دموکراسی در اقلیم کردستان استقرار نمی یابد

سرویس جهان- مایکل رابین با انتقاد شدید از حاکمیت کنونی اقلیم کردستان عراق تاکید می کند اقلیم کردستان عراق به دلیل تسلط خاندان بر دولت فرصت دستیابی به دموکراسی واقعی را پیدا نخواهد کرد.

به گزارش کردپرس، مایکل روبین، مقام اسبق دولت آمریکا در مقاله ای به شدت به سیاست های چند دهه گذشته حکومت اقلیم کردستان تاخته است. او در مقاله اش که در نشریه 1945 منتشر شده، به اظهارات مقامات دولت اقلیم کردستان بویژه اعضای حزب حاکم دموکرات کردستان عراق در مورد لزوم تبدیل اقلیم کردستان به دبی دوم در منطقه اشاره کرده و تاکید کرده است اما بر خلاف اظهارنظرهای این افراد، اقلیم کردستان عراق ظرفیت تبدیل شدن به دبی دوم در منطقه را ندارد.

او عامل اصلی عدم پیشرفت دموکراسی در اقلیم کردستان را تسلط حزب دموکرات کردستان عراق بر اکثر نهادهای دولتی و تلاش برای دست اندازی به پست های مهم در دولت مرکزی عراق دانسته است.

او برای مثال اشاره کرده است که این حزب می خواهد به هر قیمتی پست ریاست جمهوری عراق را نیز از آن خود کند اما موفقیت در این راه قیمت گزافی خواهد داشت.

مایکل روبین معتقد است اصولا مقایسه کردن اقلیم کردستان با دبی نادرست است زیرا نه شرایط جغرافیایی و نه خصوصیات حاکمیتی آن دو هیچ شباهتی به هم ندارند. او دلیل این باور خود را سلطه گرا بودن حاکمان اصلی در اقلیم کردستان و نادیده گرفتن حقوق شهروندان عادی توسط دستگاه حاکمیت اقلیم کردستان دانسته است.

او خانواده بارزانی را متهم کرده است که با انتصاب نسل های پی در پی از این خانواده در مناصب مهم در حکومت اقلیم کردستان اقدام به ایجاد یک حکومت تک حزبی کرده اند که این مسئله باعث شده است اعتراضات و نارضایتی ها در اقلیم کردستان همیشه وجود داشته باشد که گاهی با تظاهرات خود را نشان می دهد و گاهی با کوچ اجباری از این منطقه.

این مقام سابق آمریکا معتقد است اقدام حزب دموکرات برای برکناری برهم صالح از مقام ریاست جمهوری عراق و جایگزین کردن آن با یکی از اعضای حزب دموکرات و یا یکی از اعضای دیگر حزب اتحادیه میهنی نمی تواند انتظارات حزب دموکرات را برآورده کند و بهای گزافی برای آن خواهد پرداخت زیرا برهم صالح که گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری عراق است، در صورت بازگشت به اقلیم کردستان، می تواند به شخصیت جدیدی برای هدایت نارضایتی ها در اقلیم کردستان تبدیل شود که از این حیث برای حزب دموکرات گران تمام خواهد شد.

کد خبر 38226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha