در سال 99 شاهد راه اندازی پروژه های بزرگ در کرمانشاه بودیم / 40 درصد صادرات به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه انجام می شود

سرویس کرمانشاه _ محسن دارابی گفت: در سال 99 شاهد راه اندازی پروژه های بزرگ مانند قوطی سازی سینا، اسید سیتریک و فاز توسعه غرب کارتن در کرمانشاه بودیم که راه اندازی برخی از آن ها آرزوی چندین ساله مردم بود.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار کردپرس گفت: در ایام دهه فجر امسال، ۸۳ پروژه تولیدی با سرمایه‌گذاری ۱۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۱۵۰۰ نفر، بهره‌برداری و یا راه‌اندازی مجدد شد.

وی افزود: فاز توسعه کارخانه چاپ و بسته‌بندی کرمانشاه (غرب کارتن) با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از مهم‌ترین پروژه‌هایی بود که با حضور دکتر قبادی معاون بازرگانی وزارت صمت و مدیران ارشد استان به بهره‌برداری رسید و ظرفیت تولیدی این کارخانه به حدود دو برابر افزایش پیدا کرد.

دارابی ادامه داد: کارخانه اسید سیتریک با 1000 میلیاردتومان سرمایه‌گذاری، پروژه بسیار مهم دیگری بود که در این ایام راه‌اندازی مجدد شد. این پروژه بیش از ۱۰ سال راکد باقی مانده بود و با تلاش‌های استاندار کرمانشاه، وزیر صمت و مدیرعامل شستا، امسال وارد جریان تولید استان شد.

وی به اقدامات و تمهیدات انجام شده برای راه اندازی و فراهم کردن شرایط تداوم تولید در این کارخانه اشاره کرد و گفت: با کمک معاونت صنایع وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت، تعرفه واردات اسید سیتریک را به ۲۶ درصد افزایش دادیم. علاوه بر آن با پیگیری های انجام شده از این پس واردات اسید سیتریک در صورتی امکان پذیر است که این کالا توسط کارخانه‌های کرمانشاه و کارخانه جوین قابل تامین نباشد.

بهره برداری از کارخانه مهم قوطی‌سازی سینا

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا قبل از دهه فجر، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسانده‌ایم در ادامه افزود: کارخانه قوطی‌سازی سینا یکی از پروژه‌های مهمی بود که با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۵۰۰ نفر اشتغال، با حضور وزیر صمت و استاندار کرمانشاه در دی ماه به بهره برداری رسید.

وی از بهره برداری از چند پروژه مهم دیگر در فاصله زمانی اسفندماه تا خردادماه سال آینده خبر داد و گفت: پروژه فروسیلیک و منگنز با ۱۰ میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی، تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته تا پایان سال به اتمام می رسد. این پروژه بخشی از زنجیره ارزش از معدن تا محصول را در استان تکمیل می‌کند و آلیاژهای تولیدی این مجموعه در کارخانه های فولاد استان استفاده می‌شود.

دارابی همچنین خبر داد: پروژه آهن اسفنجی ذوب آهن بیستون با ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری تا اردیبهشت ماه 1400 به بهره‌برداری می رسد. علاوه بر این پروژه بیواتانول با ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از پروژه های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب با ۷۷ صدرصد پیشرفت نیز طبق برآوردها تا تیرماه 1400 به بهره برداری می رسد.

وی افزود: همچنین پروژه بیوایمپلنت تقریبا به اتمام رسیده است و تا فروردین.ماه به بهره برداری می رسد.

اجرای پروژه پالایشگاه گیاهان دارویی در کرمانشاه

این مدیر حوزه صنعت در ادامه سخنانش عنوان کرد: اخیرا نیز دیداری با رئیس سازمان گسترش داشتیم و با دستور ایشان، معاون سازمان و یک تیم کارشناسی به استان آمدند تا یکی از پروژه‌های اجرا نشده مصوب سفر رهبر معظم انقلاب را عملیاتی کنند. بر همین اساس پروژه پالایشگاه فرآوری گیاهان دارویی با ۹۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری قرار است اجرایی شود.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه سرمایه‌گذاری گیاهان دارویی، نرخ بازدهی این پروژه بسیار بالاست و حتما مورد استقبال بخش خصوصی خواهد بود و در بخش‌های مختلف استان قابلیت تکثیر دارد.

رکوردشکنی در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی

دارابی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح سرمایه گذاری در استان پرداخت و گفت: تا پیش از سال 98 هرگز در استان کرمانشاه سرمایه گذاری خارجی نداشته ایم ولی سال ۹۸ برای اولین بار حدود ۱۱۰ میلیون یورو جذب سرمایه داشته ایم که این میزان حدود ۱۳ درصد مجموع سرمایه گذاری خارجی حوزه صنعت و معدن کشور بوده و در این عرصه رتبه سوم کشور را کسب کرده ایم.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ نیز تاکنون ۹۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده ایم که ۱۱ درصد مجموع سرمایه‌گذاری حوزه صنعت و معدن کشور محسوب می شود و در بین استان ها در رتبه چهارم قرار داریم. یکی از پروژه‌های این حوزه تولید پنل‌های خورشیدی در حوزه اورامانات است.

ارایه مشوق‌های معنی‌دار برای سرمایه گذاران

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه در ادامه به نشریح تلاش های صورت گرفته برای ارایه مشوق های معنادار به کارآفرینان علاقه مند به سرمایه گذاری در کرمانشاه پرداخت و گفت: اولین اقدام در این زمینه، تامین زیرساخت های مورد نیاز در حوزه صنعت بوده است که یک توجه ویژه در این حوزه صورت گرفت و در همین راستا با مشارکت مدیریت ارشد استان و سازمان برنامه و بودجه توانستیم در حدفاصل سال های ۹۸ تا ۹۹ در زمینه انعقاد قرارداد و واگذاری اراضی بیش از ۴ برابر نسبت به مدت مشابه عملکرد داشته باشیم.

وی افزود: در این زمینه در حدفاصل سال های ۹۴ تا ۹۶حدود ۱۸۰ انعقاد واگذاری زمین قرارداد داشته ایم در حالیکه که این رقم در سال های ۹۷ تا ۹۹ به ۷۸۰ مورد رسیده است.

دارابی ادامه داد: همچنین طی سال ۹۷ تا ۹۹ حدود ۳۰۵ هکتار واگذاری زمین در اراضی صنعتی داشته ایم که در مقایسه با دوره مشابه قبل از آن یک رشد ۴ برابری را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: ایجاد زیرساخت این امکان را برای سرمایه‌گذار مهیا می کند که بتواند پروژه‌اش را در استان ما اجرایی کند.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه ارایه کمک های فنی و اعتباری به کارآفرینان را یک اقدام بسیار مهم دانست و گفت: استان کرمانشاه نزدیک به ۴۲ میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری در اختیار داشت که با کمک آن توانستیم حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی با بهره مناسب به کارآفرینان فراهم کنیم تا نه تنها چرخ تولید استان از حرکت باز نایستد بلکه شتاب بیشتری هم بگیرد.

کرمانشاه استان برتر در حوزه احیای واحدهای راکد

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع احیای واحدهای راکد بود پرداخت و گفت: تا پایان دی ماه حدود ۹۹ جلسه کارگروه ستاد تسهیل به ریاست استاندار برگزار کرده ایم و ۴۹ واحد صنعتی و معدنی احیاء شده است.

دارابی افزود: در سال گذشته هم استان کرمانشاه با برگزاری ۱۱۶ جلسه کارگروه ستاد تسهیل، رتبه اول را در زمینه برگزاری جلسات در کشور با حضور استاندار کسب کرد و براساس گزارش وزیر کشور به رئیس جمهور استان کرمانشاه با احیای ۱۴۷ واحد صنعتی و کشاورزی و خدماتی راکد در سال گذشته.

وی ادامه داد: مجموعه اقداماتی که در حوزه تولید انجام گرفته باعث شد که تا پایان شهریورماه در زمینه تحقق اهداف عملکردی سازمان در سال جهش تولید بر اساس گزارش طرح و برنامه سازمان صمت، رتبه هفتم کشوز را به دست بیاوریم.

3 میلیارد دلار صادرات به عراق

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه در ادامه به تشریح عملکرد استان در حوزه صادرات پرداخت و گفت: تا پایان دی ماه امسال در حوزه تجارت خارجی استان ۳ میلیارد دلار صادرات داشته ایم و سهم استان کرمانشاه از صادرات کشور ۵ درصد است و در آخر سال قطعا این میزان بیش از سال گذشته است.

وی افزود: همچنین کرمانشاه ۴۰ درصد از صادرات کل کشور به عراق را در اختیار دارد.

دارابی همچنین عنوان کرد: هرچند گرانی و تورم وجود دارد و مایه رنچ مردم است ولی خوشبختانه کمبود کالا نداریم و تمام تلاشمان را کرده ایم تا در کوتاهترین زمان ممکن کالاهای ضروری را در نواحی حاشیه نشین استان و قشر کم بضاعت توزیع کنیم.

کد خبر 4980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha