سوئد به کردها خیانت می کند

سرویس جهان- پیر سکوری، سفیر سابق سوئد در سازمان ملل می گوید کشورش با استرداد کردتبارها به ترکیه به آنها خیانت می کند.

به گزارش کردپرس، پیر شوری، سفیر اسبق سوئد در سازمان ملل نسبت به پیامدهای استرداد کردهای ساکن کشورش به ترکیه در ازای موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو ابراز نگرانی کرد.

او در مصاحبه با شبکه خبری پی بی اس آمریکا گفت قول کشورش به ترکیه برای استرداد دهها شهروند کرد به اتهام فعالیت تروریستی اقدامی شرم آور است.

سکوری با اشاره به توافق سه جانبه میان سوئد، فنلاند و ترکیه درباره استرداد کردها در مقابل موافقت آنکارا با عضویت این دو کشور در ناتو تاکید کرد ظاهرا سوئد قصد دارد استرداد کردهایی را که ترکیه آنها را تروریست می داند عملی کند.

اوزنور اوزکان، معاون سفیر ترکیه در سوئد نیز ادعا کرد کردهای ساکن ترکیه که کشورش خواهان استرداد آنهاست، بدون استثنا تروریست هستند.

از سوی دیگر نتایج اولیه انتخابات اخیر سوئد که دیروز اعلام شد، کردهای ساکن این کشور را نگران کرده است زیرا بر اساس نتایج اولیه، احزاب راست گرا بیشترین کرسی انتخابات پارلمانی سوئد را کسب کرده اند. این احزاب رویکرد خصمانه ای نسبت به مهاجران در سوئد بیان کرده اند.

اما دکتر سلیم چلیک، استاد روابط بین الملل در موسسه مارشال آلمان معتقد است درخواست ترکیه برای استرداد کردها از سوئد بیشتر نقش اهرم فشار را ایفا می کند زیرا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از این اهرم برای تحت فشار قرار دادن آمریکا استفاده می کند و می خواهد واشنگتن را وادار کند جنگنده های پیشرفته ای را که به آنکارا وعده داده شده در اختیار بگیرد.

کد خبر 38370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha