معیشت مردم شهرستان پاوه، وابسته به باغداری است

سرویس کرمانشاه _ محمد مهدی برومندی گفت: در شهرستانی مانند پاوه که کارخانه و صنعت ندارد، معیشت مردم وابسته باغداری است و باید مسئله تامین آب باغات این منطقه را حل کنیم.

به گزارش کردپرس و به نقل از هزارماسوله، معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست بررسی بحران کم ابی باغات شهرستان پاوه اظهار کرد: ما در شرایط تغییر اقلیم در ایران قرار گرفته ایم و کشور ما جزء مناطق خشک و نیمه خشک می باشد و این تغییر اقلیم بر مسائل و مشکلات افزوده است.

وی افزود: بسیاری از بودجه ها و اعتبارات و نوع مشکلاتی که در منطقه اورامانات است بجز چند ردیف، جنبه استانی پیدا کرده است که باید در قالب سفرهای ریاست جمهوری بسترسازی برای تخصیص اعتبارات جذب بودجه و توسعه بخش و حل مشکلات بخش، داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در کشور ۳ میلیون هکتار باغ داریم که یک میلیون هکتار از آن فرسوده است گفت: این باغات نیازمند حذف و اصلاح و جایگزینی است که در هر استانی بستگی به اقلیم آن انجام می شود مثلا در خوزستان چندین هزار نخل سربریده جنگ ایران و عراق داریم که باید اصلاح شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: باغدارانی که خود سرمایه گذاری می کنند و تسهیلاتی از سیستم بانکی دریافت می کنند و ما در قالب کمک های فنی و اعتباری بخشی از سود تسهیلات را پرداخت می کنیم و این سود تک رقمی می شود تا برای باغدار یک سرمایه گذاری بلندمدت باشد تا بتواند کار اصلاح انجام دهد.

وی افزود: در سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه با تعریف یک ردیف،۲۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل کانالهای آبرسانی و انتقال آب با لوله در باغات شیب دار در سطح استان کرمانشاه مصوب کردیم.

معاون وزیر جهاد با اشاره به تخصیص این اعتبارات در شهریورماه گفت: برای اصلاح و احیای باغات استان کرمانشاه یک اعتبار در نظر گرفته شده است و یک اعتبار مناسب هم برای توسعه باغات در اراضی شیب دار در مناطقی که دیم از جمله اورامانات در نظر گرفته ایم و امیدواریم شاهد اقدامات پایدار و بلند مدتی برای این منطقه باشیم.

برومندی اظهار کرد: بررسی کنید از حق ابه های کشاورزی در این سالها چقد کاسته شده است و حق ابه این ۴ هزار هکتار باغات چقدر بوده و الان چند لیتر شده است و چقدر از آن متاثر از خشکسالی و یا چاههای غیر مجاز است.

وی افزود: همچنین به طور دقیق مشخص کنید برنامه کوتاه و بلند مدت برای باغات پایدار در شهرستان پاوه چیست و چه اقداماتی باید انجام شود و چه مقدار به اصلاح باغات و یا به لوله انتقال اب نیاز است و به چه میزان می توان باغات در اراضی شیب دار را توسعه داد.

کد خبر 37429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha