خشکیدگی ۶۰ درصدی جنگل‌های بلوط استان ایلام

‍ سرویس ایلام - کارشناسان در جلسه تخصصی بررسی وضعیت خشکیدگی و پدیده زوال و آفت های جنگلهای استان ایلام از خشکیدگی ۶۰ درصدی جنگل‌های بلوط استان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، این جلسه با حضور مدیرکل منابع طبیعی، معاون مدیرکل مدیریت بحران، دانشیار دانشگاه و استاد پژوهشی و پاتولوژی و اساتید دانشگاه ایلام و کارشناسان متخصص اداره کل منابع طبیعی در ایلام برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی ابتدا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام بابیان اینکه موضوع خشکیدگی جنگل های زاگرس و پدیده زوال جنگل ها از سال ۸۰ تاکنون در سطح جنگل های ایلام نشات گرفته از پدیده خشکسالی و بهره برداری های مستمر غیر اصولی و توسعه فعالیت های عمرانی که با ضوابط زیست محیطی مغایر است باعث شده که این موضوع در صدر فعالیت های اداره کل منابع طبیعی قرار گیرد .

پیرزادیان مدیرکل منابع طبیعی تهیه طرح مدیریت کنترل ‌یدیده خشکی جنگلهای بلوط ، اجرای پروژه های ذخیره نزولات ، احداث چاله‌های فلسی در رویشگاه جنگلی ، عملیات اصلاح و بهداشتی در حوزه جنگلها ، شناسایی و آمار برداری پایه های بیماری و مریضی در جنگل از اقدامات بسیار خوب اداره کل منابع طبیعی استان اعلام کرد.

مدیرکل منابع طبیعی خاطرنشان کرد: شناسایی کانون های بحران و تهیه نقشه های رقومی و تمرکز امکانات موجود برای مهار پدیده خشکیدگی بلوط از دیگر اولویت های این اداره کل می باشد که از محل اعتبارات ابلاغی در سطح ملی و استانی انجام شده است.

وی گفت: با توجه به گستردگی سطح جنگلهای استان به میزان ۶۴۱ هزار هکتار سالانه حداقل برای نگهداری و مبارزه با آفت های جنگلی نیازمند به ۱۲/۸۲۰ میلیارد تومان یعنی هر هکتاری ۲۰ میلیون تومان نیاز است.

در این نشست معاون مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام با بیان اینکه حفظ میراث بزرگ طبیعی یک وظیفه همگانی است گفت: جنگل بلوط نماد ایستادگی، استقامت بوده و همه مردم با این جنگل مانوس بوده اند

محسن چراغی پور اضافه کرد جنگل ها

میراث و امانت گذشتگان واز نعمت های بزرگ خداوندی است که امروز به دست ما رسیده و وظیفه داریم که این امانت را برای آیندگان حفاظت و نگهداری نماییم.

معاون مدیرکل مدیریت بحران اولین اقدام برای حفظ و نگهداری از جنگل فرهنگ سازی در بین اقشار مختلف مردم عنوان کرد و گفت : از طریق رسانه ها و فضای مجازی و برگزاری برنامه های آموزشی در سطح جامعه می توان به مردم آگاهی بخشی شود تا بیشتر بدانند که در صورت بی توجهی به نگهداری از جنگل چه سرمایه ای در حال از دست رفتن است.

دکتر کاوسی استادیار دانشگاه و پژوهشگر پاتولوژی ضمن تاکید بر ضرورت حفظ و احیای جنگل‌ها و اهمیت آن در کشور ، در زمینه چگونگی برخورد علمی با این پدیده خشکیدگی و بیماری های درختان جنگل بویژه درخت بلوط سخن گفت.

وی از خشکیدگی بیش از ۶۰ درصد درختان بلوط استان ایلام به عنوان یک فاجعه و خطر بزرگ برای منابع طبیعی این استان یاد کرد و گفت: برای جبران و پیشگیری از این فاجعه باید چاره‌ای اندیشید.

به گفته دکتر کاوسی سه عامل بیماری ذغالی بلوط و آفات چوبخوار و گیاه لورانتوس از عوامل مهم خشکیدگی بلوط به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه آفات و بیماری‌ها به تنهایی نمی‌توانند علت وقوع این پدیده باشند، اظهار کرد: عواملی نظیر تغییرات اقلیم، تخریب جنگل، شخم زیر اشکوب و خشکسالی‌های پی در پی نقش موثری در تشدید این مسئله دارند.

این استاد دانشگاه گفت: بیماری ذغالی بلوط باعث سیاه شدن و پژمردگی درخت و درنهایت خشکیدگی کامل آن می‌شود که چاره آن تنها ریشه‌کن کردن درخت است.

وی گفت: در مجموع انتظار می‌رود نگرش متفاوتی به این مبحث صورت گیرد که تنها همکاری مردم و مسئولان و تخصیص اعتبارات لازم و دعوت از کارشناسان دانشگاهی و مرکز تحقیقات می‌تواند راهگشای اقدامات باشد.

کد خبر 37235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha