غفلت مدیریت شهری از معضل زباله در قروه

سرویس کردستان- غفلت از معضل زباله در قروه در حالی باعث تشدید آلودگی بصری شده که کمبود آموزش های فرهنگی در کنار نبود امکانات لازم و نظارت نداشتن عوامل مدیریت شهری در این امر دخیل هستند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، می‌توان به جرئت گفت قروه از آن جمله شهرهایی است که تقریباً در هر ساعت از روز آلودگی بصری در معابر و زندگی روزمره مردم مشاهده می شود.

قسمت مهمی از این آلودگی مربوط به زباله است که به بخشی ناخواسته و منفور از مبلمان شهری تبدیل شده و وضعیت نامطلوبی به ویژه در حاشیه و ورودیهای شهر ایجاد کرده، چنانچه سال ‌هاست متولیان بهداشتی، محیط‌ زیستی و حتی مدیریت شهری خود به ضرورت ساماندهی این وضعیت تأکید می کنند.

هرچند در ایجاد این میزان آلودگی شهری به نظر می ‌رسد نقش شهروندان نادیده گرفته می شود. نقشی که نشانه بی مسئولیتی و البته غفلت متولیان از آموزش های فرهنگ شهرنشینی است. موضوعی که در جلسات و کارگروه‌ ها مطرح می ‌شود و در حالی که همه مدیران با ژستی فرهنگی بر آن تأکید می کنند اما عملاً هیچ اقدام مثمرثمری برای تغییر در روند توسعه آموزش های شهرنشینی و رفتارهای فرهنگی در محیط شهری و حتی در کاهش تولید زباله، روند جمع آوری و... به چشم نمی آید.

کمبود امکانات و نظارت

از یک طرف مدیران شهری در پاسخ به این دغدغه ها همواره به ارتقا فرهنگ شهرنشینی و توسعه آموزش‌ های شهری تأکید می کنند. از طرفی دیگر در حالی این شعارهای همیشگی در قالب فرهنگ زده می شود که به گفته اکثر شهروندان همچنان بسترهای لازم برای حفظ محیط زیست در قروه از جانب مدیریت شهری مهیا نیست. برای مثال در بعضی از نقاط شهر هیچ گونه سطل زباله ای دیده نمی شود و همین می تواند مانعی برای حفظ محیط زیست توسط شهروندان باشد.

در همین زمینه ساکنان یکی از شهرک های قروه معتقدند رفت و روب به اندازه کافی انجام نمی‌شود و به ویژه پاکسازی معابر به دلیل استفاده نکردن از ماشین آلات مکانیزه تأثیرگذار نیست. به گفته آنان مأموران خدمات شهرداری به تنظیف شهری و جمع‌آوری زباله مبادرت می کنند اما این کافی نیست و نیازمند تلاش بیشتر است.

در مقابل شهروندان حاشیه نیشن هم نسبت به جمع آوری زباله در این مناطق معترض بودند و از اینکه در روزهای بارانی تا چند روز زباله ها جمع نمی شود، گفتند. اکثر آنان به اینکه در برخی مواقع نمی‌توان زباله را در یک ساعت به خصوص بیرون قرار داد و به دلیل کمبود سطل ‌های بزرگ، گاهی زباله در معابر و کوچه ها به شکل زننده ‌ای پخش می‌ شود، اشاره کردند.

بعضی از شهروندان همچنین از معیوب بودن زیرساخت های معابر و خیابان ها گله مند بودند و می گفتند در بخش هایی از شهر به دلیل مشکل آسفالت معابر، زمانی که زباله با گل ‌و لای خیابان و معابر مخلوط می‌شود، چهره نامطبوعی گرفته و حتی تردد عابران دچار مشکل می ‌شود.

اظهارات این شهروندان بر این است که علت اصلی مشکلات موجود نبود امکانات لازم در کنار ضعف نظارت شهرداری بر عملکرد کارکنان خود بوده به طوری که در هر کجای شهر مشکلات رفت و روب پیش رو قرار دارد.

روند ادامه دار شیوه منسوخ دپو زباله

جمع ‌آوری زباله موضوع دیگری است که به عنوان یک معضل جدی در مدیریت پسماند شهر قروه مورد توجه کارشناسان قرار دارد. به طوری که چند سالی می شود سرنوشت زباله‌ های شهری قروه به دغدغه دوستداران محیط ‌زیست تبدیل شده و بارها آلودگی مجدد زباله‌ هایی که خارج از شهر دپو می ‌شوند، اطلاع ‌رسانی شده است.

تقریباً سال قبل بارها هشدار زیست‌ محیطی شیوه مدیریت پسماند قروه مطرح شد و اما تاکنون این هشدارها راه به جایی نبرده است. در واقع در این چند سال تمامی زباله‌های تولیدی مردم از جایی به جای دیگر منتقل شده و دپو می‌ شود و تنها اقدام کارگروه مدیریت پسماند در تمامی سال ‌های گذشته، انتخاب مکان مناسب برای دپو و نه اجرای شیوه‌ های جدید جمع ‌آوری زباله و دفن بهداشتی بوده است. در این میان اگر قضاوت منصفانه ‌ای داشته باشیم همچنان در این شهر محل دفن زباله مناسب نیست.

اهمیت این موضوع زمانی است که علاوه بر خدشه دار کردن چهره شهر، باعث آلودگی زیست محیطی شده و زنگ هشدار خطر بهداشتی برای شهروندان را به صدا درآورده است. زنگ خطری که انتظار می رود در سال جاری شنیده شده و مسئولان را به فکر راه چاره ای اساسی وادارد.

در هر صورت آلودگی بصری در قروه در حالی تشدید می شود که شهرداری و شورای شهر بارها بر رعایت حقوق شهروندی و توجه به مدیریت شهری استاندارد تأکید داشته اند و این در حالی است که با گذری از شهر آنچه به چشم می آید تنها وجود نخاله های ساختمانی، گرد و خاک، پر بودن سطل های زباله در خیابان های اصلی شهر و نبود سطل های زباله در مناطق فرعی است. معضلی که نیازمند رفع مشکل به صورت دو طرفه بوده یعنی شهرداری با نظارت کافی و مهیا کردن امکانات به پاکسازی شهر کمک کند و شهروندان هم با رعایت بهداشت محیط شهری به نجات محیط زیست بپردازند./

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 60441

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha