کُردی: زبان نامفهوم/زندانیان به دلیل آواز خواندن به «زبان نامفهوم» مجازات شدند

سرویس ترکیه - 11 تن از زنان کُرد در زندان الازیغ، به دلیل آواز خواندن به زبان کردی مجازات شدند.

به گزارش کردپرس، لیلا گوون رئیس کنگره جامعه دموکراتیک (DTK)، هولیا آلوکمن رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) شاخه دیاربکر، و تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی کُرد به دلیل آواز خواندن به زبان کُردی که هیات رئیسه زندان از آن به عنوان «زبان نامفهوم» نام برده است، به یک ماه ممنوعیت از هر گونه تماس محکوم شدند.

ماجرا از این قرار بود که گروهی از زندانیان سیاسی کُرد در بند زنان الازیغ در روز 15 آگوست اقدام به خواندن آواز به زبان کُردی کرده بودند. پس از آن برای زندانیان به جرم خواندن به «زبانی نامفهوم» پرونده قضائی تشکیل شد.

در توضیح هیات انتظامی زندان آمده است که «در 15 آگوست سر و صدایی از بند زنان به گوش رسید و ماموران متوجه شدند که زندانیان و محکومان در بند با رقص و خواندن به زبانی نامفهوم، فریادهایی سر می دهند که کلماتی مانند "آپو" و "چریک" و "کوه" در آنها به گوش می رسد. پس از آن به زندانیان هشدارهای لازم داده شد. این اقدام مصادف با 15 آگوست بود؛ زمانی که اولین عملیات مسلحانه حزب کارگران کردستان (PKK) انجام شد.»

لیلا گوون، هولیا آلوکمن، فتحیه اُک چیچک، امینه ارکان، زیلان دمیر، مهربان شورلی، رمزیه یاشار، نورای چیلک، دیلان آیدین، نجمیه بوز، و دجله بوزان، 11 زن زندانی در دفاع از خود اعلام کردند که «تنها برای تقویت روحیه خود آواز می خوانند». با این همه هیات انتظامی زندان این زنان را به یک ماه ممنوعیت هر گونه ارتباطی با دنیای بیرون محکوم کرد.

گفتنی است این اولین بار نیست که در ترکیه از زبان کردی به عنوان زبان نامفهوم نام برده می شود. نمایندگان کرد مجلس ترکیه بارها به دلیل سخن گفتن به زبان کردی به عنوان زبان نامفهوم، توبیخ شده اند. همچنین سخن گفتن به زبان کردی در رسانه های ترکیه نیز با واکنش های خشونت باری پاسخ داده می شود.

کد خبر 16664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha