قصرشیرین مقصدی مناسب برای سفرهای زمستانی / محمدرضا سهیلی

سرویس کرمانشاه _ محمدرضا سهیلی مدیرکل پیشین میراث‌ فرهنگی کرمانشاه در یادداشتی به تشریح جاذبه های گردشگردی شهرستان قصرشیرین در فصل زمستان پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _فصل زمستان با توجه به کاهش دمای هوا در اکثر نقاط کشور محدودیت‌های بیشتری برای انتخاب یک مقصد مناسب برای علاقه‌مندان به سفر و گردشگری دارد. مقصد سفر نیازمند یک بسته کامل خدمات‌دهی برای رفاه گردشگران است. آب و هوای مناسب و مطبوع، طبیعت بکر، آثار تاریخی شاخص، امکانات اقامتی و پذیرایی مناسب و... همه جزو ضروریات لازم برای تبدیل شدن به یک مقصد مناسب برای گردشگران است، بسته‌ای که در این ایام از سال در کمتر نقاطی از کشور فراهم است.

شهرستان‌ قصرشیرین در غربی‌ترین نقطه مرزی کشور در این فصل از سال، هوایی دلپذیر و طبیعتی زیبا دارد. نخلستان‌های سر به فلک کشیده در کنار باغات وسیع مرکبات و دشت‌های سر سبز هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. دمای هوا در شهرستان‌های غربی کرمانشاه به ویژه در قصرشیرین با مناطق سردسیر استان تفاوتی بسیار محسوس با یک اختلاف دمای نزدیک به ۲۰ درجه دارد.

اگر از سمت شهرستان سردسیر دالاهو وارد این منطقه شوید، با گذر از منطقه پاطاق به شکل بسیار محسوسی در یک فاصله زمانی چند دقیقه‌ای تفاوت دما را احساس می‌کنید. اتفاقی شگفت انگیز که تنها بخشی از ویژگی‌های ممتاز اقلیم چهارفصل و بی‌نظیر استان کرمانشاه است.

وجود بیش از ۱۰ هتل در شهر قصرشیرین و مرز خسروی امکانات اقامتی و پذیرایی ویژه‌ای را برای گردشگران فراهم کرده است. در کنار آن اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی نیز در منطقه برای اسکان و پذیرایی از مسافران فعالیت می‌کنند. همجواری با اقلیم کردستان و عراق نیز به جذابیت‌های این شهرستان برای یک گردش بین‌المللی افزوده است.

با اقامت در این شهرستان با توجه به آب‌و‌هوای مناسب شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، گیلان‌غرب و ثلاث باباجانی امکان بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی پرشمار این منطقه با طی کردن مسافت‌های کوتاه کاملا فراهم است.

آثار تاریخی ممتازی همچون چهارقاپی و عمارت خسرو در کنار آثار شاخص شهرستان سرپل‌ذهاب همچون نقش برجسته چهارهزار و ۵۰۰ ساله آنوبانی‌نی به عنوان قدمی‌ترین کتیبه نقش برجسته خاورمیانه، گوردخمه دکان‌داوود، بنای زیج منیژه، طاق گرا، آرامگاه احمد ابن اصحاق و... با فاصله‌ای کمتر از یک ساعت فرصت بی‌نظیری برای یک سفر به غربی‌ترین نقطه ایران فراهم کرده است.

در حوزه جاذبه‌های طبیعی ممتاز منطقه نیز علاوه بر نخلستان‌ها و باغات و چم امام حسن (ع) و رودخانه الوند در قصرشیرین، می‌توان از آبشار پیران، دره اژدها و سراب گرم سرپل‌ذهاب، آبشار زیبای تنگ گولم، سراب مورت و منطقه زیبای گلین در شهرستان گیلان‌غرب و دشت و طبیعت بکر ثلاث باباجانی دیدن کرد.

قصرشیرین و شهرستان‌های غربی استان کرمانشاه به لحاظ گردشگری دفاع مقدس نیز برای علاقه‌مندان به این حوزه بسیار جذاب و دیدنی هستند. وجود یادمان‌های متعدد دفاع مقدس در نقاط مختلف این شهرستان‌ها معنویت ویژه‌ای به منطقه داده است.

ارتفاعات قراویز، یادمان بازی دراز، یادمان شهید شیرودی، پادگان ابوذر و تنگه حاجیان در سرپل‌ذهاب، یادمان جبهه شهید بهشتی و بیمارستان جنگ‌زده در قصرشیرین و تپه کرجی‌ها و یادمان شهدای مطلع الفجر در گیلان‌غرب همه و همه یادگار جانفشانی شهدای گرانقدر دوران دفاع مقدس در این مناطق هستند که می‌تواند بسته سفر ما را به غرب کشور پربارتر کند.

وجود بازارچه مرزی در شهر قصرشیرین در بنای کاروانسرای شاه عباسی نیز فرصتی است برای علاقه‌مندان به خرید که در کنار محصولات صنایع‌دستی این شهرستان‌ها بخشی از کالاهای مورد نیاز خود را تهیه و به سوغات ببرند.

بهترین زمان برای سفر به شهرستان قصرشیرین اواسط زمستان تا اوایل خردادماه است. از اوایل بهمن این شهرستان چهره بهاری به خود می‌گیرد./ میراث آریا

کد خبر 41979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha