مجلس ترکیه اظهارات جو بایدن درباره نسل کشی ارمنی ها را محکوم کرد

سرویس ترکیه - مجلس ترکیه با صدور بیانیه ای رسمی اظهارات جو بایدن و به رسمیت شناختن نسل کشی ارمنی ها را محکوم کرد.

به گزارش کردپرس، مجلس ترکیه در واکنش به سخنان جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا درباره نسل کشی ارمنی ها در ترکیه عثمانی، بیانیه ای رسمی صادر کرد. مجلس ترکیه در این بیانیه ضمن محکوم کردن سخنان جو بایدن درباره وقایع 24 آوریل 1915، این اظهارات را پوچ و متاثر از انگیزه های سیاسی یاد کرد.

بیانیه رسمی مجلس ترکیه با اکثریت آرا از طرف نمایندگان حزب عدالت و توسعه (AKP)، حزب حرکت ملی (MHP)، حزب جمهوری خواه خلق (CHP)، و حزب خوب (İYİ PARTİ)، پذیرفته و با امضای مصطفی شنتوپ رئیس مجلس در سایت "روزنامه رسمی" یعنی سایت خبر رسانی رسمی دولت ترکیه منتشر شد.

در بخش هایی از این بیانیه آمده است:
«ما به عنوان مجلس ملی کبیر ترکیه با قاطعیت تمام سخنان رئیس جمهور آمریکا را که تحت تاثیر تز های لابی های ارمنستان درباره وقایع 1915 گفته شده محکوم کرده و این تهمت های بی اساس را که معنای دیگری جز انگیزه های سیاسی برای تحریف تاریخ ندارند رد می کنیم. اظهارات رئیس جمهور آمریکا که از جهت قانونی و اخلاقی صلاحیت قضاوت درباره مسائل تاریخی ما را ندارد از نظر ما ناپذیرفتنی است... این کار اقدامی غیر مسئولانه و غیر عاقلانه است که به نزدیکی بین مردم کمکی نمی کند...
دیدگاه کشور ترکیه نسبت به این موضوع باز است. ما با اعتماد به نفس طرفدار همکاری در روشن شدن حقایق تاریخی هستیم... ترکیه از تمام تحقیقات علمی در زمینه وقایع 1915 پشتیبانی می کند و هیچ سیاستمدار و یا حکومتی نمی تواند در این زمینه حرفی برای گفتن به ترکیه داشته باشد.
نسل کشی مفهومی تعریف شده و مشخص در حقوق بین الملل است و استفاده از آن شرایط خاصی را می طلبد. همانگونه که در کنوانسیون 1948 سازمان ملل در مورد پیشگیری و مجازات جنایت های نسل کشی بیان شده است، نسبت دادن این مفهوم تنها توسط یک دادگاه ذیصلاح ممکن است. هیچ کدام از شرایط لازم برای اطلاق نسل کشی به وقایع 1915 وجود ندارد. علاوه بر این تلاش یک سیاستمدار برای صدور حکمی که در صلاحیت دادگاه است - فارغ از عنوان و جایگاهش- نمونه ای جدی از عدم مسئولیت قانونی و اخلاقی است... این کار تنها دامن زدن به شکاف بین دو ملت است... بنا بر این به این وسیله با انتشار بیانیه ای که به تصویب نمایندگان مجلس ترکیه رسیده است اعلام می کنیم که اظهارات جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در تاریخ 24 آوریل 2021 از طرف ترکیه محکوم، ناپذیرفتنی و باطل است.»

گفتنی است نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها (CHP) و حزب کارگر (İP) ترکیه به این بیانیه رای مثبت ندادند.

کد خبر 8783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha