رقابت پایان ناپذیر قدرت در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- نشریه 1945 با اشاره به این که حیات سیاسی کردهای عراق با رقابت داخلی بر سر قدرت همراه بوده نوشت: این رقابت بر سر قدرت، بویژه میان نوادگان موسسان احزاب حاکم در اقلیم کردستان همچنان ادامه دارد.

به گزارش کردپرس، نشریه سیاسی 1945 در تحلیل فعالیت احزاب سیاسی در اقلیم کردستان نوشت: در عین حال که آنها با هم رقابت می کنند، در داخل هر کدام از این احزاب نیز رقابتی- اغلب میان نوادگان رهبران حزب- برقرار است. این نشریه برای توصیف رقابت داخلی در میان احزاب حاکم بر اقلیم کردستان از عنوان فیلم سینمایی عطش مبارزه یا بازی های گرسنگی Huger games خانم سوزان کالینز استفاده می کند. بر اساس این کتاب، در مرکز یک کشور خیالی، بازی ترسناکی برگزار می شود به نام « بازی های گرسنگی ». شرکت کنندگان مختلف، از شهرهای اطراف، با قرعه کشی به این مسابقه فراخوانده می شوند. شیوه ی بازی اینگونه است که شرکت کنندگان را در جنگلی عظیم و تحت کنترل رها می کنند و آن ها باید یکدیگر را بکشند تا در نهایت تنها یکی برنده شود.

این نشریه سیاسی معتقد است از زمانی که حزب اتحادیه میهنی بوسیه معترضان حزب دموکرات کردستان عراق در اواخر دهه 1970 پدید آمد اختلافات داخلی در داخل این دو حزب شروع شد. این اختلافات و رقابت داخلی نه تنها پایان نیافته بلکه تشدید شده و به نسل سوم منتقل شده است.

این نشریه از اختلافات داخلی میان دو حزب اصلی در اقلیم کردستان به عنوان جنگ قدرت پسرعموها یاد می کند که در نهایت می تواند به حذف جبه ه ای در مقابل جبهه دیگر منجر شود.

1945 با اشاره به این که جنگ قدرت در داخل حزب اتحادیه میهنی منجر به حذف لاهور طالبانی از قدرت و افتادن کنترل به دست بافل طالبانی و قباد طالبانی، پسران جلال طالبانی شده و قرار است به زودی کنگره حزب دموکرات کردستان عراق نیز برگزار شود، رقم خوردن چنین سرنوشتی در داخل حزب دموکرات کردستان عراق را نیز با توجه به رقابت دیرینه در این حزب بعید نداسته است.

در این مقاله با اشاره به این که رقابت داخلی در میان این احزاب حتی به نسل سوم موسسان آن بویژه در حزب دموکرات کردستان عراق رسیده، هشدار داده شده است برخی افراد بانفوذ که نهادهای امنیتی را در کنترل دارند می توانند برای برای خار کردن جبهه مقابل از دور به خشونت فیزیکی و حتی حذف متوسل شوند.

نویسنده این تحلیل که خود از مقامات سابق دولت آمریکا بوده، هشدار داده است رقابت های داخلی میان احزاب ممکن است از کنترل خارج شده و حذف فیزیکی صورت بگیرد که در این صورت بی ثباتی در اقلیم کردستان بیشتر خواهد شد.

او از دولت آمریکا بویژه سازمان های اطلاعاتی این کشور خواسته است به کسانی که در داخل این احزاب به دنبال تشدید فشار بر طرف مقابل و حذف آن اقدام می کند، تذکر جدی بدهند و با توجه به رابطه آمریکا با این احزاب، چنین تذکراتی می تواند از پیامدهای حذف رقبای سیاسی در داخل این احزاب و در نتیجه افزایش بی ثباتی در اقلیم کردستان جلوگیری کند.

کد خبر 38594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha