مشاهیری که تجلیل شدند؛ مشاهیری که جایشان خالی بود

سرویس کردستان- کنگره مشاهیر کرد به عنوان یک حرکت فرهنگی مثبت در روزهای 11 و 12 تیر ماه در سنندج برگزار شد. در این کنگره 30 نفر از مشاهیر کُرد مورد تقدیر قرار گرفتند و جای بسیاری هم خالی بود.

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، کنگره مشاهیر کرد در حالی در سنندج برگزار شد که با توجه به نام آن افراد بسیاری را در بر می گرفت و انتخاب تنها 30 نفر از میان آنها کار را برای برگزار کنندگان سخت کرده بود. انتظار می رفت که تمامی حوزه های فرهنگی، هنری، علمی، ادبی، پزشکی، موسیقی، سیاسی، روزنامه نگاری، سینما، تلویزیون، پژوهشی و ..... در نظر گرفته شود و به یک اندازه در هر گروه از افراد صاحب نام دعوت به عمل آید. اما در این کنگره بیشتر به حوزه موسیقی توجه شده بود و از میان 30 نفر از تجلیل شدگان در کنگره، 10 نفر در بخش موسیقی نام آور بودند. به هر روی برگزاری این کنگره و تجلیل از نام آوران کرد اقدامی مثبت بود. در این گزارش کوتاه سعی کرده ایم به برخی نام هایی هم که جایشان در صحنه تقدیر این کنگره خالی بود اشاره ای داشته باشیم. شیرزاد حسن نویسنده بلندآوازه کرد، دکتر فرهاد پیربال نویسنده ، لیلا زانا فعال حقوق بشر و سیاستمدار کرد در ترکیه، فریدون درخشانی(کوچر بیرکار) ریاضی دان مریوانی و برنده حایزه فیلدز یا همان نوبل ریاضی، بهمن قبادی کارگردان، فرهاد اصلانی بازیگر ، نوید محمدزاده بازیگر و... جمله افرادی بودند که در کنگره مشاهیر کرد جایشان خالی بود.

همچنین فریدون صدیقی واحسان هوشمند در حوزه روزنامه نگاری، پوران درخشنده کارگردان، اقبال واحدی و فواد بابان مجری، علی محمد افغانی نویسنده، پیام عزیزی، جمشید و شاهو عندلیبی، عدنان کریم و حسین حسن بازیگر و فیلمساز سرشناس کُرد عراقی از دیگر نام آوران کرد هستند که جایشان در این کنگره خالی بود. الیته نمی شد انتظار داشت در یک برنامه تمامی مشاهیر کرد را تقدیر کرد و این طبیعی است.

اگرچه سعی شده بود در این کنگره گستره جغرافیایی در نظر گرفته شود و به هر چهار استان کردنشین ایران (کردستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی و بخشی از خراسان و شمال کشور) و همچنین کشورهای عراق، ترکیه و سوریه به یک میزان توجه شود اما سهم کرمانشاه و اقلیم کردستان در این کنگره بیشتر بود و برخی مناطق مانند استان ایلام و یا کشور سوریه به طور کلی نادیده گرفته شده بودند. شخصیتی همچون نوید محمدزاده بازیگر ایلامی که افتخارات بسیاری در این حوزه کسب کرده است در این کنگره نادیده گرفته شده و هیچ شخصیت کُرد نام آوری هم با ملیت سوریه در این کنگره حضور نداشت. افرادی مانند «جوان حاجو» که با سبک خود تا حد زیادی موسیقی کُردی را به جهان معرفی کرد و «مانو خلیل» فیلمساز سوری و «سلیم برکات» نویسنده و شاعر کُرد اهل قامشلو سوریه در این کنگره جایشان خالی بود.

نکته قابل تامل در این کنگره این بود که برخی افراد شهیر هم در میان آنها وجود داشت اما جزو تجلیل شدگان نبودند از جمله مریم بوبانی اهل سنندج که برای فیلم «بادسیاه» نماینده عراق در اسکار 2018 شد و صدیق تعریف استاد آواز اهل سنندج.

گقتنی است در اختتامیه این کنگره از 30 نفر از مشاهیر کرد تجلیل شد. این 30 نفر عبارتند از: میکائیل اصلان موزیسین کرد ترکیه ساکن آلمان، کلیم الله توحدی شاعر معروف کرمانجی اهل خراسان، استاد مظهر خالقی خواننده نام آوازه کرد که 38 سال دور از وطن بوده است، بیژن ذوالفقارنسب بازیکن و مربی فوتبال اهل سنندج، محمدعلی سلطانی نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات کردی اهل کرمانشاه، مجتبی شمسی پور شیمی دان کرمانشاهی، اسعد شیخ الاسلامی فقیه اهل سنندج، دکتر قطب الدین صادقی کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه، هادی ضیاء الدینی هنرمند مجسمه ساز سنندجی، شهرام ناظری خواننده و آهنگساز اصیل ایرانی اهل کرمانشاه، کیهان کلهر آهنسگاز و موسیقی دان اهل کرمانشاه، علی اکبر مرادی موسیقی دان پرآوازه کرد اهل کرمانشاه، پروفسور معصومعلی معصومی عضو انجمن جراحان قلب اروپا اهل هرسین کرمانشاه، امیر سرتیپ نصرت الله معین وزیری اهل سنندج، دکتر کردستان موکریانی شاعر، نویسنده و زبان شناس و فعال حوزه حقوق زنان، عثمان هورامی خواننده نام آشنای کرد و استاد سیاچمانه، دکتر میشل لیزنبرگ کردشناس اهل هلند، نزند بگیخانی، کیانوش رستمی، بختیار علی، انور قره داغی، محمدعلی قره داغی، بیژن کامکار، عزالدین مصطفی رسول، آزاد نجار، عطا نهایی، علی اشرف نوبتی، لطیف هلمت و محمد طیفون.

کد خبر 123477

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha