گره های کور معابر مهاباد کورتر شد

سرویس آذربایجان غربی- طرح های متعدد شورای ترافیک شهر مهاباد در سال های اخیر کاملا سلیقه‌ای اعمال شده و گاهی پیش آمده یک طرح در کمتر از ٢٤ ساعت جمع‌آوری شده، طرح ترافیکی جدید هم که در بهمن ماه امسال اعمال شد به یک هفته نرسید و پایش به جلسه بازنگری و تغییر دوباره باز شد. مشخص نیست تکلیف قرارداد شهرداری با دانشگاه آزاد واحد مهاباد، مبنی بر تفاهم‌نامه طرح ساماندهی حمل و نقل ترافیک شهری چه شد؟ آیا باز هم معضل ترافیک شهر مهاباد سلیقه ای اعمال شد؟

به گزارش کردپرس، ۹۰ درصد شهر مهاباد دارای ترافیک سنگین است، نادیده گرفته این معضل، نگاه سلیقه ایی و نبود رویکرد علمی در مدیریت شهری، به افزایش گره های ترافیکی و بالا گرفتن انتقادات مردمی در سال های اخیر منجر شده است.

این گره های ترافیکی دیر زمانی است، شهر مهاباد را در هم تنیده. بافت قدیمی، عرض کم معابر، شمار بالای خودروها، پارک های دوبله و ... در نبود طرح جامع حمل و نقل ترافیکی شهری گاهی طی کردن مسیری کوتاه را به توقف های طولانی، پشت حجم انبوهی از وسایل نقلیه و چراغ قرمزهای متعدد تبدیل می کند.

گاهی حتی انتظار در ترافیک مهاباد به بیش از نیم ساعت هم رسیده و سر آخر راننده مجبور می شود برای دور زدن ترافیک از کوچه پس کوچه های شهر حرکت کند و آنجا هم دوباره با سیلی از خودروها روبه رو می شود؛ این یعنی انتقال غیر رسمی ترافیک از معابر رسمی به مسیرهای فرعی و کوچه ها.

پس از جلسات متعدد، اسفند ماه سال ١٤٠٠، شورا و شهرداری مهاباد طی قراردادی با دانشگاه آزاد این شهر، تفاهم‌نامه طرح ساماندهی حمل و نقل ترافیک شهری را امضا کرده و قرار بود کارشناسان امر به صورت دقیق و علمی برای حل معضل ترافیک شهر مهاباد اقدام کنند.

مارپیچ پر دردسر، حاصل تلاش یک ساله شورای ترافیک مهاباد

برگزاری جلسات متعدد شورای ترافیک از سال گذشته تا کنون و تفاهم‌نامه طرح ساماندهی حمل و نقل ترافیک شهری، که قرار بود به صورت علمی و کارشناسی معضل ترافیک مهاباد را رفع کند، پس از یک سال، عاقبت به طرح جدید ترافیکی در اسفند ١٤٠١، در مهاباد ختم شد که تنها ٦ روز دوام آورد و مجددا شورای ترافیک را واداشت در آن بازنگری کند!!

یک سال زمان برای مطالعه طرح ترافیک شهری مهاباد، به کارگیری کارشناسان دانشگاهی و عقد تفاهم نامه عاقبت به طرحی ختم شد که صدای همه مردم را درآورد. طرحی که بیشتر به مارپیچی پر دردسر شباهت داشت که خیابان های شهر را با بلوک های سیمانی از هم جدا کرده و رانندگان و عابران را سردرگم کرده بود.

طرح ترافیکی جدید چگونه آغاز شد؟

بر اساس اعلام شهرداری مهاباد؛ ٢٣ بهمن ماه سال جاری جلسە کمیته فنی کارگروه ترافیک با حضور شورای اسلامی شهر، دبیر شورای ترافیک شهرستان، رییس پلیس راهور، مسئولین حوزە های حمل و نقل، ترافیک و کارشناس عمران در محل سالن جلسات سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری مهاباد برگزار و در این جلسه درخواست شهروندان در خصوص مشکلات ترافیکی سطح شهر بررسی و همچنین برخی گره های ترافیکی و تقاطع ها بررسی و در خصوص آن توسط اعضای کارگروه تدابیر لازم اندیشیده شد.

پس از آن در ٢٥ بهمن ماه، شهردار مهاباد با اعلام تغییر مسیرهای ترافیکی از تغییر جهت و مسیرهای خیابان امام شافعی(چهار راه میدان آرد بطرف سه راه حافظ)، تغییر جهت مسیر خیابان طالقانی غربی( میدان جمهوری اسلامی به طرف میدان اقبال لاهوری) و تغییر جهت مسیر پل پیروزی به طرف میدان جمهوری و خیابان طالقانی غربی خبر داد و گفت: این طرح از روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه اجرا خواهد شد.

آغاز طرح همان و گره شدن شهر همان/ صدای فرماندار هم درآمد

با آغاز طرح جدید ترافیکی، انتقادها بالا گرفت، شاید زمان بیشتری برای آشنایی راننده ها با طرح جدید لازم بود، اما انتقال ترافیک خیابان های شهر به کوچه‌ها و شلوغ شدن سایر معابر، انگار تنها دستاوردش انتقال ترافیک از بخشی از شهر به بخش دیگری بود.

در نهایت طرحی که قرار بود علمی و دانشگاهی باشد تنها ٦ روز دوام آورد و عاقبت با توجه به گلایه و درخواست های مکرر شهروندان جلسه فوق العاده بازنگری طرح ترافیکی شهر مهاباد در فرمانداری برگزار شد و مشخص شد طرح جدید صدای فرماندار شهر را هم درآورده است!

فرماندار مهاباد در این جلسه گفت: «اعمال محدودیت و بستن مسیرهایی دسترسی شهروندان به مرکز شهر صحیح نیست و باید نسبت به طرح اجرا شده بازنگری صورت پذیرد».

حسن عباسی با اشاره به گلایه شهروندان نسبت به اجرای این طرح افزود: «بیش از 60 مغازه دار و کسبه مسیر خیابان جمهوری اسلامی ضمن ابراز گلایه از طرح ترافیکی بر کاهش تردد و رونق اقتصادی در این مسیر ناراضی بودند. لاین مخصوص تردد خوردوهای عمومی در این مسیر بازگشایی شده و همزمان نصب دوربین های هوشمند برای اعمال قانون و جریمه رانندگان متخلف در دستور کار قرار گیرد».

شهردار، توپ را به میدان شهروندان فرستاد

بنا بر اعلام شهرداری؛ بابک رستم پور شهردار مهاباد در خصوص وضعیت ترافیک شهری در این جلسه توپ را به میدان شهروندان انداخت و گفت: «طرح ترافیکی اخیر موفق به کنترل ترافیک در هسته شهر شد، اما رفتار ترافیکی شهروندان و عدم تمکین به محدودیت های اعمال شده باعث شده بازنگری طرح اجرا شده در دستور کار قرار گیرد»

او ادامه داد: «اعمال محدودیت های اخیر ترافیکی با نظر کارشناسان طرح ترافیکی و در راستای کاهش بار ترافیک در هسته مرکزی شهر اجرا شده که متاسفانه به علت فرهنگ ترافیکی و اصرار به تردد خوردو در مسیرهای عنوان شده نتوانست رضایت شهروندان را جلب کند».

رستم پور بیان کرد: «تمرکز خدمات رفاهی، تجاری، درمانی و بهداشتی در هسته مرکزی شهر مشکلات ترافیکی را به ویژه در خیابان های جمهوری اسلامی به چهار راه آزادی و از چهارراه آزادی به سمت سه راه وفایی بوجود آورده است».

رییس شورای شهر: شهروندان سردرگم شدند

رییس شورای اسلامی شهر مهاباد هم با تایید این موضوع که شهروندان برای دسترسی به اماکن مورد نظر خود در مرکز شهر دچار سردرگمی هستند گفت: «کم عرض بودن خیابان های مرکزی شهر، فرهنگ ترافیکی و معضل پارک های حاشیه و دوبل در کنار عدم حضور مامور راهنمایی و رانندگی و اعمال قانون تاثیرگذار عواملی هستند که باید برای روانسازی ترافیک شهر به آن توجه کرد».

آرش شهابی اضافه کرد: «مسیرهای جایگزین برای اعمال محدودیت های اجرا شده در نظر گرفته نشده و هم اکنون شهروندان برای دسترسی به اماکن مورد نظر خود در مرکز شهر دچار سردرگمی هستند».

او بیان کرد: «انتظار داریم باتوجه به درخواست های متعدد شهروندان طرح ترافیکی اخیر مورد بازنگری قرار گیرد».

تغییر دوباره طرح ترافیکی شهر در کمتر از یک هفته

در این جلسه مقرر شد لاین ویژه خودروهای عمومی در مسیر خیابان جمهوری اسلامی از میدان شهرداری تا سه راهی وفایی آزاد و محدودیت فلکه شهرداری به علت مسایل امنیتی برداشته شود. همچنین مقرر شد در اسرع وقت نسبت به تحویل زمین برای راه اندازی پارکینگ خودروهای سنگین نیز اقدام شود.

طرح های متعدد شورای ترافیک شهر مهاباد در سال های اخیر کاملا سلیقه‌ای اعمال شده و گاهی پیش آمده یک طرح در کمتر از ٢٤ ساعت از اجرای طرح جمع‌آوری شده چرا که در همان یک روز اعمال طرح چندین فقره تصادف به دلیل ناآشنا بودن مردم با طرح و عدم جوابگویی آن اتفاق افتاده است!!

در این سال ها نیز بیشتر تصادفات درون شهری در همان گره‌های ترافیکی موجود شکل گرفته و این مسئله صدای اعتراض مردم را بلند کرده است. طرح ترافیکی جدید هم که توسط شورا و شهرداری در بهمن ماه امسال اعمال شد به یک هفته نرسید و پایش به جلسه بازنگری و تغییر دوباره باز شد.

مشخص نیست تکلیف قرارداد شهرداری با دانشگاه آزاد واحد مهاباد، مبنی بر تفاهم‌نامه طرح ساماندهی حمل و نقل ترافیک شهری چه شد؟ و چرا کارشناسان این تفاهم نامه برای دفاع از طرح یکساله خود در جلسه بازنگری حضور نیافتند؟ آیا باز هم معضل ترافیک شهر مهاباد سلیقه ای اعمال شد؟

*بیشتر بخوانید؛

( مهاباد در محاصره ترافیک؛ بازگشایی گره های کور به کارشناسان سپرده شد)

طرحی که قرار بود علمی و کارشناسی باشد اینبار هم گره های ترافیکی مهاباد را باز نکرد! در حالی که از سال ها پیش مدیریت شهری مهاباد می توانست از یک شرکت مشاور برای تهیه طرح جامع ساماندهی ترافیکی کمک بگیرد، اما آنچه تا کنون شاهد بوده ایم جلسات مکرر و نظرات غیر کارشناسی و سلیقه ایی بوده، جلساتی که در آن مسئولان ترافیک را تنها حل مشکل تردد در یک یا دو خیابان تجسم می کردند، در حالیکه ترافیک امروزه به یک علم تبدیل شده است.

با این وضعیت تصور اینکه ٢٠ سال آینده تردد وسایل نقلیه در شهر مهاباد چگونه خواهد بود، مشکل نیست! و از حالا باید از آن روز وحشت کرد، اگر مدیریت شهری بخواهد به همین شیوه عمل کند!

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 43035

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha