این زلزله فاجعه قرن و سه برابر بزرگتر و مخرب تر از زلزله 1999 استانبول است/تمام دانشگاه ها تا تابستان تعطیل است

سرویس ترکیه - رجب طیب اردوغان در بازدید از دیاربکر، زلزله اخیر را سه برابر بزرگتر و مخرب تر از زلزله 1999 استانبول توصیف کرد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی گفت که زلزله اخیر سه برابر بزرگتر و فاجعه بار تر از زلزله سال 1999 استانبول بوده است.

اردوغان که به همراه همسرش امینه اردوغان و شماری از اعضای کابینه برای بازدید از مناطق زلزله زده سفر کرده بود، آخرین شمار جانباختگان در زلزله را 21 هزار و 848 نفر و شمار مجروحان را 80 هزار و 104 تن اعلام کرد.

اردوغان با بیان این که زلزله در وسعتی 1000کیلومتری حس شده است، گفت که این زلزله در وسعتی 500 کیلومتری ویرانی به بار آورده است. او از زلزله اخیر به عنوان «فاجعه قرن» یاد کرد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «ما هیچ یک از شهروندان خود را چه مرده و چه زنده زیر آوار نخواهیم گذاشت.»

او گفت: «ما در حال برنامه ریزی برای بازسازی صدها هزار واحد مسکونی هستیم. با زیرساخت ها و روبنا ها، یا به عبارت دقیق تر، شهرهایی که در زلزله ویران شده اند را دوباره برپا کنیم، تا چند هفته دیگر بازسازی شهرهای ویران شده را آغاز خواهیم کرد. همانطور که در زلزله های وان، الازیغ و در بلایای دیگر در کنار مردم خود بودیم، در این زلزله نیز در کنار مردم دیاربکر و 9 استان دیگرمان هستیم.»

اردوغان با بیان این که تا کنون 100 میلیارد لیر از خزانه داری برای امداد و نجات اختصاص داده شده است، گفت: «ما با شهرداری ها، جامعه مدنی و داوطلبان امداد و نجات در بسیج کامل هستیم. در حال حاضر 160 هزار نیروی امداد و نجات همراه با تیم های خارج از کشور در 10 استان مشغول به فعالیت هستند.»

اردوغان انتقاد رهبران احزاب سیاسی را امری غیر اخلاقی و ناشایست توصیف کرد و گفت: درست زمانی که باید به وحدت برسیم آنها در حال کارشکنی هستند.

اردوغان از نیروهای مسلح ترکیه و همه نیروها در ارگان های مختلف دولت برای کمک به زلزله زدگان سپاسگزاری کرد.

او در واکنش به کمک های کشورهای دیگر به ترکیه گفت: «از همه کشورهای دوست و برادر که با اعزام تیم های جستجو و نجات در این روزهای سخت در کنار ملت ما بودند، تشکر می کنم.»

اردوغان با بیان این که تمام خوابگاه های دانشگاه های دولتی به امور زلزله زدگان اختصاص داده شده است، اعلام کرد که تا تابستان تمام دانشگاه های ترکیه تعطیل و آموزش به صورت آنلاین برقرار خواهد بود.

او همچنین اعلام کرد که اعزام سربازان مشمول ساکن در استان های زلزله زده به ماه می موکول می شود.

اردوغان از شهروندانی که می خواهند به زلزله زده ها کمک کنند خواست تا کمک های خود را از طریق سازمان مقابله با بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه (آفاد) به مناطق زلزله زده ارسال کنند.

او از مردم خواست تا به «دولت خودشان» اعتماد کنند و قول بازسازی شهرهای زلزله زده را داد.

رئیس جمهور ترکیه سپس از مردم زلزله زده که در چادرها اسکان داده شده بودند دیدار کرد و پس از آن راهی اورفا شد.

کد خبر 42654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha