طولاتی ترین تونل کرمانشاه امسال به بهره برداری می‌رسد

سرویس کرمانشاه _ مهرداد آهکی از اتمام عملیات اجرایی تونل سیاه طاهر ثلاث باباجانی به عنوان طولاتی ترین تونل استان کرمانشاه در سالجاری خبر داد.

به گزارش کردپرس مدیرکل راه و شهرسازی استان در گفتگو با خبرنگار کردپرس پیرامون این پروژه گفت: مسیر جوانرود_ بازارچه شیخ صله یکی از راه های مهم و شریانی استان است که کرمانشاه را به اقلیم کردستان متصل می‌کند.

وی افزود: یکی از مهمترین بخش های این مسیر به گردنه سیاه طاهر مربوط می شود که با مطالعاتی که صورت گرفت برای این قطعه یک تونل تعریف شد.  

مدیرکل راه و شهرسازی عنوان کرد:از کیلومتر ۴۰ تا ۴۲.۵ تعداد ۳۴ قوس افقی و ۶ قوس قائم وجود دارد که شعاع برخی از قوس ها زیر ۳۰ متر است و حتی در ۶ نقطه قوس‌های افقی با قوس های قائم تداخل دارد .

وی ادامه داد: به دلیل سستی خاک و رانشی و ریزشی بودن مسیر حفر تونل، اجرای این پروژه با دشواری فراوان و حتی خطر برای نیروی انسانی و ماشین ها و ادوات توام بود که با ایجاد تمهیدات لازم کار ادامه یافت اما وجود این شرایط دشوار موجب کندشدن پیشرفت هر پروژه ای می شود.

آهکی پیرامون روند پیشرفت این پروژه گفت: در سال ۱۴۰۰ پروژه با مشکل مالی مواجه شد و پیمانکار با اتکا بر منابع مالی خود، کار را ادامه داد.

 وی افزود: در مقطعی با بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد پیمانکار، مشاور و ... حدود ۱۲۰ میلیارد تومان طلبکار هستند و این شرایط، پروژه را با کندی مواجه کرد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام گرفت در اسفندماه ۱۴۰۱ مصوبه اخذ ۱۵۰ میلیارد تومان از منابع بانکی بر اساس ماده ۵۶ قانون الحاق برای تونل سیاه طاهر اخذ شد که به زودی پرداخت می شود .

آهکی ادامه داد: برای مسیر جوانرود به شیخ صله هم حدود ۹۰ میلیارد تومان به صورت نقدی و غیرنقدی دریافت کرده ایم که با کمک آن  بخشی از مطالبات پیمانکار پرداخت و الان پروژه فعال است.

وی در مورد روند پیشرفت تونل سیاه‌طاهر گفت: عملیات حفاری تونل در بهمن ۱۳۹۸ شروع شد و عملیات حفاری و کف برداری و فونداسیون دیوارها انجام شده و تنها ۲۰۰ متر از دیوار سازی باقیمانده و هم اکنون قالبهای  لاینینگ تونل تهیه و در مرحله آغاز است .

وی با اشاره به اینکه کل پروژه تونل ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ گفت: این تونل با ۱۰۸۰ متر طول، طولانی ترین تونل استان محسوب می شود. عرض تونل ۱۱ متر و ۴۰ سانتی متر است که از  دو لاین استاندارد برای عبور کامیون ها و پیاده رو کناری برخوردار است.

مدیرکل راه و شهرسازی ادامه داد: اگر روند تامین و تخصیص اعتبار  به همین صورت ادامه داشته باشد تونل سیاه طاهر در سالجاری به بهره برداری می رسد.

کد خبر 2755037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha