اخطار تشدید بحران آب در قروه/انتقاد از ضعف نظارتی بر بازار

سرویس کردستان-اخطار برای شدت گرفتن بحران آب به همراه هشدار تخریب آثار تاریخی و فرهنگی و همین طور انتقاد از صعف نظارتی بر بازار و آسیب رشد طلاق از جمله موارد مطرح شده در شورای اداری شهرستان قروه بود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، نشست شورای اداری شهرستان قروه روز یکشنبه با اخطار فرماندار قروه به مدیران در کنار تأکید بر صرفه جویی در مصرف آب و برق و نظارت بر بازار و توجه به مشکلات شهرستان برگزار شد.

فرماندار شهرستان قروه در این نشست با بیان اینکه هرچقدر شناخت و آگاهی از مسایل مختلف بیشتر باشد کار کردن بهتر است، به هفته ملی مهارت اشاره کرد و گفت که اگر مهارت در هر کاری بالا رود خودمراقبتی هم افزایش می یابد.

«خلیل فعله گری» با تأکید بر وجود مشکل در حوزه آب و برق، افزود: با وجود آنکه 17 لیتر در ثانیه در خود شهر قروه و 25 لیتر هم از دیوزند به آب شرب قروه اضافه شده اما همچنان با مشکل کمبود آب داخل شهر مواجه هستیم و باید فکری اساسی برای این مشکل داشت.

مطابق سخنان او اینکه بسیاری از کارها به دادگستری و یا تجمع در دفتر امام جمعه و فرمانداری کشانده می شود از ناکارآمدی سیستم اداری است و این قابل پذیرش نیست که سرریز این نارضایتی ها این چنین باشد.

«فعله گری» از مدیران ادارات خواست که تمامی اعتراضات و نارضایتی های مرتبط به حوزه کاری خود را رفع کنند تا کار به تجمع و اعتراض کشیده نشود.

فرماندار قروه در ادامه به ضعف در نظارت بر بازار پرداخت و تصریح کرد: در این مدت نظارت بر بازار مؤثر نبوده و باید دانست که گرانی فزاینده در قروه قابل قبول نیست و مبارزه با این معضل ضروری است.

به گفته او در حوزه نظارت بر بازار و رفع گرانی چند اداره متولی هستند که باید دقیق تر کار کنند و تا کنون وضعیت بازار چندان راضی کننده نبوده و نیست.

«فعله گری» از برگزاری کمیته برنامه ریزی هم خبر داد و بیان کرد: نیاز است ادارات لیست پروژه های حیاتی خود را برای جذب اعتبار ارائه دهند و برای تخصیص کامل اعتبارات رایزنی و مطالبه گری درست داشته باشند.

او سپس از به کارگیری نیروهای کارگر غیربومی به ویژه افغانی به شدت انتقاد کرد و خطاب به مدیران تأکید کرد که ادارات متولی نسبت به جذب کارگر بومی توجه بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند که برای کارگری از غیربومی ها به ویژه افغانی ها استفاده شود.

«فلعه گری» همچنین نظارت بر کار پیمانکاران هم از جنبه مالی و ریالی و هم پیشرفت کار تأکید کرد و توجه به رعایت استانداردها توسط پیمانکاران را خواستار شد.

رئیس شورای اداری شهرستان قروه سپس از نتیجه ندادن احیای واحدهای تولیدی راکد گفت و افزود: جلساتی برای احیای واحدهای راکد تشکیل شده اما تاکنون نتیجه ای نداشته و خروجی حاصل نشده و نیاز است که در این زمینه تغییر رویه صورت گیرد.

«فعله گری» به قانون تعیین تکلیف اراضی هم اشاره کرد و خواستار ارائه آماری دقیق در این زمینه شد و سپس از پیگیری برای پرداخت وجه گندم گفت.

انتقاد از حفر چاه های غیرمجاز

امام جمعه اهل سنت شهرستان هم در این نشست به بحران آب اشاره کرد و گفت: در دین اسلام به وضوح در خصوص صرفه جویی آب اشاره شده و باید این مسئله که تبدیل به بحران هم شده است توجه شود.

«ماموستا ملاهاشم نوری» از اجاره دادن زمین های کشاورزی به افراد غیربومی انتقاد کرد و گفت: با این اجاره دادن ها و با حرص و طمع در حفر چاه ها به صورت مخفیانه زمین نابود شده و دیگر آبی نمانده و این خطرناک است.

به گفته او این افراد با این کارها به فکر آینده نیستند و آنچه پیش رو است چندان برایشان مهم نیست.

«ماموستا نوری» سپس خواستار احترام به ارباب رجوع و برخورد مناسب در ادارات با ارباب رجوع شد.

هشدار برای افزایش طلاق

رئیس دادگستری شهرستان هم در ادامه این نشست از مشکل آب و حفر چاه های غیرمجاز و نبود نظارت هوشمند بر این چاه ها گفت.

«سید جلال حاجی نصیری» با تأکید بر اینکه مدیران باید از میزنشینی دوری کنند، افزود: باید با وظایف قانونی آشنا بود و دانست که هر جا مدیری درست کار کرده پرونده های ورودی به دادگستری کاهش یافته است.

او به معضل آسیب های اجتماعی پرداخت و تصریح کرد: در شهرستان آمار طلاق بسیار بالاست و کارهای فرهنگی آن طور که باید انجام نمی شود و مراکز فرهنگی و مشاوره ای مناسبی هم نیستند که بتوان پرونده ها را به آنجا ارجاع داد.

«حاجی نصیری» با بیان اینکه رتبه اول جرم در قروه مربوط به توهین است و باید در این زمینه متولیان امر بسیار کار کنند، به تعیین قانون اجاره مسکن اشاره کرد و گفت: قرارداده اجاره مسکن حتی با توافق طرفین دیگر ممکن نیست و کسی حق افزایش اجاره سلیقه ای را ندارد و هرکسی این کار را بکند تخلف محسوب می شود.

او به معضل دیگری در شهرستان پرداخت و از تخریب آثار فرهنگی و تاریخی خبر داد و تصریح کرد: تخریب آثار تاریخی و فرهنگی جرم بوده و وقتی از جرم تبدیل به عرف شود باید نگران شد و جلوگیری کرد.

کمبود آب دیگر قابل جبران نیست

سرپرست آبفا شهرستان هم درست همانند دیگر مسئولان به بحران آب این بار در خود شهر قروه اشاره کرد. مطابق سخنان «حامد مرادی» در بحث آب شرب مشکل بسیار وجود دارد به طوری که هر سال 60 تا 70 لیتر در ثانیه افت دیده شده و کار به جایی رسیده که دیگر قابل جبران هم نیست چون آبی نمانده تا جایگزین شود.

او حفاظت از منابع آب توجه به الگوی مصرف را مهم دانست و نسبت به اینکه بیشترین مصرف آب در داخل شهر قروه برای مصارف غیرشرب است ابراز نگرانی کرد.

در پایان این نشست از انتصاب «پیام عربیان» در سمت بخشدار سریش آباد، «محمدرضا عبدالملکی» در سمت بخشدار چاردولی، «نورالله فعله گری» به عنوان سرپرست منابع طبیعی و «حجت الاسلام سیف الله سبزی» هم به عنوان سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی خبر داده شد./

کد خبر 36036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha