AKP و MHP  به دنبال توطئه برای پیروزی در انتخابات آتی هستند

سرویس ترکیه - دمیرتاش درباره امکان توطئه از سوی AKP و MHP برای پیروزی در انتخابات آتی هشدار داد.

به گزارش صلاح الدین دمیرتاش رئیس پیشین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با هشدار درباره انحلال دادگاه قانون اساسی ترکیه از سوی ائتلاف حاکم ترکیه گفت که احتمال دارد آنها برای پیروزی در انتخابات آینده یک توطئه به راه بیاندازند.

بنا بر گزارش جمهوریت، دمیرتاش در دفاع امروز خود در نشست هفتم پنجمین جلسه دادگاه کوبانی با اشاره به سخنان دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی (MHP) درباره اقدام به انحلال دادگاه قانون اساسی ترکیه، گفت: «دادگاه شما نه قدرت و نه صلاحیت تصمیم گیری قانونی را دارد. سیاستمدارانی که کشور را اداره می کنند هفته گذشته نتیجه این دادگاه را پیشاپیش اعلام کرده اند. آنها مداخله آشکاری در کار قانون کرده و خواستار انحلال دادگاه قانون اساسی شده اند.»

او ادامه داد: «گویا این 5 سال ائتلاف حاکم را راضی نکرده و حالا دارند برای دوره بعدی انتخابات برنامه ریزی می کنند. آنهاد دارند با همکاری دادگاه و هیات حاکمه، با زیر پا گذاشتن تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) و به راه انداختن یک توطئه سیاسی، برای پیروزی مجدد ائتلاف حزب عدالت و توسعه (AKP) و MHP تلاش می کنند. دادگاه شما بارها این را تکرار کرده است که "تصمیم ECHR ما را مقید نمی کند." چکونه کسی که اصل 90 قانون اساسی و دادگاه قانون اساسی و ECHR را به رسمیت نمی شناسد، خود را مرجع قضائی می داند و ما را به نام قانون محاکمه می کند؟ شما صلاحیت این کار را ندارید.»

دمیرتاش با اشاره به دخالت مستقیم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور در انتخاب اعضای هیات قضات و دادستان های (HSK) گفت: «رئیس جمهور بیش از نیمی از اعضای دادگاه قانون اساسی و HSK را منصوب می کند. اعضای HSK هم شما را منصوب می کنند. چرا آن شخص که هم مقام دولتی دارد و هم رئیس یک حزب است این قدر باید در کار قوه قضائیه دخالت کند؟ چرا نمی گذارید قانون کار خودش را بکند؟»

دمیرتاش همچنین عدم تمکین ترکیه به تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا را دلیل بالا رفتن قیمت دلار و بحران اقتصادی دانست.

کد خبر 20004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha