پارتی مسئول کشتار زنان ایزدی در اردوگاه ها است/زنان ایزدی باید به شنگال بازگردند

سرویس ترکیه -  همشه علی سخنگوی جنبش آزادی زنان ایزدی پارتی را مسئول بسیاری از بلاهایی دانست که بر سر زنان ایزدی آمده و می آید، و خواستار بازگشت زنان ایزدی به شنگال شد.

به گزارش کردپرس، همشه علی (Hemşe Elî) سخنگوی جنبش آزادی زنان ایزدی (TAJÊ) در مصاحبه ای با انتقاد از سیاست های حزب دموکرات کردستان (پارتی)، این حزب را مسئول تحویل زنان ایزدی به گروهک های داعشی، همچنین آواره شدن ایزدی های شنگال از سرزمین های خود دانست و خواستار بازگشت زنان ایزدی به سرزمین خودشان شد.

پارتی زنان ایزدی را تحویل داعش داد

همشه علی در گفتگو با زینب دورگوت خبرنگار کُرد خبرگزاری مزوپوتامیا در کردستان ترکیه، با بیان این که پارتی زنان ایزدی ساکن در مناطق تحت کنترل خود را تحویل داعش داد، گفت: «پارتی در سال 2014 قصد داشت ایزدی ها را نابود کند با این حال موفق نشد. پس از قتل عام ایزدی ها در شنگال هزاران ایزدی سرزمین خود را ترک کردند. پارتی همچنین سیاست ویژه ای برای پیشگیری از بازگشت ایزدی ها به اجرا درآورد. زنان ایزدی با حمایت پارتی به باندهای داعشی تحویل داده می شوند. جلوی کسانی هم که می خواهند به شنگال بازگردند، از سوی پارتی گرفته می شود.»

او با بیان این که پیش از وقوع نسل کشی ایزدی ها در شنگال این منطقه تحت کنترل دولت پارتی بود، گفت: «پارتی به ما خیانت کرد. به این ترتیب سرزمین ما به اشغال درآمد. هزاران زن و دختر ایزدی به دست داعش اسیر شدند. شمار زیادی از مردم کشته و صدها هزار نفر آواره شدند. ایزدی ها در سراسر جهان آواره شده اند. مقصر اصلی همه این ها پارتی است.»

هدف از همه این کارها کوچاندن مردم ایزدی است

همشه علی با اشاره به این که پارتی با استفاده از المان های فرهنگ، باور و نظام اخلاقی، سیاست ویژه ای را در حوزه زنان ایزدی در پیش گرفته است، گفت: «اینک زنان در اردوگاه هایی که تحت کنترل پارتی است، با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند. در همین اردوگاه ها ده ها زن ایزدی مجبور به خودکشی شدند. دلیل خودکشی ها نیز پارتی بود. اکنون نیز با تفرقه افکنی بین خانواده های ایزدی در پی ایجاد درگیری بین آنها است. همه این ها تهدیدی علیه زنان ایزدی است. زنانی که اکنون 9 سال است در اردوگاه ها اسیرند. آنها تحت سلطه و آزار و اذیت پارتی هستند. پارتی هر کاری می کند که زنان ایزدی را وادار به مهاجرت کند. این یک پروژه برای از میان برداشتن و متفرق کردن ایزدی ها است.»

10 زن با خودکشی جان خود را از دست داده اند

همشه علی با تأکید بر این که زنان باید به سزمین خود بازگردند، گفت: «چرا این بلاها را بر سر ایزدی ها می آورید؟ تا کنون 10 زن در اردوگاه های پارتی مجبور به خودکشی شده و به زندگی خود پایان داده اند. چرا کسی از پارتی توضیحی در این باره نمی خواهد؟ اگر فشار بر شنگال متوقف می شد، این زنان به سرزمین خود باز می گشتند. بچه هایی که در این اردوگاه ها بزرگ می شوند نمی دانند در کجا هستند و سرزمین آنها کجا است. آنها چیزی درباره ریشه ها و حقیقت خود نمی دانند. علاوه بر این تا کنون ده ها آتش سوزی در همین اردوگاه ها رخ داده که بر اثر آن کودکان ایزدی در آتش سوخته اند.»

بازگشت زنان ایزدی به شنگال تنها راه مقاومت در برابر دشمن است

سخنگوی TAJÊ در پایان با بیان این که بازگشت زنان ایزدی به شنگال به مثابه بازگشت آنها به ریشه های خودشان است، گفت: «ما به عنوان TAJÊ با تمام امکانات به زنانی که توسط پارتی از سرزمین و ریشه های خود جدا افتاده اند، و در شرایط دشواری قرار دارند، کمک خواهیم کرد. زنان بیش از مردان به خاک خود دلبستگی دارند، آنها باید به سرزمین خود بازگردند. بسیاری خواهان بازگشت به سرزمین شان هستند اما به دلیل سیاست های فعلی دولت اقلیم راه برای بازگشت آنها بسته است. آنها گاهی راه اشتباه را برگزیده و مجبور به مهاجرت می شوند.»

او افزود: «از همه زنان ایزدی می خواهیم تا به سرزمین خود بازگردند. ما برای محافظت از خود در برابر نقشه های آنها (پارتی) و حمله هایشان، باید به سرزمین خود بازگردیم و به ریشه های خود بپیوندیم.»

یادآوری حمله داعش به شنگال و آوارگی زنان ایزدی

زینب دورگوت خبرنگار کُرد، در ادامه این مصاحبه نوشته است:

«لازم به یادآوری است که نیروهای داعش در تاریخ سوم آگوست 2013 با حمله به شنگال بزرگترین کشتار قرن 21 را به انجام رساندند. با آمدن داعش نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان منطقه را ترک کردند و مردم را به حال خود رها کردند که این کار سبب کشته شدن نزدیک به 5 هزار تن از مردم ایزدی شنگال از جمله زنان و کودکان شد. 6 هزار و 500 زن و کودک ایزدی به عنوان غنیمت جنگی اسیر شدند و در بازارهای برده فروشی به فروش رسیدند. 400 هزار ایزدی مجبور به مهاجرت از خانه و سرزمین شان شده و آواره شدند. بیش از 2 هزار و 500 تن از زنان ایزدی ربوده شده هنوز مفقود هستند.

پارتی اجازه نداد تا زنان نجات یافته از دست داعش به شنگال بازگردند و آنها را در اردوگاه های تحت کنترل خود نگاه داشت. این اردوگاه ها که تفاوت چندانی با زندان های نیمه امنیتی ندارند، به مکانی برای آزار و اذیت و شکنجه زنان و تجاوز به آنان بدل شدند. در تمام این مدت زنان بسیاری به دلایل مشکوک جان خود را از دست داده اند. دست کم 10 زن به دلیل خودکشی جان خود را از دست داده اند. در ماه فوریه خبر ربوده شدن 2 زن ایزدی ساکن اردوگاه ها توسط نیروهای پارتی رسانه ای شد اما پس از آن هیچ اطلاعاتی از سرنوشت این دو زن به دست نیامده است.»

برگردان از ترکی: خبرگزاری کردپرس، سرویس ترکیه

کد خبر 43415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha