توضیحات دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص کمبود شیرخشک در استان

سرویس ایلام - به دنبال انتشار خبر کمبود شیرخشک نوزادان در استان ایلام و متعاقب آن ورود دادستانی به این موضوع، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام اطلاعیه ای منتشر و در اختیار رسانه ها قرار داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در این اطلاعیه آمده است:

بروز کمبود دارو و غذای کودک موضوعی جدید و مختص کشور یا استان ما نبوده و در کل دنیا امکان بروز کمبود وجود داشته و روش های علمی مدیریت کمبود نیز در منابع علمی معتبر وجود دارد.
چند روزی است که کمبود برخی شیرهای رژیمی ، واکنش های برخی رسانه های متعهد و دلسوز را به دنبال داشته است که جهت رفع نگرانی مردم عزیز استان توضیحات ذیل را ضروری می دانیم:

۱- عمده شیرهای مصنوعی رگولار و غذاهای کودک مورد استفاده نوزادان و کودکان در سطح استان موجود بوده و هیچگونه مشکلی در جهت تامین، توزیع و عرضه این دسته از شیرخشک ها و غذاهای کودک وجود نداشته است.

۲- شیرهای مصنوعی یارانه ای کودکان روستایی در سطح یک ( خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت ) بصورت رایگان تحویل شده و کمبودی در این سطح وجود ندارد.

۳- شیرهای مصنوعی یارانه ای کودکان شهری در داروخانه های خصوصی با قیمت هر عدد 18000 ریال در قبال دریافت کالابرگ، به گروههای هدف تحویل شده و مشکلی از نظر تامین ، توزیع و عرضه وجود ندارد.

۴- شیرهای مصنوعی رژیمی یارانه ای (مربوط به افراد دارای بیماری ژنتیکی متابولیک) که فقط با ثبت نام کودک در سامانه حامی، ایجاد نسخه الکترونیک توسط پزشک فوق تخصص در سامانه مذکور و ارسال کد نسخه به بیمار، درب منزل بیماران تحویل می گردد. (یک نوع آن بدلیل احتمال تغییر مکرر نسخه توسط پزشک فوق تخصص با تحویل کد نسخه الکترونیک و ثبت آن در داروخانه عرضه می شود ). فرآیند توزیع و تحویل این دسته از شیر خشک ها کاملا الکترونیک بوده و نسخه کاغذی این شیر خشک ها فاقد اعتبار می باشد. بر اساس نظر کمیته تخصصی معاونت درمان و سازمان غذا و دارو نوع این شیرخشک ها که ارزبری فراوانی هم دارند مشخص و واردات آنها انجام می گردد.

۵- شیر مصنوعی رژیمی که اکثرا ( 18 نوع از آنها) به کودکانی که اطلاعات آنها در سامانه HIX ثبت شده است، تحویل میگردد. تعدادی از این شیر خشک ها در بازار دارویی کشور دچار کمبود شده است که موضوع از طرف سازمان غذا و دارو بصورت جدی در حال پیگیری بوده و تا زمان رفع کمبود، سهمیه استان توسط معاونت غذا و دارو مدیریت خواهد شد (معرفی جایگزین،هماهنگی با سازمان غذا و دارو، شرکت های توزیع و شرکت های تولید و وارد کننده جهت تامین و توزیع انجام می گیرد).

سوالات و گزارشات واصله در خصوص کمبود شیر مصنوعی به این معاونت از ابتدای سال جاری تا تاریخ 99/12/7 تعداد 260 مورد بوده است که به دور از ایجاد فضای نگران کننده موارد اعلام شده پیگیری و تامین شده است.

لذا اعلام می دارد هر یک از خانواده ها که موفق به تامین شیر مورد نیاز فرزند خود نشده اند از ساعت 8 تا 14 با سامانه ۱۹۰ تماس حاصل نموده و از ساعت 16 تا 20 درخواست خود را به شماره 09128608041 پیامک نمایند.
گزارشات دریافتی از سامانه ۱۹۰ در زمینه کمبودهای دارویی، ارائه مشاوره دارویی، دریافت گزارش مسمومیت و راهنمایی در زمینه اقدامات اولیه در مسمومیت ها و همچنین شکایات و انتقادات مردمی از عملکرد داروخانه ها توسط کارشناسان مربوطه پیگیری و در کوتاهترین زمان ممکن پس از بررسی به تماس گیرنده اطلاع رسانی می شود.
هم چنین شماره تلفن 08432232522 داخلی 212 در زمان اداری در خصوص مسائل مرتبط با شیر مصنوعی و غذای کودک پاسخگوی مردم گرانقدر استان می باشد .
مجددا یادآور می گردد سامانه ۱۹۰ کوتاهترین مسیر جهت دریافت راهنمایی تامین دارو، شیر و غذای کودک است.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام

کد خبر 5462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha