روابط اقتصادی آذربایجان‌غربی و اقلیم کردستان عراق باید افزایش یابد

سرویس آذربايجان غربى-استاندار آذربایجان‌غربی گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق، روابط مستحکمی است و امیدواریم این نشست ها موجب ارتقای بیش از پیش روابط طرفین شود و باید سطح روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق افزایش یابد.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان، در دیدار با استاندار اربیل عراق که با حضور مسئولان و مدیران حوزه اقتصادی و مرزی ۲ طرف برگزار شد، افزود: به دلیل اشتراکات موجود، مراودات اقتصادی و فرهنگی ایران و اقلیم کردستان عراق گسترده است.

معتمدیان با تاکید بر لزوم حل مشکلات مرزی بین این استان و اربیل عراق گفت: آذربایجان غربی نگاه ویژه ای برای توسعه مناسبات مختلف بویژه در حوزه تجاری و اقتصادی با همسایگان و کشورهای منطقه دارد .

او بیان کرد : راه های همکاری گسترده ای بین این دو استان وجود دارد که می توان با اهتمام در راستای ارتقای مراودات و تعامل بیشتر گام های بلندتری در این خصوص برداشت.

استفاده از ظرفیت استان اربیل برای دسترسی به عتبات عالیات

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه نگاه ویژه ای به مرز تمرچین برای توسعه تجارت آذربایجان غربی داریم تصریح کرد: در صدد هستیم با استفاده از ظرفیت های این مرز مسیر های جدید ترانزیت و صادرات محصولات تولیدی استان به کشورهای مختلف ایجاد کنیم.

او با اشاره به افزایش ترددها از طریق اربیل ادامه داد: می توان از ظرفیت استان اربیل برای دسترسی به عتبات عالیات و اعزام زائران استفاده کرد که البته این امر سابقه تاریخی نیز دارد.

معتمدیان با قدردانی از استاندار اربیل عراق در خصوص فراهم شدن زمینه برگزاری نمایشگاه توانمندیهای اقتصادی آذربایجان غربی در اربیل بیان کرد: آمادگی برپائی نمایشگاه‌های اختصاصی از تولیدات استان را در شهرهای اربیل و دهوک عراق داریم .

لزوم برقراری مداوم پرواز بین ارومیه و اربیل

او همچنین بر توسعه مناسبات تجاری بین آذربایجان غربی و اربيل در حوزهای گردشگری به ویژه گردشگری سلامت تاکید کرد و گفت: ظرفیت های مناسبی در حوزه های مختلف بویژه در حوزه بهداشت و درمان در استان وجود دارد و نگاه، در روابط با همسایگان توسعه حداکثری و همه جانبه است و حد و مرزی برای گسترش روابط قائل نیستیم.

استاندار آذربایجان غربی با ابراز خرسندی از بیان دیدگاه های بین ۲ طرف به ویژه در مراودات مرزی و نقطه صفر مرز بین این استان و اربیل عراق، اضافه کرد: خروجی این نشست می تواند نتایج موثر در راستای حل این مشکلات باشد و ما در این خصوص از تمامی ظرفیت های موجود و قانونی استفاده می کنیم.

معتمدیان بر لزوم برقراری مداوم پرواز بین ارومیه و اربیل و بلعکس تاکید کرد و ادامه داد: برقراری این خط پروازی می تواند در توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی بسیار موثر باشد.

اهمیت روابط اقتصادی آذربایجان غربی با اربیل از طریق مرز تمرچین

استاندار اربیل عراق نیز در این دیدار گفت: یکی از اولویت های استان اربیل عراق، توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران است.

امید عبدالرحمان حسن با اعلام اینکه بیشتر کالاهای موجود در استان اربیل، کالاهای ایرانی است، افزود: ما از حضور شرکت های ایرانی برای حضور در اربیل استقبال می کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: روابط تجاری و اقتصادی آذربایجان غربی با استان اربیل از طریق مرز تمرچین پیرانشهر، اهمیت زیادی دارد که باید این روابط گسترش یابد.

کد خبر 24145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha