استخوان های جوان کرد در کیسه تحویل پدرش داده شد/کانون وکلای دیاربکر از دادستان این پرونده شکایت کرد

سرویس ترکیه - در پی تحویل نامحترمانه استخوان های جوان کُرد اهل دیاربکر در یک کیسه به پدرش، کانون وکلای دیاربکر از دادستان این پرونده به نهاد قضات و دادستان های ترکیه شکایت کرد.

به گزارش کردپرس، استخوان های هاکان ارسلان جوان کرد اهل دیاربکر که در جریان حکومت نظامی سور دیاربکر در سال 2015 کشته شده بود، با وضعیتی توهین آمیز درون کیسه ای به پدرش تحویل داده شد. کانون وکلای دیاربکر از دادستان این پرونده به هیأت قضات و دادستان های ترکیه شکایت کرد.

به نوشته مزوپوتامیا، در پی تحویل نامحترمانه و بی رحمانه استخوان های هاکان ارسلان در یک کیسه به پدرش علیرضا ارسلان، پس از 7 سال از تاریخ جان باختن او، کانون وکلای دیاربکر با اتهام های «سوء استفاده از مقام» و «بی احترامی به یاد و خاطره جان باخته» از دادستانی که مسئول تحویل استخوان ها به پدرش بود، شکایت کرد.

در دادخواست نوشته شده از سوی کانون وکلای دیاربکر آمده است که «استخوان های ارسلان در یک کیسه به پدرش تحویل داده شده است که بر خلاف رویه قضائی مورد تایید دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا (ECHR) است. بر اساس ماده 8 کنوانسیون حقوق بشر اروپا که مورد تایید ترکیه است، هر کسی حق این را دارد که مطابق با آیین ها و باورهای خانوادگی اش و به شکلی آبرومندانه به خاک سپرده شود. بر این اساس باید به خانواده درگذشته برای انجام وظایف اخلاقی و سوگواری و بزرگداشت او، فرصت داده شود. در تمام آیین های مذهبی و باورهای مقدس تمدن های مختلف، درگذشته حق دارد که مزاری برای گرامی داشت خاطره خود داشته باشد. بنابراین نیروهای پلیس و دادگاه های کشور نیز صرف نظر از دلیل جان باختن فرد باید به این حقوق احترام بگذارند و حق دفن شرافتمندانه اجساد را به رسمیت بشناسند.»

کانون وکلای دیاربکر تحویل استخوان های جوان جان باخته کرد را در کیسه به پدرش، مخالف با ارزش های قانونی و اخلاقی توصیف کرد. در دادخواست مورد نظر، این شیوه تحویل جسد به اعضای خانواده بر اساس مفاد قانونی کشوری و قوانین بین المللی مصداق سوء رفتار و جرم تلقی شده است.

کد خبر 37563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha