افزایش نشاط و امید، امنیت آفرین است

سرویس کرمانشاه _ در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه، موضوع افزایش نشاط و امید یکی از موضوعات اصلی جلسه بود که مسئولین در خصوص آن به بحث پرداختد.

خبرگزاری کردپرس _ شادکامی یک شاخصه کیفی است که نمی توان برای آن خط کش و معیار مشخصی گذاشت. پژوهشکده‌ها و مؤسسات تحقیقاتی هر چند سال یکبار در ایران و هر ساله در سطح جهان پژوهش‌هایی را درباره وضع شادکامی در میان کشورهای مختلف و ایرانیان انجام داده‌اند.

این پژوهش‌ها به بررسی عواملی همچون خوش‌بینی به زندگی، ورزش هفتگی، شادکامی همسر، فعالیت‌های اوقات فراغت، رضایت از زندگی، سرمایه اجتماعی، اعتقادات مذهبی، سن، تیپ‌های شخصیت، سطح سلامت، سطح تحصیلات، محل سکونت و سطح درآمد می پردازد اما این شاخص‌ها که بخش قابل توجهی از آن کیفی و توصیفی است نه عدد و رقمی برای همه مردم ایران وجهان در نقاط مختلف یکی است؟

رضایت از زندگی برای مناطق محروم و مرزی یک معنی و مفهوم دارد و برای استانهای برخوردار مرکز کشور مفهومی دیگر. یکی داشتن آب سالم را رضایت از زندگی می داند و با آن شاد می شود و دیگری داشتن ماشین، خانه و ویلا آن هم نه در یک منطقه معمولی را رضایت می داند.
در گزارش جهانی شادکامی، شادکامی معادل «ارزیابی ذهنی فرد از وضع زندگی خود» تعریف شده است.

در آمارهایی که از ایران منتشر می شود معمولا در بین شاد ترین استان‌ها، نام استان‌هایی با محرومیت بالاتر به چشم که میانگین درآمد خانوار آنها از میانگین کشوری پایین تر و همچنین از خرج ماهانه‌شان نیز کمتر است. با وجود این اعداد و ارقام به‌نظر می‌رسد «قناعت» مهم‌ترین ویژگی‌ای باشد که مردم این استان‌ها را با وجود محرومیت در وضع شادکامی مطلوب‌ قرار داده است.

نمی‌توان میزان شادکامی را در میان استان‌های برخوردار، کم‌برخوردار و محروم با هم سنجید، اما شاید بتوان نوع نگاه به زندگی و بحث سنت و مدرنیته را در شادکامی مردم مؤثر دانست.
قطعا دغدغه‌ها و مطالبه‌های مردم در استان محرومی چون کرمانشاه با استانی توسعه‌یافته چون تهران متفاوت است. آنچه فرد تهرانی از زندگی مطالبه می‌کند، اینجا مطرح نیست یا مثلا در شیراز کسی دغدغه آسفالت ندارد، اما در استان محروم ما مردم با یک آسفالت ساده خیابان هم احساس رضایت می‌کنند.

در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی افزایش نشاط و امید یکی از موضوعات اصلی جلسه بوده است که مسئولین در خصوص آن به بحث پرداخته اند.

مشورت با نخبگان با موضوع امید و نشاط اجتماعی

علی صفدری در نشست شورای فرهنگ عمومی استان که در دفتر امام جمعه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از وظایف تعریف شده برای شورای فرهنگ عمومی تشکیل کارگروه علمی و مشورتی است که دستور کار، پیشنهادات و راهبردها را مورد بررسی قرار می دهد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در جلسه گذشته شورای فرهنگ عمومی پنج موضوع به عنوان مصوبات اصلی مطرح شد، افزود: از این موارد دو موضوع امید و نشاط در جامعه و نیز خانواده دارای اولویت بیشتری بود ‌و با توجه به اهمیت امید و نشاط در جامعه برنامه ریزی بر این موضوع متمرکز شد.

این مسئول بیان کرد: از تیرماه امسال موضوع شکل گیری کارگروه علمی و مشورتی ترکیبی از اساتید دانشگاه ها، جامعه شناسان، اساتید فلسفه و الهیات و .. در دستور کار قرار گرفت و انجام پذیرفت و طی تیر و مرداد ماه به صورت هفتگی جلساتی تشکیل شد.

صفدری عنوان کرد: در زمینه تصمیم گیری راجع به موضوع ایجاد امید و نشاط در جامعه گفتگوی مفصلی با نخبگان صورت گرفت که این نخبگان متشکل از نخبگان دانشگاهی، حوزه علمیه، …. بودند که ره آورد گفتگو با آنها ۳۳۰ نکته اطلاع رسانی شامل هفت کلید واژه است که در این سرفصل های ویژه دسته بندی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه ادامه داد: یک هزار نفر ساعت کار مشورتی، علمی و مطالعاتی برای موضوع امید و نشاط با تمرکز بر داده های استخراج شده از جامعه نخبگان صورت گرفته است.

وی با تاکید بر لزوم وجود متولی واحد در هر یک از مسائل فرهنگی عنوان کرد: یکی از مشکلات و آسیب های حوزه فرهنگ نبود یک متولی واحد و در کنار آن دستگاه های همراه است و تعدد رهبری برنامه های فرهنگی در برخی مجموعه ها یک آسیب است.

پروژه های راکد یکی از عوامل یاس آفرین جامعه است

استاندار کرمانشاه گفت: افزایش نشاط عمومی در جامعه به ارتقای سرمایه‌های اجتماعی و تقویت اعتماد و ایجاد آرامش در جامعه کمک می‌کند.

بهمن امیری‌مقدم با اشاره به اینکه باید به سمت اصلاح بینش‌ها و جهت گیری‌ها گام برداریم در ادامه عنوان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد استان با بهره گیری نظرات نخبگان دانشگاهی یک جمع بندی مناسب از مسایل و مشکلات موجود انجام داده است.

امیری مقدم یادآور شد: باید نظرات و مطالبات گروه‌های مختلف دانشجویی، اصناف و بازاریان و دیگر اقشار جامعه نیز در این جمع بندی ها لحاظ شود.

وی وجود پروژه های راکد در سطح استان را یکی از عوامل یاس آفرین در جامعه دانست و گفت: موضوع تکمیل پروژه قطار شهری که مدت‌هاست راکد مانده، در سفر ریاست جمهوری پیگیری شد و اعتبار مناسبی هم برای آن در نظر گرفته شد و تلاش می کنیم این پروژه مهم به سرانجام خوبی برسد.

امیری مقدم بر ضرورت امیدآفرینی توسط رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها با انعکاس خدمات دولت به افزایش امید و نشاط جامعه کمک کنند.

برگزاری برنامه های جشن محور و مسابقه محور

آیت الله محمود محمدی عراقی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر برنامه ریزی برگزاری برنامه های جشن محور و مسابقه محور در سطح استان جهت ایجاد شادی و نشاط میان جوانان و نوجوانان گفت: باید ستادی قوی متشکل از تمام دستگاه های موثر برای اجرای ویژه برنامه ها در استان تشکیل شود تا بتوانیم موجی از شادی و نشاط را در میان جوانان ایجاد کنیم.

آیت الله محمدی عراقی فرهنگ را زیربنای تمام امورات جامعه دانست و تاکید کرد: فرهنگ اصلاح شود همه چیز اصلاح می شود و همین امر به خوبی اهمیت کار شورای فرهنگ عمومی استان را نشان می دهد.

این مسئول ابراز امیدواری کرد روند جدیدی که در شورای فرهنگ عمومی استان با تمرکز بر اولویت های فرهنگی استان آغاز شده ادامه پیدا کند و زمان طولانی (شش ماه تا یک سال) فقط اختصاص به یک اولویت فرهنگی استان پیدا کرده و بر روی آن اولویت فرهنگی بصورت ریشه ای و موثر کار شود.

دغدغه های مردم با جامعه نخبگانی متفاوت است

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در این جلسه اما با انتقاد از دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، نظرخواهی صرف از نخبگان را راهکار موثری ندانست و افزود: بعضا شاهد هستیم که دغدغه های مردم و خواسته های آنها با جامعه نخبگانی متفاوت است و باید برای فهم درخواست اصلی مردم از خود مردم عامه هم نظرخواهی شود.

وی افزود: در شرایط فعلی رفع مشکلات عمرانی و اقتصادی در برخی نقاط می تواند موج شادی و امید در میان مردم ایجاد کند و نه صرفا تکمیل پروژه قطار شهری و… .

نوروزی گفت: قطعا پروژه قطار شهری را با جدیت دنبلا می کنیم و هم اکنون تونل این پروژه به طول ۵٫۵ کیلومتر به مناقصه رفته و امیدواریم ظرف یکسال آینده تونل پروژه تکمیل شود.
شهردار کرمانشاه افزود: همچنین در تلاش هستیم ظرف دو سال آینده بتوانیم بخشی از این پروژه را برای استفاده مردم به بهره برداری برسانیم.

نوروزی گفت: در خصوص شهربازی کرمانشاه هم این پروژه به کسی داده شده بود که صلاحیت نداشت و با همکاری مراجع قضایی توانستیم خلع ید پیمانکار پروژه را بگیریم.

شهردار کرمانشاه گفت: در این زمینه صحبت هایی با هلدینگ بانک ملت صورت گرفته که خوشبختانه آنها برای سرمایه گذاری در این پروژه و راه اندازی یک شهربازی مدرن در کرمانشاه اعلام آمادگی کرده اند.

گزارش: عبدالله مرادی – گروه اجتماعی میلکان

کد خبر 38811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha