واگذاری به بخش خصوصی خارج از سازه سد مهاباد خواهد بود

سرویس آذربایجان غربی- پس از انتقادات در خصوص خبر واگذاری سد مهاباد به بخش خصوصی و نگرانی از سلامت آب شرب شهری در خبرگزاری کردپرس، مدیر عامل شرکت آب منطقه ایی آذربایجان غربی از این تصمیم عقب نشینی کرد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، تابستان امسال خبر واگذاری سد مهاباد به همراه چند سد دیگر استان به بخش خصوصی با هدف توسعه گردشگری و ایجاد امکانات رفاهی در اطراف این سدها، به مدت ٢٠ سال از سوی شرکت آب منطقه ایی آذربایجان برای ایجاد بخش‌های ورزشی مانند قایق‌رانی، کشتیرانی تفریحی، جت اسکی، ایجاد اقامتگاه و رستوران روی آب و سایر ورزش‌های آبی در اطراف این سدها مطرح شد.

خبرگزاری کردپرس، هم در گزارشی با عنوان خطر در کمین سلامت تنها منبع آب شرب مهاباد/ واگذاری ٢٠ ساله سد دیگر چه صیغه ایی است؟ به تهدید سلامت تنها منبع آب شرب مهاباد اشاره کرد و نوشت: «به دلیل نادیده گرفته شدن منافع مردم و نبود یک نهاد یا ارگان نظارتی بر عملکرد بخش خصوصی در سدها، این قبیل تصمیمات مبنی بر واگذاری و انجام برنامه های تفریحی می تواند به تهدید جدی برای تامین آب شرب تبدیل شود.

همچنین سیر قانون گذاری و تصمیمات در جهت حفاظت از منابع آب چنان است كه هر نوع ساخت و ساز و دخل و تصرف در حریم كمی و كیفی ١۵٠ متری دریاچه های احداثی در پشت سدها (بر روی خطی است موازی به فاصله افقی از محیط اطراف تر شده مخزن سد بر مبنای حداكثر ارتفاع آب روی سرریز) ممنوع است.

برای نمونه؛ قانون آلودگی آبهای دریاها و دریاچه ها و رودخانه های مرزی با مواد نفتی، ماده ٩ قانون حفاظت محیط زیست، ماده ۶٨٨ قانون مجازات اسلامی، ضوابط موضوع «راهبردهای بلند مدت توسعه» مصوب جلسه سال ١٣٨٢ هیات وزیران، ماده ٢ آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب طبق این اصول احداث هر گونه مراكز تفریحی و آموزشی در حاشیه و داخل سدها و منابع آب شرب مردم حتی برای مسائل آموزشی، نظامی و انتظامی ممنوع است و شورای امنیت ملی نیز وزارت نیرو را موظف كرده از ایجاد هر گونه تاسیسات و مراكز و ساختمانهای تفریحی، ورزشی و آموزشی در حریم و بستر رودخانه ها و دریاچه ها (آب شرب مردم) جلوگیری كند».

اما یاسر رهبردین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی آن زمان در واکنش به این انتقادات در گفت و گو با کردپرس بیان کرد: «در صورتی که مجموعه اقدامات سرمایه گذاری جهت ایجاد پروژه های تفریحی مغایرت زیست محیطی نداشته باشند، امکان اجرای آن ها بلامانع است و در صورت عدم تایید مجوز از سوی سازمان محیط زیست اجرای پروژه ها ملغی خواهد شد».

چهار ماه بعد، رهبردین، در جلسه ٣ آذر، بررسی مشکلات صنعت برق و آب مهاباد در خصوص طرح گردشگری برای بخش پایین دست و خارج از سازه سد مهاباد گفت: اجرای پروژه های گردشگری در بخش پایین دست سد مهاباد با اولویت سرمایه گذاری بومی شهرستان با واگذاری ۲۰ ساله در دستور کار قرار دارد.

بە نقل از فرمانداری مهاباد، او ادامه داد: وضعیت خشکسالی شرایط سختی را به وجود آورده است، و هم اکنون مخزن سد مهاباد به ۵۶ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد کمتر شده است. همچنین میزان حق آبه بخش کشاورزی مهاباد را ۱۱۰ میلیون مترمکعب پیشنهاد دادیم که در صورت افزایش میزان بارندگی و بهبود شرایط مخزن سد این امر محقق خواهد شد.

به گزارش کردپرس، سد مهاباد هم اکنون با تهدید پدیده‌ "بلوم جلبکی" روبه است و به گفته کارشناسان با ادامه این روند، تا پنج سال آینده تصفیه خانه جدید هم نمی‌تواند جوابگوی تامین آب شرب از این سد باشد. لذا تامین سلامت آب شرب مهاباد در اولویت قرار دارد و سرمایه گذاری ها با هدف توسعه گردشگری در درجه های پایین تر اولویت بندی جای می گیرند.

منابع آب هم بر اساس اصل 45 قانون اساسی جزو انفال و ثروت های عمومی محسوب شده و در اختیار حكومت اسلامی است و حكومت هم باید با تصویب قوانین و مقررات خاص در صدد اختصاص این ثروت عمومی به شیوه درست و عادلانه به عامه مردم باشد.

در حال حاضر فعالیت دامپروری در حاشیه سد مهاباد، ورود سموم کشاورزی و فاضلاب خانگی روستاهای بالا دست سد این شهرستان از دیگر آلاینده های این منبع آب شرب به شمار می روند و مشخص نبود با سرمایه گذاری ٢٠ ساله در مخزن سد چه بلای قرار بود بر سر منبع آب شرب شهری مهاباد بیاید!

در حالیکه قوانین مدون و شفاف در خصوص جرم انگاری آلودگی منابع آب، وجود دارد، اما عدم اشراف کامل بر قوانین می توانست به عنوان یکی از عوامل دخل و تصرف های غیر قانونی در منابع آب، می توانست خطر آفرین باشد.

اکنون که شرکت آب منطقه ایی آذربایجان غربی تصمیم واگذاری سد مهاباد به بخش خصوصی را به بخش پایین دست و خارج از سازه سد مهاباد موکول کرده است، می توان به نقش فعالانه خبرگزاری کردپرس در اطلاع رسانی به موقع پی برد.

سد مهاباد، دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر مهاباد، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد همچنین قرار است آب شرب ١٤١ روستا نیز از آب سد مهاباد و از محل تصفیه خانه قدیمی شهر تامین شود.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

خطر در کمین سلامت تنها منبع آب شرب مهاباد

سوف گوشت خوار؛ ارمغان نامدیریتی ها در سد مهاباد و« شهر چای»!

کد خبر 22043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha