ترکیه باید کاوالا و دمیرتاش را آزاد کند/ قوه قضائیه مستقل پیش شرط اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات با ترکیه باشد

سرویس ترکیه - دیدبان حقوق بشر از رهبران اتحادیه اروپا خواست تا احترام به حقوق بشر را پیش شرط رابطه با ترکیه قرار دهند.

به گزارش کردپرس، پیش از برگزاری اجلاس رهبران اتحادیه اروپا که در 24 و 25 ژوئن (امروز و فردا) برگزار می شود، دیدبان حقوق بشر (HRW) از مقامات اتحادیه اروپا خواست تا احترام به حقوق را پیش شرط رابطه با ترکیه قرار دهند.

دیدبان حقوق بشر اروپا با انتشار بیانیه ای کتبی درباره ترکیه از رهبران اروپایی خواست تا حقوق بشر را به عنوان دستور کار اصلی خود در رابطه با ترکیه مد نظر قرار دهند.

در این بیانیه ذکر شده است که رهبران اتحادیه اروپا این فرصت را دارند تا پیام روشنی به ترکیه بدهند و وضعیت اسفبار حقوق بشر در ترکیه باید بر روابط اتحادیه با ترکیه تاثیر بگذارد.

در این بیانیه آمده است: «بسیاری از روزنامه نگاران در ترکیه در پشت میله های زندان هستند. یک سرکوب بی امان بر علیه آزادی بیان وجود دارد و مردم به دلیل پست های فضای مجازی مجازات می شوند. زندانی شدن عمر فاروق گرگرلی اوغلو، پرونده انحلال علیه حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و پرونده های کیفری بر علیه ده ها سیاستمدار دیگر، همه و همه نشانه های روشنی از این است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دارد از عدالت کیفری به عنوان مجازاتی برای مخالفان خود استفاده می کند.»

در این متن با اشاره به این که حمله یک فرد مسلح به دفتر HDP و کشتن یک زن جوان (دنیز پویراز) در حالی که پلیس در مقابل ساختمان حضور داشته است نشانه هایی از افزایش این حوادث در آینده است.

در این بیانیه باز هم بر آزادی بی قید و شرط و فوری عثمان کاوالا بازرگان مدافع حقوق بشر، و صلاح الدین دمیر تاش رئیس پیشین HDP تاکیده شده و از مقامات اروپایی خواسته شده است که از دولت ترکیه بخواهند تا تصمیم خود درباره خروج از کنوانسیون استانبول را لغو کند و تصمیمات کمیسیون حقوق بشر اروپا را درباره کاوالا و دمیرتاش اجرا کند.

همچنین در این بیانیه از مقامات اروپایی خواسته شده است که روابطشان را بر پایه شواهد واقعی از تغییر رفتار ترکیه استوار کنند، نه مذاکرات. مذاکرات مربوط به نوسازی همکاری های گمرکی که به درخواست آنکارا قرار است انجام شود، تا زمانی که یک قوه قضائیه مستقل در ترکیه به وجود نیاید نباید آغاز شود.

لازم به ذکر است نزدیک به دو ماه پیش نیز پارلمان اروپا گزارشی 26 صفحه ای درباره وضعیت حقوق بشر در ترکیه منتشر کرد و در آنجا نیز به همین موارد اشاره کرد. این گزارش که توسط ناچو سانچز آمور، گزارشگر اسپانیایی تهیه شده است معتقد است که ترکیه در سه حوزه اصلی نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه نمودهای پسرفت در آن به چشم می خورد تا حدی که بر اساس معیارهای اتحادیه اروپا، مذاکرات مربوط به عضویت ترکیه در اتحادیه باید به حالت تعلیق در آید. با این همه رفتار رهبران اتحادیه اروپا هیچ تغییری نکرد و در اقدامی دیگر گام را پیشتر گذاشته و خواستار اختصاص منابع مالی بیشتری برای ترکیه برای میزبانی از پناهجویان شدند.

کد خبر 12201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha