بازداشت سه خبرنگار کرد در تجمع اعتراضی آنکارا

سرویس ترکیه - روزنامه نگارانی که برای اعتراض به زندانی شدن 16 تن از همکاران خود در میدان اولوس آنکارا تجمع کرده بودند مورد خشونت پلیس واقع شده و سه تن از آنها بازداشت شدند.

به گزارش کردپرس، در پی صدور قرار زندان برای 16 تن از روزنامه نگاران و خبرنگاران کُرد، اعضای انجمن روزنامه نگاران دجله فرات (DFG) عصر روز گذشته با تجمع در میدان اولوس آنکارا، به زندانی شدن اصحاب رسانه اعتراض کردند. نیروهای پلیس با برخورد خشونت آمیز با معترضین، دنیز نازلیم، سیبل یولکر و ییلدیز تار سه روزنامه نگار کرد را بازداشت کرده و با خود بردند.

روزنامه نگاران معترض با صدور بیانیه ای خواستار آزادی همکاران خود بودند اما نیروهای پلیس آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. دنیز نازلیم روزنامه نگار و دبیر سرویس خبر آنکارای آژانس خبری مزوپوتامیا، در حالی که با خشونت روی زمین کشیده می شد، بازداشت شد.

در این تجمع علاوه بر بسیاری از روزنامه نگاران، تولای حاتم اوغولاری نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، محمت بوزگییک رئیس مشترک کنفدراسیون اتحادیه های کارگران (KESK)، اوزترک ترک دوغان رئیس مشترک انجمن حقوق بشر (İHD)، تورگوت دده اوغلو نماینده مطبوعاتی مناطق تجاری KESK و برخی دیگر از نمایندگان و اعضای نهادهای مدنی شرکت کردند.

تورگوت دده اوغلو در سخنانی در اعتراض به بازداشت روزنامه نگاران کرد گفت: «خبرنگاری جرم نیست و نمی توان مطبوعات آزاد را با خشونت وادار به سکوت کرد.»

دده اوغولاری با اشاره به بمباران شدن روزنامه کشور آزاد (اوزگور اولکه) در 25 سال پیش گفت: «از دهه 1990 به 2020 رسیده ایم اما می بینیم که وضعیت این حکومت هیچ تغییری نکرده است. ما برای تجمع اعتراضی علیه بازداشت همکارانمان نیازی به مجوز نداریم. این حق قانونی ما است. اما باز هم برای تامین امنیت به استانداری نامه نوشته ایم. با این حال دوستان خبرنگار ما با خشونت پلیس مواجه شده اند. روزنامه نگاری جرم نیست.»

در همین رابطه نازی گلتکین یکی از خبرنگارانی که در این مراسم شرکت کرده بود، به کردپرس گفت: «آنها دنیز را با خشونت روی زمین کشیدند و او را لگد زدند، بعد هم بازداشت کردند. همکارمان اِمَل را کتک زدند. تمام دیروز ما در پاسگاه پلیس و بیمارستان گذشت. امل هنوز هم در بیمارستان است.»

روززنامه نگاران معترض خواستار واکنش همه نهادهای مدنی و رسانه های اپوزیسیون به بازداشت و زندانی شدن همکارانشان شدند.

کد خبر 35103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha