وزیر دادگستری ترکیه استعفا نکرد، نیمه شب اخراج شد؛ ماجرا چیست؟

سرویس ترکیه - عبدالحمید گل وزیر دادگستری اردوغان به دلیل اعتراض های پیاپی به نقض حریم خصوصی افراد از سوی وزارت کشور، مجبور به استعفا شد.

به گزارش کردپرس، نیمه شب گذشته نامه استعفای عبدالحمید گل ویزر دادگستری ترکیه، همچنین اطلاعیه جانشینی او از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور در سایت اطلاع رسانی دولتی «روزنامه رسمی» منتشر شد.

به نوشته سُل تی وی، یکی از رسانه های اپوزیسیون ترکیه، عبدالحمید گل در چند ماه اخیر بارها با سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه بر سر موضوعاتی مانند بررسی دوربین های مداربسته بدون اجازه دادگاه، همچنین حمله به خانه افراد بدون اجازه کتبی دادستانی، درگیر شده بود.

در ماه آخر سال 2021 سویلو در سخنانی گفت: «اجازه بدهید ما کارمان را بکنیم [افراد را بازداشت کنیم] قانون هم از پشت سرمان خواهد آمد.» اما گل در پاسخ به او اعلام کرد این قانون است که حرف اول را می زند و قرار نیست قانون پشت سر شما بیاید.

بحران بین این دو زمانی به اوج خود رسید که سویلو در رسانه ها به آزادی فردی که به مادرش اهانت کرده بود واکنش نشان داد. گل در پاسخ به او گفت: «من به کسانی که هر روز در شبکه های اجتماعی دستور دستگیری من را می دهند می گویم کسانی که از این روند راضی نیستند می توانند از حق اعتراض خود استفاده کنند اما حق خط و نشان کشیدن برای دادگستری را ندارند.»

آخرین درگیری و جدی ترین آنها مربوط به موضوع بررسی دوربین های مداربسته در سطح شهرها از سوی نهادهای امنیتی زیر نظر سویلو بود که بارها مورد اعتراض گل واقع شد. گل شنود این دوربین ها از سوی نهادهای وزارت کشور را نقض حریم خصوصی افراد دانسته بود.

به جز وزیر کشور، دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی (MHP) به عنوان بزرگترین حامی سویلو نیز از مدت ها پیش از حضور عبدالحمید گل در سمت وزارت دادگستری اعلام نارضایتی کرده بود. همچنین برخی از گروه های داخل حزب عدالت و توسعه (AKP) نیز از وزارت او ناراضی بودند و از مدت ها پیش پیگیر برکناری او بودند. این بود که وزارت گل با یک تصمیم اردوغان در نیمه شب گذشته به پایان رسید و نامه استعفای او منتشر شد.

کد خبر 26358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha