کلنگ زنی زنجیره فولاد در قروه/تأمین آب از سدهای کردستان

سرویس کردستان- پس از مباحثه چند ساله، روند تشکیل و کلنگ زنی زنجیره فولاد کردستان به عنوان بزرگترین پروژه صنعتی استان با حفظ منابع آب زیرزمینی و محیط زیست در هفته جاری انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، زنجیره فولاد؛ یکی از بحث برانگیزترین پروژه های صنعتی کردستان در سال های اخیر که بارها در صدر خبرها قرار داشت. تقریباً چند سال پیش بود که خبری مبنی بر ایجاد زنجیره فولاد در شهرستان قروه از زبان مسئولان منتشر شد. خبری که گرچه بیشتر نشانه ها را به سمت شهرستان قروه گرفته بود اما پس از کش و قوس های فراوان بالأخره تصمیم مسئولان بر این شد که زنجیره فولاد به صورت مشترک در سه شهرستان دارای شرایط لازم یعنی قروه و بیجار و سقز احداث شود.

گرچه این تصمیم هم کم کم داشت به درازا می کشید به طوری که بارها نماینده مردم قروه و دهگلان نسبت به بی توجهی برای تسریع در کار زنجیره فولاد اعتراض کرده بود اما پس از رایزنی مسئولان مرتبط، خبر از کلنگ زنی این پروژه در هفته جاری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید.

خبری که از طرف معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بعد از ظهر امروز شنبه در نشست هماهنگی برای تعیین جایگاه نهایی محل احداث زنجیره فولاد در شهرستان قروه بیان شد.

به گفته «حسین فیروزی» زنجیره فولاد بزرگ ترین پروژه صنعتی در کردستان با سرمایه گذاری بیش از 3 هزار میلیارد تومان با اشتغال مستقیم فراوان است که باعث رونق فضای کسب و کار، گسترش صنعت و صنایع بالادستی و تغییر چهره منطقه می شود.

او در ادامه و همان ابتدا با اشاره به مقوله آب در زنجیره فولاد و انتقادهای صورت گرفته در این زمینه، تصریح کرد: در تمامی دنیا ارزش افزوده صنعت چند برابر کشاورزی است و باید به منافع ملی و استان بدون بخشی نگری توجه شود لذا در زمینه تأمین آب کشاورزی در قروه طرح های تکمیلی در حال کار است.

«فیروزی» با بیان اینکه مسئله پایداری آب کشاورزی در دستور کار قرار دارد از کشاورزان و بهره برداران خواست که خود را با سیاست های توسعه پایدار تطبیق دهند چرا که دولت به فکر پایداری آب و محیط زیست بوده و هست.

او راه اندازی این پروژه را یک لحظه تاریخی برای قروه و کردستان دانست و بر درک حساسیت موضوع در کنار پای کار بودن مسئولان با دل و جان تأکید کرد و خواهان توجه به حق و حقوق کشاورزانی که زمین هایشان در مسیر احداث این پروژه قرار دارد و مراقبت از آب های زیرزمینی و محیط زیست به اضافه استفاده از ارزش افزوده ظرفیت های معدنی بدون خام فروشی شد.

تأمین آب زنجیره از سدهای استان

در ادامه این نشست رئیس صنعت، معدن و تجارت کردستان هم محل اجرای این پروژه را در زمینی به مساحت 280 هکتار در منطقه آونگان دانست.

«محمد دره وزمی» هم در پاسخ به انتقادهای صورت گرفته در خصوص تأمین آب برای زنجیره فولاد، گفت: آب مصرفی برای پروژه زنجیره فولاد در کل استان 8 میلیون مترمکعب است که برای تأمین این میزان آب یک قطره هم از آب های زیرزمینی برداشت نمی شود و آب موردنیاز از سدهای استان گرفته خواهد شد.

او با بیان اینکه مسایل آب و زیست محیطی در این پروژه مورد توجه قرار گرفته، اعلام کرد که هیچ گونه صدمه ای به آب بخش کشاورزی و آب های زیرزمینی وارد نخواهد شد.

به گفته این مقام مسئول مردم حق دارند از مسایل مطلع شوند اما در این میان عده ای هستند که همه چیز را نفی می کنند و براساس دیدگاه خود مسایل را می نگرند و در هر زمینه ای متخصص می شوند و این درست نیست و به منطقه آسیب می زند.

«دره وزمی» میزان تولید فولاد در این پروژه را در مجموع یک میلیون و 500 هزار تن دانست و خواستار بهره گیری از این گونه فرصت ها و جذب سرمایه گذار شد.

فرصتی طلایی

فرماندار قروه هم در این نشست با بیان اینکه زنجیره فولاد فرصت طلایی در حوزه اشتغال و تولید است، خواستار رعایت تمامی شرایط عملیات اجرایی پروژه و تسریع و تسهیل در کار شد.

به گفته «موحد امان اللهی» احداث زنجیره فولاد می تواند پاسخ نیاز اشتغال و تولید شهرستان را بدهد و باید گفت تلاش و تکاپوی تیم اقتصادی دولت باتوجه به وضعیت کنونی در کشور ارزشمند است.

او خواستار توجه به تمامی شرایط و مراحل عملیات اجرایی این پروژه صنعتی با رعایت حقوق قانونی کشاورزان و مردم شد و بر تسریع و تسهیل گری در این حوزه تأکید کرد.

با این وصف هرچند در واقع تشکیل زنجیره فولاد می تواند زخم های بسته شدن کارخانه فولاد زاگرس در قروه را کمی مرهم بگذارد اما نباید فراموش کرد راه اندازی این پروژه صنعتی نیازمند مدیریت اقتصادی و برنامه ریزی اصولی است. مدیریتی که روند توسعه صنعتی منطقه را با اشتغال و جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی گسترش دهد./

کد خبر 62958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha