نزدیک شدن اربیل-بغداد به توافق جدید برای ازسرگیری صادرات نفت

سرویس جهان- بر اساس گزارش رویترز، دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر ادامه صادرات نفت اقلیم کردستان پس از وقفه اخیر به توافق جدید نزدیک شده اند.

به گزارش کردپرس، عراق پس از برنده شدن در پرونده شکایت از ترکیه به خاطر صادرات خودسرانه نفت اقلیم کردستان، جریان صدور نفت اقلیم کردستان به ترکیه را متوقف کرد.

صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه، در هفته گذشته متوقف شد اما تلاش برای ازسرگیری صادرات نفت بر اساس مکانیسم جدید و مورد قبول بغداد همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز با استناد به گفته‌های چهار منبع از نزدیک شدن کردها و دولت مرکزی عراق به توافق جدید خبر داده است.

بر اساس توافق اولیه جدید، شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق موسوم به سومو و وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان به صورت مشترک صادرات نفت اقلیم کردستان عراق را مدیریت خواهند کرد.

منابع کرد و دولت مرکزی عراق به رویترز گفته اند درآمد فروش نفت اقلیم کردستان در حساب متعلق به وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان ذخیره شده و دولت مرکزی عراق بر آن نظارت خواهد داشت.

یکی از منابع وزارت نفت عراق گفته است توافق اولیه جدید که برای تایید برای نخست‌وزیر عراق فرستاده شده و انتظار می رود تا دوشنبه نهایی شود، مسئله قراردادی شرکتهای نفتی خارجی در اقلیم کردستان و بدهی های نفتی اقلیم کردستان را نیز در بر می گیرد.

طرف سوم جریان صدور نفت اقلیم کردستان که ترکیه است و نفت اقلیم کردستان از طریق این کشور به بازارهای جهانی منتقل می شود، هنوز در جریان توافق جدید قرار نگرفته است.

کد خبر 2754062