انتقاد مطالبه گران جهادی از صدور پروانه اکتشاف معدنی استان کردستان در تکاب

سرویس آذربايجان غربى- «مطالبه گران جهادی مبارزه با مفاسد شهرستان تکاب» با اشاره به مخالف اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی، در پاسخ به استعلام صنعت و معدن استان کردستان جهت صدور پروانه اکتشاف یک شرکت معدنی این استان در روستای چیچکلوی تکاب، در ٧ بند به صدور پروانه اکتشاف معدنی استان کردستان در محدوده داخل استان آذربایجان غربی انتقاد کرده اند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سال های قبل عملیات اکتشاف معدن روستای چیچکلوی تکاب به شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی استان کردستان واگذار شده بود و تاکنون در دو مرحله از سال ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ پروانه اکتشاف تمدید شده است.

برابر پروانه اکتشاف صادره برای معدن مذکور از سوی وزارت صنعت معدن تجارت، آخرین زمان مهلت اعتبار آن در ۳ خرداد ۱۴۰۱ به پایان رسیده است، اما متاسفانه علیرغم پروانه اکتشاف منقضی شده، صمت استان کردستان همچنان در این محدوده مشغول فعالیت است و به تخریب مراتع و منطقه شکار ممنوع شده چیچکلو در جنوبی ترین نقطه آذربایجان غربی در تکاب می پردازد!

سوال این جا است چگونه این شرکت معدنی با مجوز غیر قانونی منقضی شده، هنوز فعال است و آثار تمدنی و میراث فرهنگی مکتب خانه، خرابه چیچکلو، پیکر تراشه های انسانی، دوه داشی و مراتع درجه یک و بکر روستای چیچکلو، منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده چیچکلو و پروانه مرتع داری بیش از ۶۲ خانوار آن را زیر شنی های معدنی در آستانه تخریب قرار داده است؟

اهالی منطقه گزارش داده اند که در محدوده سرزمینی آذربایجان غربی شرکتی با عنوان معدنی با سواستفاده از ایام تعطیلات تاسوعا و عاشورا وارد مراتع در حال طرح مرتع داری شده اند. آیا این شرکت معدنی مجوزی و استعلام مثبتی از منابع طبیعی ، محیط زیست و میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی دریافت کرده است و حتی به تعهدات خودش در زیر پروانه غیر قانونی خودش هم پای بند بوده است؟

باید به این نکته اشاره شود که در مهر ماه ۱۴۰۰، مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی در پاسخ به پروژه اکتشاف توسط شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی استان کردستان گفته بود: تمامیت اراضی سرزمینی روستای چیچکلو به شهرستان تکاب واگذار شده و در حال حاضر بخشی از محدوده معدنی شرکت معدنی کردستان در اراضی سرزمینی شهرستان تکاب است، لذا مدیر عامل محترم شرکت معدنی مذکور، مطابق نقشه ارسالی و جانمایی صورت پذیرفته و بازدید میدانی به دلیل قرارگیری آثار دارای ارزش تاریخی طبیعی متعدد از جمله خرابه چیچکلو، اثر طبیعی کوه مکتبخانه، قبرستان دوران ساسانی، پیکره های تراشدار انسانی، قبرستان دوره اسلامی، آبشار و غار طبیعی، در بخشی از محدوده معدن در اثر انجام فعالیت معدنی دچار تخریب و تزلزل بنیان خواهند شد لذا شایسته است رئیس امور هماهنگی و رفع اختلافات حقوقی دستگاههای اجرایی معاونت حقوقی ریاست جمهوری که متضمن تاکید بر ضرورت انجام استعلام از دستگاههای اجرایی به منظور صدور مجوز اکتشاف و بهره‌برداری از معادن از ضمن خودداری و اجتناب از هرگونه فعالیت معدنی بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی و از طریق اداره کل صمت این استان باید ارائه مختصات سینه کار از این ادارات استعلام شود و بدیهی است که هرگونه اقدام، منوط به دریافت پاسخ استعلام خواهد بود.

در همین راستا «مطالبه گران جهادی مبارزه با مفاسد شهرستان تکاب» امروز در نامه ایی سرگشاده که نسخه ایی از آن در اختیار خبرگزاری کردپرس قرار گرفته است، آورده اند؛

مدیر کل محترم بازرسی استان آذربایجان غربی

مدیر کل محترم محیط زیست استان آذربایجان غربی

سرپرست محترم اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی

فرماندار محترم شهرستان تکاب

«احتراما بدین وسیله مطالبه می نماید در راستای عمل به قوانین مراتبی را که از طرف اهالی چند روستا به ویژه چیچکلو ، همپا، قراولخانه ، گوله گوله ، احمد آباد در خصوص عدم رعایت حدود اربعه و مرزهای بین استانی ما بین استان های کردستان و زنجان موجبات تضییع حقوق مالکیتی و محل امرار معاش روستائیان را فراهم آورده است مورد بررسی کارشناسی و رفع موانع گردد.

البته مراتب طی جلساتی با حضور نمایندگانی از دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها با مسئولین ادارات تابعه شهرستان تکاب و مدیر کل منابع طبیعی و مسئولان وزارتی و سازمانی از طریق گروه مطالبه گران جهادی شهرستان تکاب انجام گرفته و منتج به تشکیل جلساتی هم با حضور نمایندگان روستاها و مسئولان و کارشناسان استان زنجان و آذربایجان غربی گردید.

با عنایت به پیشینه فوق الذکر ضروری می نماید در راستای شفافیت و پاسخگویی مسئولانه و عمل به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات نسبت به موارد زیر اقدامات لازم صورت پذیرد و این مهم به سرانجام نمی رسد مگر ورود مستقیم شخص حضرت عالی و با مدیریت یک پارچه مشکلاتی که ناشی از برداشت های سلیقه ای و تفسیری از قوانین و بخش نامه در بین مسئولان شهرستانی و استانی گردیده است و در نهایت این تولید کنندگان پایدار و دامداران و کشاورزان روستاهای چیچکلو ، همپا ، قراول‌خانه ، گوله گوله هستند که متضرر و تضییع حقوق می گردند و این روند شایسته و در شأن مردم و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست .

مطالبات در خصوص مراتع و حدود اربعه روستای چیچکلو :

  1. با استناد به نامه شماره 14002/111/8929 مورخ 1400 کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی در پاسخ به استعلام صنعت و معدن استان کردستان نسبت به مخالفت جدی با صدور پروانه اکتشاف شرکت توسعه و صنایع معدنی کردستان چگونه است باز قوانین را زیر پا گذاشته و به شرکت مزبور پروانه اکتشاف صادر نموده اند و در روز تاسوعا و عاشورای حسینی از فرصت عزاداری مردم منطقه استفاده نموده و ادوات اکتشافی را از داخل روستا و مراتع شکار ممنوع چیچکلو انتقال داده اند؟
  2. با استناد به نامه شماره 1398/9771 مورخ 1398/115 فرمانداری تکاب به میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی در خصوص حساسیت و وجود ابنیه های ارزشمند تمدنی در محدوده در حال اکتشاف معدنی چگونه است هیچ نوع مخالفت و ممانعت قانونی نسبت به عملیات اکتشافات معدنی و حذف پهنه محدوده های مورد اشاره در نامه از کاداستر معدنی اقدامی صورت نپذیرفته است؟
  3. اماکن و آثار تمدنی و طبیعی اعم از «خرابه چیچکلو، قبرستان دوره ساسانی ، پیکره های تراش دار انسانی و دوه داشی چیچکلو، قبرستان دوره اسلامی شریف دره سی» تصریح گردیده در نامه های شماره 14002/111/8929 مورخ 1400/7/21میراث فرهنگی آذربایجان غربی و نامه شماره 1398/9771مورخ 1398/11/5 فرمانداری تکاب نسبت به محل های معرفی شده تیم پژوهشی و مطالعاتی دکتر صراف جهت محافظت و نگهداری و نامه شماره 14002/121/17/110مورخ 1400/8/25اداره میراث فرهنگی تکاب نسبت به اخطار و تذکر تخریب و تخطی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان در روی محدوده تمدنی مکتب خانه و دیگر اماکن تاریخی و طبیعی چرا و به چه دلیل هیچ گونه محافظت و ممانعت از دست درازی به آثار تمدنی و مراتع درجه یک و حفاظت شده اقدامی صورت نگرفته است؟
  4. با استناد به نامه شماره ص94/1/5569مورخ 1394/11/9 محیط زیست استان آذربایجان غربی مبنی بر منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده چیچکلو و تابلو های نصب گردیده در منطقه با چه استعلام موافقی از محیط زیست کشور پروانه اکتشاف به شرکت مذکور داده شده است؟
  5. با استناد به طرح مرتع داری با شماره سند ثبتی 139591055040000008مورخ 1393/12/5 و صدور پروانه چرا به دامداران روستای چیچکلو حق با بهره برداران بومی بوده و صدور هر گونه پروانه بهره برداری طبق احکام صادره از دیوان عدالت اداری تخلف محسوب می گردد حال به شرکت معدنی چرا و چگونه مجوز اکتشاف صادر کرده اند؟
  6. طبق سند ثبت اسناد شهرستان تکاب مراتع چیچکلو جزئی از پلاک ۳۰ بخش مرکزی شهرستان تکاب از توابع آذربایجان غربی می باشد همچنین با استناد به صورت جلسه تحویل و تحول سرزمینی ثبت اسناد شهرستان تکاب به شماره 870903746مورخ 1397/3/30 جهات اربعه مشخصه در نقشه پیوستی در درون مرز های سرزمینی استان آذربایجان غربی قرار گرفته است با چه مجوز و مواد قانونی صنعت و معدن استان کردستان به محدوده داخل استان آذربایجان غربی پروانه بهره برداری صادر نموده است ؟
  7. با استناد به شکوائیه مرتع داران روستای چیچکلو با عنوان معارضان اصلی و با استناد به رای هیبت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم واگذاری یک جانبه مراتع مرتع داران به اشخاصی دیگر با شماره9809970905811437 مورخ 1398/7/6 حق واگذاری به غیر را هیچ نهادی ندارد همچنین با استناد به رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۸۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۴۳۷ مورخ ۱۳۹۸/۷/۱۶ با موضوع: «ابطال تبصره۱ ماده۱ و ماده۳ شیوه نامه شماره ۹۲/۱/۵۳۹ـ ۱۳۹۲/۲/۸ سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور» هر گونه واگذاری مراتع چیچکلو به اشخاص و شرکت خصوصی و دولتی غیر قانونی است».

کد خبر 36905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha