پیچیده تر شدن گسترش ناتو با ادامه اعتراضات کردها در سوئد و پیش شرط آمریکا

سرویس جهان- بر اساس گزارش رویترز و وال استریت ژورنال، آویزان شدن آدمک اردوغان در سوئد و پیش شرط جدید آمریکا برای فروش جنگنده اف 16 به ترکیه مسئله پیوستن دو کشور سوئد و فنلاند را به ناتو پیچیده تر کرده است.

به گزارش کردپرس، ترکیه روند پیوستن سوئد و ناتو را به بهانه حمایت این دو کشور از کردها ماهها به عقب انداخته است. آنکارا از این دو کشور می خواهد فعالیت فعالان ساسی کرد را متوقف کنند و محدودیت فروش سلاح به ترکیه را بر دارند تا ترکیه نیز در مقابل به پیوستن آنها به ناتو رای دهد.

در حالی که فنلاند به دلیل جمعیت محدود کردهای ساکن این کشور با مخالفت محدودتری از سوی ترکیه روبه رو شده، جمعیت 100000 نفری کردهای ساکن سوئد و عضویت شش شهروند کرد در پارلمان این کشور به همراه دایر شدن دفتر اداره خودگردان کردی شمال سوریه در این کشور و حضور قابل توجه کردهای تبعه ترکیه در این کشور، ترکیه را واداشته است تا سنگ اندازی بیشتری در مسیر پیوستن استکهلم به ناتو ایجاد کند.

در روزهای اخیر ترکیه از برخی اقدامات سوئد از جمله استرداد چند معترض کرد به این کشور، تلاش برای محدود کردن فعالیت نهادهای کردی و لغو صادرات سلاح به ترکیه ابراز رضایت کرده بود که این مسئله به نظر می رسید زمینه را برای موافقت ترکیه با پیوستن این کشور به ناتو فراهم کرده است. اما اتفاق روز جمعه در سوئد احتمالا روند را پیچیده تر کرده است. برخی فعالان کرد سوئد روز جمعه آدمک شبیه به اردوغان را از یک تیر چراغ برق آویزان کردند که این اقدام مقامات ترکیه را خشمگین کرده است. با این که دولت سوئد این اقدام را محکوم کرد اما دولت اردوغان این اقدام را ناکافی دانسته است.

روزنامه وال استریت ژورنال در دو گزارش مخالفت ترکیه با گسرش ناتو به بهانه فعالیت کردهای معترض در سوئد و فنلاند را ابزاری برای امتیازگیری آنکارا از غرب بویژه آمریکا توصیف کرده است. از نظر این روزنامه ترکیه می خواهد با مختل کردن روند پیوستن این دو کشور به ناتو به بهانه عدم مقابله آنها با کردهایی که آنکارا آنها تروریست می خواهند، غرب و آمریکا را به دادن امتیاز وا دارد. یکی از امتیازاتی که ترکیه به دنبال آن است راضی شدن دولت آمریکا به فروش جنگنده اف 16 به آنکاراست.

با این حال، هم رویترز وهم وال استریت ژورنال از مقامات آمریکایی نقل کرده اند که واشنگتن نیز می خواهد موافقت با فروش جنگنده اف 16 به ترکیه را تنها در ازای رضایت ترکیه به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو اعلام کند.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در بیانیه جدیدی مخالفت شدید خود را با فروش جنگنده های اف 16 به ترکیه اعلام کرده است. یکی از مقامات آمریکایی درباره علت این مخالفت به رویترز گفته است باب منندز تا زمانی که ترکیه رفتار خود را اصلاح نکند او با این تقاضا موافقت نخواهد کرد. به نوشته رویترز، احتمال سر گرفتن معامله فروش جنگنده های اف 16 به ترکیه به مبلغ 20 میلیارد دلار، تا زمانی که منندز با آن موافقت نکند بسیار کم است.

وال استریت ژورنال نوشت در حالی که ترکیه موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را به محدود شدن فعالیت کردها و مقابله با آنها از سوی این دو کشور منوط کرده است آمریکا نیز موافقت ترکیه با عضویت این دو کشور در ناتو را پیش شرط فروش جنگنده های اف 16 به این کشور قرار داده است.

کد خبر 41406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha