حکومت باید عاملان حملات را افشا کند و ما را به رسمیت بشناسد

سرویس ترکیه - علویان ترکیه در شهرهای مختلف در اعتراض به حمله به بنیادهای علوی در روز اول محرم، با برگزاری تجمعاتی خواستار افشای عاملان حملات شدند.

به گزارش کردپرس، یک روز پس از حمله به مؤسسات و ساختمان های علویان آنکارا، شهروندان علوی در شهرهای مختلف ترکیه دست به تجمع زده و خواستار افشا و مجازات عاملان این حملات از سوی حکومت شدند. آنها همچنین خواستار به رسمیت شناخته شدن جم خانه ها به عنوان عبادتگاه های رسمی در قانون اساسی ترکیه شدند.

شهروندان در شهرهای ازمیر، آدانا، دیاربکر، درسیم، آنکارا، آدی یامان و استانبول با برگزاری تجمع اعلام کردند که حکومت برای دور شدن از مظان اتهام باید عاملان این حملات را افشا کند.

بنا بر خبر کرونوس، علویان در استانبول ساعت ها منتظر اجازه نیروهای پلیس برای برگزاری راهپیمایی شدند. آنها در شعارهای خود اعلام کردند: «ما علوی هستیم، دست های پلیدتان را از ما بکشید». در بیانه مطبوعاتی که توسط قدریه دوغان رئیس مشترک انجمن علویان خوانده شد، اعلام شد: «کسانی که به شیوه زیست ما و نهادهای ما حمله می‌کنند، کسانی که این حملات را طراحی و مدیریت می‌کنند باید بدانند: شما نمی توانید ما را از مبارزه برای تحقق دموکراسی، آزادی و برابری جدا کنید. زیرا ما تسلیم ظلم، قلدری و انواع سیاست های خشونت آمیز شما نمی شویم. ما در صفوف صلح و برادری در برابر جنگ افروزی شما ایستاده ایم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما یک بار دیگر به دولت هشدار می دهیم. رویکرد تحقیرآمیز شما که علوی ها را به رسمیت نمی شناسید و جایگاهی در قانون اساسی به جم خانه های آنها نمی دهید و علویان را در معرض انواع سیاست های همسان سازی غیرانسانی تان قرار می دهید، زمینه را برای این حملات آماده می کند. خواسته های ما را بپذیرید و عبادتگاه های ما را قانونی کنید. دست پلیدتان را از مراکز اعتقادی و عبادتگاه های ما بکشید.»

در آنکارا نیز، مصطفی اصلان، رئیس فدراسیون علوی های بکتاشی با محکوم کردن حمله ها به اماکن مذهبی علویان درست در روز اول ماه محرم گفت: «ما برای افشای همه ابعاد این حمله ها با جدیت به مبارزه خواهیم پرداخت. ما یک بار دیگر به حکومتی که ما را به رسمیت نمی شناسد هشدار می دهیم که با اعمال سیاست های همسان سازی در این کشور، او مسئول این حملات است.»

کاظم اربکتاش، پدر (رهبر مذهبی علویان) جم خانه شاه مردان آنکارا، در سخنانی با محکوم کردن این حملات، بر اتحاد علوی ها در ترکیه برای افشای حقیقت تأکید کرد.

در دیاربکر، تجمعی در مقابل انجمن فرهنگی پیرسلطان ابدال (PSAKD) شعبه دیاربکر و با حضور مرال دانیش بشتاش رئیس فراکسیون حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، و برخی دیگر از نمایندگان و اعضای ارشد این حزب، همپنین اعضای حزب سوسیالیست فرودستان (ESP) و بسیاری از مردم برگزار شد.

بشتاش که برای آمادگی حزب برای برگزاری میتینگ HDP در دیاربکر به سر می برد، در سخنانی حکومت را به دلیل به رسمیت نشناختن جم خانه ها در قانون اساسی ترکیه، مسئول این حوادث دانست. او HDP را به عنوان حزبی حامی همه «دیگری ها» در ترکیه اعلام کرد و بر ادامه مبارزه این حزب برای تحقق برابری در کشور تاکید کرد.

در درسیم انجمن علویان دموکراتیک (DAD) با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «شما هرگر با کشتن ما نمی توانید اعتقادات ما را از بین ببرید.»

کد خبر 36372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha