نرمتر شدن موضع ترکیه نسبت به عضویت سوئد در ناتو بعد از وعده آمریکا

سرویس جهان- نشریه اروپایی یوراکیتور نوشت: بعد از قول مساعد وزیر خارجه آمریکا درباره تحویل جنگنده اف 16 به ترکیه، موضع آنکارا در قبال پیوستن سوئد به ناتو نرمتر شده است.

به گزارش کردپرس، مقامات دولت ترکیه که از حدود یک سال پیش، به بهانه حمایت سوئد از کردها، با پیوستن این کشور به ناتو مخالفت کرده بود، بعد از تظاهرات اعتراضی یک ماه پیش کردها در پایتخت سوئد و نیز اهانت چند شخصیت افراطی این کشور به قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، مواضع سخت تری نسبت به این موضوع اتخاذ کرده و از توقف مذاکره آنکارا و اتکهلم بر سر این موضوع خبر داده بودند.

ترکیه خواهان برخورد شدید سوئد با فعالان کرد ساکن این کشور در برابر رضایت دادن به عضویت این کشور در پیمان نظامی آتلانتیک شمالی یا ناتوست. دولت سوئد قول داده است قوانین مربوط به تروریسم را که هدف آن برخورد شدیدتر با فعالان سیاسی کرد ساکن این کشور است، اصلاح کند. با این حال هنوز ترکیه موافقت با این خواسته سوئد را در پارلمان خود تصویب نکرده است. برخی کارشناسان معتقدند ترکیه می خواهد از این مسئله برای فشار بر آمریکا برای فروش جنگنده اف 16 استفاده کند.

بر اساس گزارش نشریه اروپایی یوراکتیو، در پی سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به ترکیه و قول مساعد برای فروش جنگنده اف 16 آمریکایی به ترکیه، مقامات در آنکارا مواضع خود نسبت به عضویت سوئد در ناتو را نرم تر کرده اند.

این نشریه از مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نقل کرده است که ملاقات های بیشتری میان مقامات ترکیه و سوئد پیرامون موضوع پیوستن سوئد به ناتو، در آینده برگزار خواهد شد.

اولف کریستنسن نخست وزیر و توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد ضمن استقابل از نرم تر شدن موضع ترکیه آن را نشانه تمایل ترکیه به همکاری با استکهلم قلمداد کرده اند.

اخیرا برخی مقامات سوئد از جمله یک نماینده پارلمان این کشور از آمریکا خواسته بودند به خروج از بن بست مذاکره میان ترکیه و سوئد بر سر عضویت در ناتو دخالت کند.

برخی نمایندگان کنگره آمریکا که با فروش جنگنده اف 16 به ترکیه مخالف هستند، تاکید کرده اند یکی از پیش شرط های فروش این نوع جنگنده به ترکیه باید موافقت آنکارا با پیوستن سوئد به ناتو باشد.

کد خبر 43051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha