رفع تشنگی تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد با جرعه ایی حق آبه

سرویس آذربایجان غربی- رییس امور آب مهاباد از رهاسازی ۲ میلیون مترمکعب آب از دریاچه سد این شهرستان جهت احیای تالاب بین المللی کانی برازان خبر داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، اگر قرار باشد وضعیت تالاب کانی برازان به سطح مطلوب برسد باید حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب به تالاب رهاسازی شود اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر و اولویت تامین آب شرب شهرستان هدف‌ تنها حفظ وضعیت موجود است.

در نتیجه مقرر شد حداقل حق آبه یعنی حدود ٣ میلیون متر مکعب آب به تالاب کانی برازان رهاسازی شود تا تالاب را از خشکسالی نجات داده و از خسارت های وارده به حیات وحش هم جلوگیری شود.

در سال جاری 3 میلیون مترمکعب تامین آب تالاب کانی برازان انجام شده بود اما شرایط خشکسالی و برداشت های غیر مجاز در مسیر در خشک شدن بخش زیادی از تالاب تاثیر داشتند.

رییس امور آب مهاباد می گوید: پیشتر نیز سه مرحله رهاسازی برای آبگیری تالاب کانی برازان انجام شده که به دلیل برداشت غیرمجاز کشاورزان آب رهاسازی شده به تالاب نرسید.

رضا جهینی با اشاره به رهاسازی جدید حق آبه تالاب کانی برازان ادامه می دهد: از پنجشنبه هفته گذشته رهاسازی با دبی ۲ مترمکعب بر ثانیه آغاز شده طی هفته جاری و تا رسیدن به ۲ میلیون مترمکعب ادامه خواهد داشت.

او تاکید می کند: در این مرحله محافظت و بازرسی از مسیر آب تا رسیدن به ورودی تالاب توسط محیط بانان به صورت جدی انجام شده و تمام آب اختصاصی به تالاب سرازیر شده است.

امسال به غیر از تالاب یوسفکند مهاباد تمامی تالاب‌های دیگر این شهرستان خشک شدند و ۷۰ درصد تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد نیز درگیر خشکسالی شد و حجم آبی خود را از دست داد.

اواخر شهریور ماه نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی از درخواست حق آبه برای تالاب خبر داده و خبرنگار کردپرس گفته بود: در نامه ایی به مدیرعامل آب منطقه‌ای استان شرایط تالاب بین المللی کانی برازان که با خطر جدی خشک شدن روبه است مطرح شده و به منظور جلوگیری از به خطر افتادن حیات تالاب از شرکت آب منطقه ای استان درخواست کرده‌ایم که حداقل ٣ میلیون متر مکعب آب برای تامین حق‌آبه زیست محیطی کانی برازان رهاسازی شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی هم در آن زمان از رها سازی آب به سمت تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد طی 15 روز آینده خبر داده و گفته بود: این مهم با با در نظر گرفتن اولویت آب شرب انجام می شود.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

تازیانه خشکسالی بر تن «بهشت پرندگان ایران»؛ «کانی برازان» تشنه است

تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد تا دو هفته دیگر سیراب می شود

آلودگی تهدید بزرگ حیات تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد

کد خبر 18513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha