موافقت مشروط مخالفان، با اکتشاف ایمیدرو در پهنه سنقر

سرویس کرمانشاه _ پیرو تفاهم‌نامه‌ای که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با استانداری کرمانشاه بسته است، نشستی برای رفع موانع پهنه اکتشاف سنقر با حضور مخالفان و موافقان این طرح برگزار شد .

به گزارش کردپرس، در این جلسه که در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه برگزار شد، معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ، مدیر اکتشاف ایمیدرو و نمایندگان دستگاه های اجرایی که با اکتشاف معدن در سنقر مخالفت کرده بودند؛ حضور داشتند.

پهنه اکتشافی سنقر به مساحت ۲هزار و ۸۱۴ کیلومتر مربع یکی از پهنه های با ارزش معدنی استان کرمانشاه است که وجود مواد معدنی پلی‌متال، آهن و مس در آن شناسایی شده است.

ایمیدرو با شرکت‌های معدنی تحت پوشش خود، از سال ۹۴ اکتشاف تخصصی و سیستماتیک پهنه سنقر را آغاز کرده است. در اوایل سال ۹۸ با اعلام پایان اکتشاف ۱۵ محدوده امید بخش را به سازمان سمت کرمانشاه معرفی کرد. ایمیدرو هفت محدوده امیدبخش این پهنه را به نام خود زد و از دفتر اکتشاف وزارت صمت بلامانع بودن واگذاری ۵ محدوده با مساحت ۲۵۰ کیلومتر مربع را گرفت.

این سازمان دولتی محدوده نهایی شده با مساحت ۱۴۳ کیلومتر مربع را جهت دریافت استعلام دستگاه ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه می دهد و در پاسخ به این استعلامات دی ماه ۱۳۹۹ ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، راهداری و حمل و نقل جاده ای و حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با تمامی این پهنه ها و اداره کل راه و شهرسازی، شرکت آب منطقه ای، شرکت برق منطقه ای و شرکت گاز نیز به ترتیب با ۲، ۲، ۳ و یک محدوده از هفت محدوده مخالفت کردند.

محسن دارابی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد معادن استان کرمانشاه رسوبی است و از ارزش بالایی برخوردار نیست بیان داشت: ایمیدرو به عنوان یک دستگاه تخصصی، پیجوری، اکتشاف، استخراج و فرآوری با توانمندی های مالی و تکنولوژی که دارد به این محدوده ورود کرده است.در استان باید به عنوان یک ید واحد کار ها را برایشان راحت کنیم.

احمد فتاحی مجلج، مدیر اکتشافات ایمیدرو این زون را جزو زون ۱۰ درصدی پرپتانسیل کشور بر شمرد و بیان داشت: این زون به عنوان زون سنندج- سیرجان از زون‌های آهن دار ایران است. این مناطق اولین مناطقی بود که ژئوفیزیک هوایی انجام گرفته است و پتانسیل استان کرمانشاه در همین منطقه متمرکز است.

این مدیر ایمیدرو با اشاره به هماهنگی‌هایی که در مرکز انجام شده گفت: مجوزهای زیست محیطی اکتشاف این پهنه گرفته شده است.

او از دیگر دستگاه‌های استعلام شونده نیز خواست که با موافقت اولیه اجازه اکتشاف بدون حفاری را صادر کنند، چرا که اگر نتوانند این مجوزها را بگیرند اجازه هیچگونه هزینه کردی در این منطقه نخواهند داشت.

فتاحی گفت: اگر احتمال وجود کانی و برداشت اقتصادی آن وجود داشته باشد مطمئناً در محدوده های کوچک تر خواهد بود و پس از مشخص شدن برای بهره برداری از این محدوده ها مجددا از دستگاه های اجرایی برای موافقت نهایی استعلام خواهیم گرفت.

باباخانی معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه تفاهم نامه ایمیدرو با استانداری را مسیر توسعه معدن کرمانشاه دانست و گفت: مقرر شده است که ایمیدرو در تامین انرژی، معدن و اشتغال در کرمانشاه سرمایه گذاری کند. یکی از مفاد تفاهم نامه اخذمجوز و برداشتن موانع برای اکتشاف است.

وی با بیان اینکه کردستان و دیگر همسایه های کرمانشاه به راحتی پهنه های معدنی را برای متقاضیان آزاد می کنند گفت: متاسفانه ما بعد از سال ها همچنان گرفتار چارچوب و مقرراتی هستیم که در آنها سخت گیری می شود.

او از دستگاه های استان خواست که در کنار تکالیف دستگاه خود نگاهی به توسعه و اشتغال استان نیز داشته باشند.

در نهایت مقرر شد ادارات منابع طبیعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه موافقت اولیه خود را با اکتشاف بدون تخریب ایمیدرو اعلام دارند تا در مرحله بعد که محدوده های معدنی و اکتشاف دقیق مشخص شد برای تصمیم گیری های جدید مجددا استعلام گرفته شود.

گزارش: عبداله مرادی - میلکان

کد خبر 39472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha