سنای آمریکا قرارداد فروش ۲۰ میلیارد دلاری جنگنده‌های F-16 به ترکیه را بررسی می‌کند

سرویس ترکیه -«بن کاردین» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از تصمیم جدید سنا درباره بررسی قرار داد فروش جنگنده‌های‌ اف-16 به ترکیه خبر داد.

به گزارش کردپرس، «بن کاردین» رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد که قصد دارد قرارداد فروش ۲۰ میلیارد دلاری جنگنده‌های اف-16 را به ترکیه بررسی کند. او همچنین اشاره کرد که مسائل مختلفی فراتر از عضویت سوئد در ناتو بر این تصمیم تاثیرگذار هستند. 

به نوشته رویترز، «بن کاردین» سناتور آمریکایی پس از به عهده گرفتن ریاست کمیته روابط خارجی سنا در کنگره ایالات متحده در جلسه این کمیته سخنرانی خواهد کرد.

رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۲۸ سپتامبر تایید کرد که او قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری لاکهید مارتین جهت فروش هواپیماهای جنگنده اف-16 به ترکیه را بررسی خواهد کرد و مسائلی فراتر از مسئله الحاق سوئد به ناتو بر تصمیم این کمیته جهت مجوز فروش این جنگنده‌ها به ترکیه اثر گذار خواهند بود.

«بن کاردین» سناتور آمریکایی که یک دموکرات است یک روز پس از به دست گرفتن ریاست کمیته خارجی به خبرنگاران گفت: « من باید در مورد بسیاری از این موضوعات با دولت صحبت کنم، زیرا این موضوع فراتر از یک موضوع ساده است و من باید واقعیت آن را درک کنم.»

کاردین همچنین گفت که در نشست روز چهارشنبه خود با سفیر ناتو درباره پیوستن سوئد به ناتو با مقامات ترکیه گفتگو کرده است.

او گفت: «آنها ادعا می کنند که الحاق سوئد در نیمه اول ماه آینده انجام خواهد شد. اگر این در واقع درست باشد، حداقل ما مسئله ناتو را حل کرده‌ایم، اما علاوه بر الحاق صرف سوئد به ناتو، مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید بخشی از گفتگوهای ما باشد.»

سناتور «باب منندز» رئیس قبلی این کمیته به دلیل مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو و همچنین به دلیل سابقه حقوق بشری «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و پروازهای هوایی غیرقانونی ترکیه از حریم هوایی یونان، ماه ها فروش این جنگنده‌ها را با مانع روبرو کرده بود. 

در ادامه قوانین سنا منندز را مجبور کرد که از ریاست کمیته کناره گیری کند، زیرا دادستان ها اعلام کردند که او و همسرش، نادین منندز، با اتهامات رشوه خواری روبرو هستند. 

روسای کمیته امور خارجی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا فروش عمده تسلیحات به کشورهای خارجی را بررسی می کنند. آنها مرتباً سؤالاتی می‌پرسند یا نگرانی هایی را در مورد حقوق بشر یا مسائل دیپلماتیک مطرح می‌کنند که می‌تواند چنین معاملاتی را به تأخیر بیندازد یا متوقف کند.

آنکارا ماه‌ها است که در مورد تصویب عضویت سوئد در ناتو ایستادگی کرده و استکهلم را متهم می‌کند که علیه افرادی که ترکیه آنها را تروریست می‌داند عمدتاً اعضای کرد حزب کارگران کردستان (PKK) کم کاری می‌کند.

اردوغان در ماه جولای اظهار داشت که مسئله تصویب الحاق سوئد به ناتو را پس از بازگشایی پارلمان ترکیه در ماه اکتبر به پارلمان ارسال می‌کند.

پس از افشای کیفرخواست منندز، اردوغان گفت ترکیه باید مشکلات حقوقی سناتور را به فرصتی برای خرید هواپیماهای جنگنده تبدیل کند. رسانه های ترکیه به نقل از اردوغان به خبرنگاران گفتند که اخراج منندز یک مزیت برای ترکیه است.

سوئد و فنلاند سال گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین برای ورود به ناتو درخواست دادند. در حالی که عضویت فنلاند در ماه آوریل امضا شد، پیشنهاد سوئد توسط ترکیه و مجارستان متوقف شده است.

ترکیه گفته است که آنکارا و بوداپست با هماهنگی نزدیک بر روی این موضوع کار می کنند.

سناتور جیم ریش، جمهوری خواه ارشد مجلس سنا، فروش تسلیحات به مجارستان را به دلیل موضوع پیوستن سوئد به ناتو متوقف کرده است.

کد خبر 2761437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha