رییس فراکسیون اهل سنت مجلس: به زودی نامزد ریاست جمهوری مورد حمایت را اعلام می کنیم

سرویس آذربایجان غربی- رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی گفت: طی چند روز آینده اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای برگزار خواهند کرد تا نامزد ریاست جمهوری مورد حمایت جامعه اهل سنت را در بیانیه رسمی اعلام کنند.

جلال محمودزاده در گفتگو با خبرنگار کردپرس افزود: اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی و نخبگان و علمای اهل سنت تاکنون با سه نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری از جمله آنها جناب رئیسی، جناب همتی و جناب رضایی دیدار داشته اند و در این این نشست ها مطالبات اهل سنت با نامزدهای انتخاباتی بحث و بررسی شده است.

او ادامه داد: مقرر شده تا اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس پس از شور و مشورت نامزد مورد حمایت جامعه اهل سنت را که دارای راهکار و برنامه مدون برای رفع مشکلات مشکلات مناطق سنی نشین داشته باشد، انتخاب و طی در چند روز آینده در بیانیه ایی رسمی اعلام کنند.

محمودزاده بیان کرد: در دیدار با نامزدهای انتخاباتی مباحث زیرساخت‌های مناطق سنی‌نشین، توسعه مناطق قومی مذهبی، بررسی اشتغال جوانان اهل سنت، به کارگیری مدیران ارشد اهل سنت در پست‌های کلیدی، تقویت مرزها و بازارچه های مرزی، کولبری، بیکاری، دیدگاه های امنیتی به این مناطق بحث و بررسی و برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی هم برای رفع مشکلات زیر ساختی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی این مناطق دریافت شد.

در مناظرات ریاست جمهوری مطالبات اقوام و ادیان مطرح نشد

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی با اشاره به مناظرات انتخاباتی رئیس‌جمهور گفت: در این مناظرات مطالبات اقوام و ادیان مطرح نشد بلکه چند نفر از نامزدهای انتخاباتی به صورت گذرا در خصوص بکارگیری نیروهای توانمند قومی و مذهبی در دولت آینده صحبت کردند. اما بحث های جدی و چالشی در این خصوص مطرح نشد و در واقع یکی از ایرادهایی وارده مناظره وارد این بود که هیچ کدام از کاندیدای انتخاباتی برنامه مدونی در خصوص مطالبات اقوام و ادیان و مناطق قومی مذهبی مطرح نکردند.

او با اشاره به مشکلات این مناطق اظهار داشت: مشکل اشتغال در برخی از این مناطق قومی مذهبی پررنگ است و تقویت دیدگاه های امنیتی نیز هنوز وجود دارد. همچنان که از دولت جناب روحانی انتظار داشتیم که دیدگاه های امنیتی مناطق قومی مذهبی کاهش پیدا کند، تا سبب توسعه زیرساخت های اقتصادی در منطقه و ایجاد اشتغال شود اما متاسفانه این اتفاق روی نداد و در حال حاضر مرزها و بازارچه‌های مرزی تعطیل شده‌اند و شرکت های تعاونی شغل طاقت فرسای کولبری نیز معلق مانده و بیمه تامین اجتماعی بخشی از آنها قطع شده است.

مناطق قومی- مذهبی بیشترین آمار بیکاری در ایران را دارند

او اضافه کرد: از سوی دیگر بر اساس آمارهای موجود مناطق قومی و مذهبی بیشترین آمار بیکاری در ایران را دارند. استان کردستان، سیستان و بلوچستان و مناطق کردنشین آذربایجان غربی با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می کند و بیکاری در این مناطق نسبت به سایر مناطق ایران بیشتر است و این موضوع نشان می‌دهد که دولت های اخیر توجهی به زیرساخت‌های اقتصادی مناطق قومی مذهبی نداشته اند.

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبات فراکسیون در چارچوب قانون اساسی است و از آن جمله می توان به اصل های ١٢،١٥،١٩ قانون اساسی اشاره کرد. اینها قوانینی هستند در باب توسعه متوازن اعتبارات و زیرساخت ها، اشتغال، آموزش به زبان مادری. برای مثال اصل ۱۲ قانون اساسی به موضوع وضعیت حقوقی احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه می پردازد و باید با سپردن احوال شخصیه در دادگاه ها به قضات اهل سنت در مناطق اهل سنت اقدام شود.

رئیس جمهور آینده قانون اساسی را بدون کم و کاست اجرا کند

او تاکید کرد: همچنان که وظیفه رئیس جمهور به عنوان قوه مجریه، اجرای قانون اساسی است بنابراین رییس جمهور باید این مطالبات پیگیری و اجرا کند و انتظار اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس از رئیس جمهور آینده هم اجرای قانون اساسی بدون کم و کاست است.

به گفته محمودزاده؛ توسعه متوازن همراستا با متوسط کشوری باید در مناطق قومی و مذهبی اجرا شود. این موضوع قابل قبول نیست که برای مثال گازرسانی در برخی از مناطق اهل سنت مانند سیستان بلوچستان به تازگی شروع شده در حالی که استان های مرکزی ایران پیشرفت ۹۵ درصدی دارند اما هنوز در بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان گازرسانی انجام نشده و این وضعیت در روستاها به مراتب تاسف بارتر است. این موارد ناعدالتی در توسعه زیرساخت‌های کشور است که در مناطق قومی مذهبی دیده می شود. قبول نیست که فاصله ‌٥٠ساله توسعه زیرساختها بین استانهای کشور برقرار باشد.

به کارگیری نخبگان قومی- مذهبی در کشور مطالبه فراکسیون اهل سنت مجلس

محمودزاده در خصوص به کارگیری نخبگان قومی مذهبی به عنوان یکی دیگر از مطالباتی که در دیدار با نامزدهای انتخاباتی بحث شده است، گفت: این فراکسیون به کارگیری نخبگان اهل سنت در پست‌های کلیدی و مدیران ارشد در سطح وزیر و معاون وزیر طبق قانون اساسی کشور جمهوری اسلامی ایران را خواستار شده اما با این حال تاکنون توجهی به این موضوع نشده و این مسئله نشان می دهد عدم به کارگیری نخبگان قومی مذهبی در این پست ها سلیقه ای بوده و از سوی مسئولان امر لحاظ شده است. در حالی که مقام معظم رهبری بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند که هیچ گونه محدودیتی برای به کارگیری نخبگان اهل سنت در کشور وجود ندارد.

رییس فراکسیون اهل سنت مجلس جذب افراد شایسته دارای توانمندی اهل سنت را نه به عنوان سهم‌خواهی بلکه به عنوان حق قانونی معرفی کرد و افزود: اکنون در استان کردستان که ۷۰ درصد ساکنین استان اهل سنت هستند استانداری از اهل سنت در این استان به کار گیری نشده است. در آذربایجان غربی با وجود رنگین کمان بودن اقوام و ادیان به غیر از یک نفر، مدیر کلی از اهل سنت به کار گیری نشده است. حتی در استانداری و معاون استانداری نیز جایگاهی برای اهل سنت در نظر گرفته نشده است. این موارد جای تاسف دارد و بر عدالت اجتماعی هم تاثیرگذار خواهد بود.

او ادامه می دهد: در سطح کلان نیز امکان به کارگیری مسئول کنسولگری ایران در کشورهای عربی و یا سفیران ایران از مدیران اهل سنت کمتر مورد توجه بوده در حالی که انتخاب یک مدیر اهل سنت، انقلابی و مورد تایید نظام می‌تواند به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای عربی و اهل سنت از حقوق قانونی ایران دفاع کند و موجب ارتباط پایه دار و تقویت دیپلماسی در روابط بین الملل شود. این مسئله قطعا به نفع نظام است و رئیس جمهور آینده باید به این مسائل توجه کند.

محمودزاده گفت: علی رغم انتقاداتی که به دلیل اجرایی نکردن ۱۰ ماده مطالبات اقوام و ادیان و عدم توسعه زیرساخت های شاخص در منطقه قومی مذهبی متوجه دولت جناب آقای روحانی بود، اما به کار گیری نیروهای توانمند اهل سنت در دوره ایشان انجام گرفت و دو نفر از سفیران از اهل سنت انتخاب شدند و این نکته مثبتی است که در دوره‌های پیش از دولت روحانی وجود نداشت و این نقطه آغازی بود برای به کارگیری نخبگان اهل سنت و امید می رود دولت‌های آینده نیز در این زمینه موفق تر عمل کنند.

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی گفت: در کل کشور حدود ۲۰ میلیون نفر اهل سنت ساکن هستند که ۶ تا ۷ میلیون رای دارند و بنابراین باید نظر و دیدگاه این افراد هم در سیاست های کشور دیده شود. امروز شعار اصلی همه نامزدهای انتخاباتی اجرای عدالت است. بنابراین این موارد باید در برنامه های رئیس‌جمهور آینده لحاظ شود.

محمودزاده در پایان تاکید کرد: اگردر کابینه دولت ها چند وزیر اهل سنت به‌کارگیری شود اتفاق خاصی رخ نمی دهد، بلکه به وحدت و انسجام ملی منجر خواهد شد و سبب تقویت مشارکت جامعه اهل سنت ایران در انتخابات های بعدی خواهد شد.

گفت و گو/ تانیا شعفی

کد خبر 11425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha