۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
مرغی که پر کشید و صفی که طولانی تر شد

سرویس آذربایجان غربی- با وجود تداوم صف های طویل مردمی برای تهیه مرغ در ارومیه، معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی می گوید: نظارت بر تنظیم بازار عرضه مرغ استان همچنان ادامه دارد.

به گزارش کردپرس، از اواسط فروردین ماه سال جاری تا کنون کمبود مرغ در ارومیه و برخی شهرهای استان مشهود است. پس از انتقاد شدید الحن دو تن از نمایندگان ارومیه در خصوص این وضعیت، استاندار آذربایجان‌غربی اعلام کرد: «دلایل مشکل توزیع عادلانه مرغ گرم در بازار بررسی می شود». ستاد تنظیم بازار استان هم وفور تولید را از اواسط اردیبهشت وعده داد.

راهکار موقتی مسئولان برای ایجاد تعادل در بازار هم، توزیع مرغ منجمد برای دهک پایین جامعه و مناطق کم برخوردار بود اما به دلیل فرهنگ غذایی خاص استقبال مردم از مرغ منجمد پایین است.

با وجود اینکه اردیبهشت به نیمه رسید هنوز خبری از وفور تولید وعده داده شده از سوی ستاد تنظیم بازار نشده است.

جواد کرمی معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی عصر گذشته در ششمین جلسه ‌کارگروه تنظیم بازار استان بیان کرد: نظارت بر تنظیم بازار عرضه مرغ استان به رغم رفع مشکلات اساسی هفته‌های گذشته، همچنان استمرار دارد و برای مدیریت و برنامه ریزی صحیح نظارت بر بازار نیازمند اطلاعات صحیح و به روز هستیم و در این راستا نظارت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

او با تاکید براینکه افراد غیر متخصص در نظارتها نباید حضور داشته باشند، اضافه کرد: یکی از عوامل مهم در نظارت صحیح استفاده از افراد آگاه در این بخش بوده که باید تدابیر لازم در این زمینه بکار گرفته شود.

کرمی با بیان اینکه جهاد کشاورزی نقش اساسی در نظارت‌ها ایفا می‌کند، خواستار استفاده دستگاه‌های متولی از افراد آموزش دیده و مطلع در بازرسی‌های روزمره از بازار مرغ و نانوایی‌ها شد.

در این جلسه اما اشاره ای به کمبود مرغ، گرانی این کالای اساسی و صف های مردمی برای خرید آن نشده است. در حالیکه ارومیه همچنان با این معضل دست و پنجه نرم می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم پیشتر دلیل کمبود مرغ در استان را جوجه ریزی کم واحدهای مرغداری عنوان کرده و گفته بود: «به دلیل پایین بودن قیمت لاشه مرغ در ماه‌های گذشته و افزایش قیمت نهاده‌های دامی وارداتی، جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان روند کاهشی داشته است».

قضیه اما از آن جا شروع شد که در ۲ ماه گذشته قیمت جوجه یک روزه از ۲۲ هزار تومن به ۲ هزار تومان رسید چراکه جوجه ریزی انجام نمی شد و مرغداری ها هم از خرید امتناع می کردند لذا قیمت پایین آمد حتی بعضی از تولیدکنندگان جوجه یک روزه، حاضر بودند جوجه های یکروزه را رایگان به مرغداران بدهند در نهایت مرغی برای عرضه به بازار هم جود ندارد.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی؛ «در حال حاضر  جوجه ریزی در نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد مرغداری ها انجام نمی شود،  در نهایت دولت مجبور به واردات مرغ منجمد از کشورهایی همچون ترکیه شده است که فرهنگ غذایی ایرانیان سازگار نیست و از سوی دیگر هزینه آن نیز بالاتر است و تمایل مردم بیشتر به خرید مرغ گرم است که اکنون با کمبود روبه رو شده است».

جلال محمودزاده در گفت و گوی اختصاصی خود با کردپرس تاکید کرده بود: « قطعا اگر دولت به همین روند خود ادامه بدهد و بر سیاست‌های غلط اقتصادی خود اصرار بورزد قطعاً با مشکلات عدیده ای در تامین کالاهای اساسی در کشور روبرو خواهیم شد ».

کد خبر 2755194

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha