شیوع آبله میمونی درترکیه تأیید شد

سرویس ترکیه - وزیر بهداشت ترکیه از تشخیص اولین مورد ابتلا به بیماری عفونی آبله میمونی در این کشور خبر داد.

به گزارش کردپرس، فخر الدین قوجا وزیر بهداشت ترکیه با انتشار پستی در توئیتر خود از شناسایی یک بیمار مبتلا به آبله میمونی در ترکیه خبر داد.

قوجا اعلام کرد که بیمار مبتلا به آبله میمونی 37 ساله بوده و ایزوله شده است. او همچنین اعلام کرد که بیماری آبله میمونی نه از طریق تنفسی بلکه از طریق تماس فیزیکی نزدیک منتقل می شود.

اگرچه وزارت بهداشت ترکیه از شناسایی تنها یک مورد بیمار مبتلا به آبله میمونی خبر داده است، اما در هفته های اخیر برخی شهروندان با علایم مشابه به بیمارستان های ترکیه مراجعه کرده اند که به آنها گفته شده است مبتلا به آبله مرغان هستید. برخی از رسانه های اپوزیسیون ترکیه از چندی پیش وزارت بهداشت را به پنهان کاری در این زمینه متهم کرده اند.

بیماری آبله میمونی چیست؟

اولین بار در دهه 1970 در جمهوری دموکراتیک کنگو در انسان مشاهده شد. اگرچه به طور کلی در مناطق مرکزی و غربی آفریقا شیوع دارد اما از ماه می تا کنون در بیش از 50 کشور مشاهده شده است.

این بیماری با تب بالا، سردرد و دردهای عضلانی شدید و تورم در قسمت های مختلف بدن به ویژه کف دست ها و پاها آغاز می شود. با افزایش تب بثورات جلدی که اعلب به صورت تاول های پیوسته بروز می کند و کم کم به بقیه نقاط بدن می رسد. این بثورات می توانند بسیار دردناک باشند. در صورت درمان به موقع با گذشت زمان کف دست و پا پوسته پوسته می شود و زخم ها از بین می روند. بر اساس نظر دانشمندان این بیماری عفونی بین 14 روز تا یک ماه به طول می انجامد.

این بیماری از طریق تماس نزدیک، یا لمس ملحفه یا صندلی آلوده به افراد دیگر منتقل می شود. واکسیناسیون می تواند تا 85 درصد انسان را در برابر این بیماری محافظت کند.

مهمترین موضوع در رابطه با این بیماری، مراجعه فوری به پزشک و آغاز درمان به موقع است زیرا پس از تثبیت در بدن با سرعت می تواند همه بدن را درگیر کند.

کد خبر 34826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha