ترکیه از میزان مقابله سوئد با کردها راضی نیست

سرویس جهان-  نخست وزیر سوئد می گوید با وجود همکاری قابل توجه با ترکیه از جمله درخواست در مورد مقابله با سازمانهای کردی و رفع تحریم تسلیحاتی، آنکارا همچنان با پیوستن استکهلم به ناتو مخالفت می کند.

به گزارش کردپرس، دو کشور سوئد و فنلاند که برای پیوستن به ناتو به موافقت همه 30 عضو این سازمان نظامی از جمله ترکیه نیاز دارند، اقداماتی را در راستای خواسته های ترکیه انجام داده اند.

از جمله خواسته های ترکیه در ازای موافقت با پیوستن این کشور اسکاندیناوی به ناتو، مقابله با سازمان های کردی، رفع تحریم تسلیحاتی به خاطر حمله ترکیه کردهای سوریه در سال 2019 و استرداد مخالفان کرد به آنکارا بوده است.

سوئد که حدود 100000 شهروند کرد ساکن این کشور هستند، تاکنون چند مخالف را به ترکیه استرداد کرده، در حال تغییر برخی قوانین مربوط به مبارزه با تروریسم است و تحریم تسلحاتی علیه این کشور را رفع کرده است.

اما بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، اولف کریسترسن، نخست وزیر سوئد گفته است با وجود اقداماتی که در راستای کسب رضایت ترکیه انجام شده، آنکارا هنوز با پیوستن این کشور به ناتو مخالف است.

او خواسته های ترکیه را زیاده خواهی توصیف کرد و گفت سوئد نمی تواند زیاده خواهی ترکیه را عملی کند.

با این حال ابراز اطمینان کرد که ترکیه با عضویت سوئد در ناتو موافقت خواهد کرد.

در حال حاضر فقط ترکیه و مجارستان موافقت با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را در پارلمان این دو کشور تصویب نکرده اند.

سوئد تا قبل از سر کار آمدن دولت جدید در پاییز گذشته ارتباط خوبی با نهادهای کردی از جمله اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه داشت اما دولت جدید در روابط با کردها و فعالت نهادهای کردی در این کشور، عمدتا به دلیل مخالفت ترکیه تجدید نظر کرده است.

کد خبر 41201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha