آلودگی به آبخوان جنیان در قروه رسید/موعد وعده ها اما سر نرسید

سرویس کردستان- تعیین تکلیف وضعیت زباله های قروه در حالی به آهستگی پیش می رود که احتمال آلوده شدن حوضه آبخیز جنیان بیشتر شده و در این میان معلوم نیست وعده های مسئولان چه زمان به مقصد می رسد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پس از گذشت چهار ماه از نگرانی ها و دلواپسی شهروندان قروه ای و فعالان زیست محیطی و وعده های رنگارنگ مسئولان در خصوص محل دپوی زباله های شهرستان قروه، همچنان تکلیف زباله ها نامشخص بوده و شواهد نشان می دهد که حوضه آبخیز جنیان در حال آلوده شدن به صورت کامل است و در این میان هیچ کاری از سوی شورای شهر و شهرداری و محیط زیست و دیگر مسئولان شهرستان صورت نگرفته و گویا هیچ گونه برنامه ای برای حفظ سلامت بهداشتی منطقه ندارند.

بارها رسانه های محلی استان در این خصوص گزارش های متعددی را منتشر کردند و نسبت به وضعیت خطر آلودگی آب 21 روستای حوالی دشت جنیان هشدار دادند اما تنها بازخوردی که از این گزارش های خبری دیده شد وعده های شیرین و موکول کردن رسیدگی به آینده و مقرر کردن مهلت زمانی بود.

در این میان خبرگزاری کردپرس هم با انتشار سه گزارش پی در پی به روند خط قرمز محل دپوی زباله های قروه پرداخته و تنها نتیجه ای که حاصل شد در آذر ماه مبنی بر کلید خوردن فاز نخست مکان یابی بود. مکانی که در جایگاه وعده ها و تعیین مهلت زمانی نامشخص قرار گرفت.

روندی آهسته

از یک طرف شورای شهر مدام بر تسریع این موضوع تأکید دارد و از طرف دیگر شهردار و فرماندار قروه تغییر وضعیت را به مطالعه و بازبینی طولانی مدت متصل می کنند.

همچنین مدیرعامل مؤسسه بازیافت و مدیریت پسماند کردستان هم معتقد است موضوع مکان یابی برای بهره برداری از اراضی به هر منظور از جمله دفع پسماندها و استقرار تکنولوژیهای امحاء پسماند، بسیار حائز اهمیت بوده، دقت نظر فراوان علمی- فرهنگی را می طلبد.

«فریبا رضایی» در حالی از دقت نظر فراوان در این زمینه می گوید که هشدار کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت قروه مبنی بر آلوده شدن حتمی آب منطقه جنیان در آینده ای نزدیک را نادیده می گیرد.

معضل جایگاه زباله های قروه در حالی اعتراض شهروندان را تشدید می کند که روند تغییر وضعیت توسط عوامل مسئول به کندی و آهستگی پیش می رود و تنها به وعده هایی در آینده ختم می رسد.

تمامی این مشکلات در حالی افزایش می یابد که همچنان نشست های کارگروه سلامت قروه در خصوص بررسی زباله پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برای اطلاع رسانی بهتر برگزار می گردد. این در حالی است که اگر جریان برنامه ریزی برای تعیین مکان و دیگر موارد مرتبط به طور منظم اطلاع رسانی و رسانه ای شود شاهد کاهش نگرانی ها و اعتراض های مردم خواهیم بود.

وعده ای تازه

نشست اخیر کارگروه سلامت قروه با محوریت وضعیت زباله های شهر در حالی بدون حضور خبرنگاران و سمن های محیط زیستی برگزار شد که به گفته مسئول خدمات شهری قروه با مشخص کردن دو ناحیه توسط شرکت پیمانکار برای جایگاه زباله ها به پایان رسید.

«خسرو عزتی» در حالی از ارزشیابی زیست محیطی مکان های پیشنهادی و تعیین تکلیف این مسئله تا پایان سال خبر می دهد که به گفته مسئول انجمن محیط زیستی سراب سبز قروه شهرداری تنها به دنبال تعیین مکان و جابجایی زباله ها است و هیچ گونه برنامه ای برای بازیافت و تفکیک آن ندارد.

«انوشیروان انور» هدف اصلی برای روند بهداشتی زباله های قروه را تفکیک و بازیافت می داند و هرگونه برنامه دیگر برای رفع آلودگی را بیشتر کردن خطر و تکرار اشتباه اعلام می کند.

وی به محل های پیشنهادی اشاره کرد و افزود: «حتی محل های انتخاب شده هم چندان مورد تأیید نیستند چرا که اول این محل ها تنها برای دفن غیربهداشتی است نه تفکیک و بازیافت، دوم اینکه یکی از این محل ها به علت بعد مسافت طولانی از طرف سازمان محیط زیست رد شده و مکان دیگر هم اگر قرار باشد تنها برای دپو و دفن به کار رود احتمال جلوگیری از این کار وجود خواهد داشت.»

انکار و تکرار

این فعال زیست محیطی از در خطر بودن سلامت مردم 21 روستای حوضه جنیان گفت.«باتوجه به بارندگی های اخیر و حتی پیش رو به طور قطعی و حتمی آبخوان دشت جنیان آلوده خواهد و حتی امیدواریم تا این لحظه هم آلوده نشده باشد.»

هرچه «انوشیروان انور» و یا کارشناسان بهداشت محیط شهرستان نسبت به آلوده شدن چاه های منطقه جنیان هشدار می دهند از آن طرف مسئولان به دنبال تکذیب و انکار و پنهان سازی هستند و یکبار هم پاسخ گوی نگرانی های مردم به طور جدی نبوده اند.

این فعال زیست محیطی خواستار ورود امام جمعه شهرستان و حمایت از مردم روستاهای بهره مند از آبخوان جنیان شد و بر این باور است که افراد صاحب نام همانند امامان جمعه می توانند در تسریع کار اثربخش باشند.

وی تنها چاره اصلی را راه اندازی سایت بازیافت زباله در روستای شیخ جعفر و بازگشت به مکان اولیه دپوی زباله های شهرستان و تفکیک زباله ها دانست.

در واقع طبق گفته های «انور» انتقال زباله ها به هر مکان دیگری تکرار اشتباهات است و باید همان جایگاه نخست با راه اندازی سایت بازیافت زباله و اطلاع رسانی به مردم منطقه با این محوریت که آلودگی دیگر ایجاد نخواهد شد در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به آلوده شدن آب شرب روستاهای اطراف جنیان به بیان این موضوع پرداخت که روستای شیخ جعفر به دلیل اینکه آب آن مناطق آلوده به آرسنیک است و قابل استفاده نیست از همین حوضه آبخیز جنیان آب شرب آنجا تأمین می شود لذا با آلوده شدن این آبخوان در واقع کل شهرستان دچار مشکل خواهد شد.

بی توجهی آشکار

اخیراً یکی از اعضای شورای شهر سریش آباد با انتشار مطلبی در شبکه های اجتماعی به بی تفاوتی آشکار مسئولان امر در خصوص این معضل بهداشتی و حفظ سلامت مردم پرداخته است.

«محمد عربیان» در این مطلب اشاره کرده که کار به پیگیری قضایی رسیده و به طور رسمی شورای شهر سریش آباد به مراجع قضایی شکایت برده اما همچنان تعلل در این زمینه صورت می گیرد و علت این کار چندان مشخص نیست.

وی به منفعل بودن مسئولان شهرستان پرداخته و از بی توجهی فرماندار قروه تا دیگر عوامل مرتبط شدیداً انتقاد کرده است و گفته اگر مسئولان نتوانند اقدام کنند باید مردم خود کاری کنند و جلوی این معضل را بگیرند.

گفته های این عضو شورای شهر سریش آباد در کنار ادعای شهرداری قروه مبنی بر اینکه تخلیه زباله در دشت جنیان متوقف شده و اما شواهد امر نشان می دهد همچنان ادامه دارد و از طرفی دیگر هیچ گونه برنامه کارآمدی برای پیگیری موضوع و تعیین تکلیف زباله ها ندارند بیشتر قابل لمس و درک است.

در هر صورت اینکه مدام مسئولان در بازه های زمانی مختلف وعده های یک شکل می دهند و یک ماه را به دو ماه و سه ماه و در نهایت طولانی بودن پروسه باتوجه به دقت و بررسی لازم موکول می کنند و دغدغه مردم را پشت گوش می اندازند نوعی سطح اعتماد مردم را کاهش و اعتراض آنان را افزایش می دهد.

از طرفی دیگر باید از شهرداری و شورای شهر پرسید چرا وقتی جایگاهی برای دپوی زباله ها هنوز در نظر گرفته نشده مدعی توقف در حوضه آبخیز جنیان هستند؟ آیا این نوعی بازی با سلامت مردم محسوب نمی شود؟

گفتنی است خبرگزاری کردپرس در گزارش های «شیرابه ای که قروه را فتح کرده است/بازی مسئولان با سلامت مردم»، «سلامت قروه ای ها در سبد وعده ها/ تکلیف زباله های قروه نانوشته ماند» و «تکلیف زباله های قروه پشت درهای بسته/فاز نخست مکان یابی کلید خورد» به این معضل پرداخته است.

کد خبر 53844

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha