اعتراف به ضعف گردشگری در قروه/پلاتو؛ ضرورتی فرهنگی است

سرویس کردستان- ضعف گردشگری در قروه و استفاده نکردن از ظرفیت های شهرستان و غافل شدن از ورودی استان از جمله مواردی بودند که مدیران کل دو نهاد میراث فرهنگی و ارشاد کردستان به آن ها اعتراف کردند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، مدیران کل دو نهاد میراث فرهنگی و فرهنک و ارشاد اسلامی کردستان در نشست تصمیم گیری درباره پروژه های هنری و فرهنگی قروه با محوریت «پلاتو نمایش، موزه سکه و حمام قصلان» به ضعف گردشگری و استفاده نکردن از ظرفیت های تاریخی و فرهنگی و هنری شهرستان اعتراف کردند.

در این نشست سه ساعته به گفته مدیرکل میراث فرهنگی کردستان، قروه از نظر اینکه ورودی کردستان است اما برای آن کم کار شده و ضمن اینکه ظرفیت های ویزه ای را هم در حوزه گردشگری دارد اما هیچ استفاده ای همانند بوم گردی و طبیعت گردی از آن ها نمی شود.

«یعقوب گویلیان» قروه را دارای پتانسیل برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی دانست و به پارک آبی سراب که هیچ کاری برای آن نشده اشاره کرد و از تخریب پل تاریخی فرهادآباد توسط عبور ماشین آلات سنگین از روی آن خبر داد.

او همین طور ضمن انتقاد از وضعیت باباگرگر که همچنان بدون زیرساخت مناسب مانده خواستار توجه به این منطقه گردشگری و لینک شدن آن با غاز علیصدر همدان شد.

«گویلیان» سپس به حمام قصلان اشاره کرد و یادآور شد که اگر این حمام تاریخی تبدیل به موزه سنگ شود نه تنها در گردشگری تأثیرگذار خواهد بود بلکه خام فروشی در معادن را هم کاهش می دهد.

او راه اندازی مرکز هنری در کنار موزه سکه و سنگ را بهترین فرصت برای تشکیل زنجیره از فرهنگ و هنر در شهرستان قروه دانست.

پلاتو ضرورتی فرهنگی برای قروه است

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ضمن بیان اینکه «پلاتو» ضرورتی است فرهنگی برای قروه، از پایین بودن سرانه فرهنگی در استان گفت.

«عبید رستمی» با بیان اینکه طرح مرکز هنری قروه در دستور کار قرار داده شده و فراخوان آن هم انتشار یافته، خواستار ورود شهرداری قروه و شرکت در فراخوان شد.

او مشکل اصلی در قروه را مربوط به جانمایی و دسترسی مردم به محصولات و فضاهای فرهنگی و هنری دانست که بنا به گفته های «رستمی» با راه اندازی این مرکز هنری دیگر این مشکلات رفع خواهد شد.

این مقام مسئول سپس از مشکلات موجود در سینمای تعطیل شده قروه گفت و خواستار تلاش برای رفع نواقص در این سینما شد.

تئاتر قروه روزی سرآمد بود

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی کردستان هم در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه در پارک شهید بهشتی ظرفیت انجام کارهای فرهنگی و هنری وجود دارد درخواست کرد که هر کار فرهنگی که می خواهد صورت گیرد در همان پارک باشد و تبدیل به برند شود.

«محمد عظیم ملک» هم از اینکه تئاتر قروه که روزی سرآمد بود در کردستان، حالا افت کرده انتقاد کرد و گفت که واقعاً جای تأسف دارد که تئاتر قروه با سابقه ای که داشته این چنین با مشکل روبرو است.

ساخت پلاتو با همفکری هنرمندان باشد

در این نشست هنرمندان قروه در خصوص ساخت مرکز هنری یا پلاتو نمایش درخواست کردند که در خصوص ساخت و طراحی این مرکز حتماً از مشاوره و ایده هنرمندان بهره گرفته شود و آنان در روند اجرایی کار قرار گیرند چرا که قرار است این مکان در اختیار هنرمندان باشد لذا استفاده از ایده های آنان در طراحی کار اثربخش خواهد بود.

رئیس مدیریت و برنامه ریزی کردستان با درخواست هنرمندان موافقت کرد و خطاب به شهردار قروه اعلام کرد که همه موارد برای پروژه مرکز هنری باید با همفکری هنرمندان صورت گیرد./

* گزارش و عکس: زیبا امیدی فر

کد خبر 6642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha