشانه ترس کردها از پیروزی اردوغان در انتخابات و ادامه سرکوب در مناطق کردنشین ترکیه عنوان کرد

به گزارش کردپرس، کردهای ترکیه در دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور با عدم معرفی نامزد مستقل و حمایت از کمال قلیچدار اوغلو نامزد اپوزیسیون ترکیه، هدف خود را جلوگیری از انتخاب دوباره رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه اعلام کردند که البته اردوغان پیشتاز انتخابات شد.

قلیچداراوغلو که در دور اول حدود پنج درصد از اردوغان عقب افتاد در کارزار انتخاباتی دور دوم تلاش کرد رای بیشتری از میان ناسیونالیست ها جذب کند که برای این کار به دو حربه متوسل شد: تاکید بر مقابله با تروریسم که در ترکیه معادل مقابله با کردهاست و ائتلاف با احزاب افراطی.

برخی انتظار داشتند که تغییر لحن قلیچداراوغلو باعث روی گردانی حداقل بخشی از کردها از او در دور دوم شود اما حزب دموکراتیک خلقها امروز، به طور ضمنی بر ادامه حمایت از قلیچدار اوغلو در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد.

خبرگزاری رویترز دلیل ادامه کردها از قلیچدار اوغلو را ترس آنها از انتخاب اردوغان و در نتیجه احتمالا سرکوب شدیدتر کردها در صورت انتخاب اردوغان عنوان کرد. در نتیجه کردها بین بد و بدتر اولی را انتخاب می کنند.

رها رهاوی اوغلو، مدیر موسسه مطالعات فرهنگی در شهر کردنشین دیاربکر به رویترز گفته است برخی از کردها در پی تغییر لحن قلیچداراوغلو و تلاش برای جذب رای ناسیونالیست ها ناامید شده و ممکن است در دور دوم انتخابات شرکت نکنند. اما شکست قلیچدار اوغلو در دور دوم انتخابات به معنای شکست کردها نیز هست.

طیب تمل از مقامات ارشد حزب دموکراتیک خلق ها نیز معتقد است پیروزی اردوغان به معنای بازگشت مناطق کردنشین ترکیه به دوران سیاه و تاریک است. او نیز احتمال داد تلاش قلیچداراوغلو برای جذب رای ناسیونالیست ها باعث روی گردانی برخی کردها از او در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شود که قرار است روز ۲۸ می ۲۰۲۳ برگزار شود.

کد خبر 2756167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha