بازتاب جهانی موفقیت کشاورز کرد ساکن حلبچه

سرویس جهان- به نوشته خبرگزاری فرانسه، آزاد محمد از جمله کشاورزان نوآور و باتجربه است که تجربیات خود را از راه شبکه های اجتماعی در اختیار همه قرار می دهد.

به گزارش کردپرس، آزاد محمد از جمله کشاورزان باتجربه و نمونه در اقلیم کردستان است که بارها از سوی نهادهای دولت محلی اقلیم کردستان عراق مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است. او روشهای سنتی و گاه بکر برای محافظت از محصولات باغی به کار می برد.

خبرگزاری فرانسه که گزارشی از فعالیت های این کشاورز نمونه کرد در عراق تهیه کرده و با اشاره به این که در صفحه فیس بوک بیش از 500000 او را دنبال می کنند، او را یک کشاورز خلاق و یک ستاره عرصه شبکه های اجتماعی نامیده است.

این کشاورز 50 ساله هر هفته فیلم های آموزشی درباره چگونگی کاشت، محافظت و برداشت محصولات باغی و صیفی جات در صفحه فیس بوک خود منتشر می کند. آموزشهای او در کشور عراق که با خشکسالی روبه روست می تواند برای بهبود تولید محصولات کشاورزی مفید باشد.

او که یکی از فعالان محیط زست نیز است، حمایت های دولتی از کشاورزان را در بهبود و افزایش محصولات مهم ارزیابی کرده است.

این کشاورز ساکن حلبچه معتقد است دولت عراق و اقلیم کردستان باید بیشترین سرمایه گذاری را نه برای توسعه چاههای نفت بلکه برای توسعه کشاورزی انجام دهند زیرا حوزه کشاورزی اهمیت بیشتری از توسعه منابع نفتی دارد.

آزاد محمد در کنار مزرعه خود یک واحد آموزشی برای استفاده عموم و دانشجویان رشته های کشاورزی دایر کرده است. برخی از شهروندان اقلیم کردستان به توصیه او اقدام به ایجاد گلخانه در پشت بام خانه هایشان کرده اند و از طریق شبکه های اجتماعی با او در ارتباط هستند. این کشاورز نمونه صبورانه به همه سوالات پاسخ می دهد.

آزاد محمد با اشاره به کاهش نزولات آسمانی در اقلیم کردستان و عراق، توصیه هایی برای تغییر در روشهای کاشت درخت و دیگر محصولات کشاورزی و باغی دارد. برای مثال، او به خبرگزاری فرانسه گفته است برای حفظ رطوبت خاک باید فاصله کاشت درختان میوه را کاهش داد.

این کشاورز نمونه کرد عراقی که فعالیت های او در رسانه های بسیاری بازتاب داشته است، معتقد است با توجه به تغییرات آب و هوایی، باید روشهای جدیدی برای تولید بیشتر و بهتر محصولات کشاورزی در پیش گرفت.

کد خبر 36758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha