آوارگی ایزدیها و خطر از بین رفتن هویت فرهنگی و زبانی آنها

سرویس جهان- یک محقق ایزدی می گوید آواره شدن صدها هزار ایزدی و گسست ارتباط آنها با آداب و رسومی که به علت دور شدن از محل سکونت اصلی آنها بوجود آمده خطر از بین رفتن فرهنگ و زبان آنها را افزایش داده است.

به گزارش کردپرس، ایزدیهای عراق که بیشتر آنها ساکن شنگال هستند به دنبال حمله 2014 داعش به این منطقه مجبور به فرار شدند. تعداد زیادی از آنها قتل عام و برخی هم به اسارت گرفته شده و داعش از برخی هم به عنوان برده سوء استفاده کرد.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، قبل از حمله داعش حدود 550000 ایزدی در عراق زندگی می کردند اما بعد از این حمله صدها هزار تن از آنها به اقلیم کردستان و کوه های شنگال پناه بردند و تعدادی از آنها نیز به کشورهای دیگر پناهنده شده اند.

غزاله جانگو، محقق ایزدی از شنگال، در گزارشی پیرامون آواره شدن ایزدیها و تاثیر آن بر فرهنگ و زبان آنها، به آمار دفتر نجات ایزدی های ربورده شده اشاره کرده و نوشته است 360000 ایزدی به اقلیم کردستان و کوه های شنگال پناه برده و حدود 120000 تن از آنها نیز به کشورهای اروپا و آمریکا فرار کرده اند. بر اساس آمار سازمان بین المللی مهاجرت، هم اکنون 120000 تن از ایزدیها در 16 کمپ آوارگان در اقلیم کردستان ساکن هستند.

این محقق ایزدی ورود اجباری ایزدیها به مناطق دیگر را خطری برای نابودی زبان و فرهنگ ایزدیها می داند. او در این گزارش که در نشریه نیو عرب منتشر شده، هشدار داده است فرهنگ و زبان ایزدیها که بیشتر بیان شفاهی دارد و کمتر به صورت مکتوب و نوشتاری حفظ شده، بر اثر تعامل با دیگر فرهنگ ها فراموش شده است.

او یادآوری کرده است که ایزدی هایی که از موطن اصلی خود در شنگال دور شده اند امکان برگزاری آیین ها و جشن های خود را ندارند و همین مسئله خطری برای از بین رفتن فرهنگ و روسم ایزدیها محسوب می شود.

این محقق ایزدی به نقل از آوارگان ایزدی هشدار داده است کودکان ایزدی در برخورد و تعامل با دیگر زبانها، زبان کرمانجی خود را فراموش کرده و این مسئله تاثیر بدی روی هویت ایزدیها خواهد گذاشت.

او هشدار داده است که این اقلیت آثار مکتوبی از آموزه های زبانی خود ندارند و در حال حاضر بسیاری از آنها خواندن و نوشتن کرمانجی را بلد نیستند.

کد خبر 12330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha