آجرهای «قلایچی» بوکان در چین به نمایش گذاشته می شوند

سرویس آذربایجان غربی- رییس موزه ملی ایران گفت: چهار اثر از مجموعه آجرهای لعابدار تپه ۲ هزار و ۸۰۰ ساله قلایچی بوکان، برای شرکت در یک نمایشگاه به چین ارسال می‌شود.

به گزارش کردپرس، جبرییل نوکنده روز شنبه در آیین رونمایی از آجرهای ۲ هزار و ۸۰۰ ساله تپه قلایچی بوکان اظهار کرد: این آجرها به عنوان نماینده بوکان و ایران در کشور چین خواهد بود تا در نمایشگاهی که در این کشور برگزار خواهیم کرد، در معرض دید عموم قرار گیرد.

او با ابراز خوشحالی از برگزاری نمایشگاه آجرهای استردادی محوطه قلایچی بوکان در خاستگاهش افزود: برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا مردم این منطقه از نزدیک این دستاورد بزرگ فرهنگی را که با حمایت کشور سوییس به ایران بازگردانده شده است، مشاهده کنند.

رییس کل موزه ملی ایران ضمن قدردانی از اهتمام سفیر ایران در سوییس در استرداد این آثار تاریخی و فرهنگی اضافه کرد: این اقدام بشردوستانه در واقع به نوعی بازگرداندن بخش مهمی از تاریخ کشور ایران به شمار می آید که منجر به حمایت و صیانت بخشی از میراث بشری شده است.

نوکنده، با بیان اینکه ۳۰ سال طول کشید که این آثار به ایران مسترد شود، گفت: در همین راستا در تلاش هستیم تا با رایزنی و نیز با همکاری دستگاه دیپلماسی، ۵۱ اثر تاریخی کشور را استرداد کنیم.

او همچنین با قدردانی از شورای اسلامی شهر بوکان و مجموعه اداری این شهرستان در همکاری برای برپایی این نمایشگاه افزود: در صورت افتتاح موزه این شهرستان این آمادگی داریم تا در غنی سازی آن نهایت همکاری را با مسئولان آن داشته باشیم. همچنین موزه ملی ایران تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا نسبت به تجهیز و غنی سازی موزه های کشور اقدام کند.

کاردار سفارت سوییس در کشورمان نیز در بخش دیگری از این مراسم با اظهار خوشحالی از سفر به شهر بوکان اظهار کرد: آجرهای تاریخی قلایچی که امروز در این شهرستان به نمایش گذاشته شده اند، سفر دور و درازی را طی کرده اند تا توانسته اند به خاستگاهشان بازگردند.

کیم زیستلر افزود: ۲ کشور ایران و سوییس تمام تلاش خود را بکار بستند تا این آثار دوباره به زادگاهشان بازگردانده شوند و در ادامه نیز این ۲ کشور همچنان برای مبارزه با قاچاق آثار فرهنگی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

او با بیان اینکه ایران به دلیل داشتن تنوع فرهنگی و تاریخی کشوری بی نظیر در دنیا به شمار می رود، ادامه داد: موزه آجرهای قلایچی در این شهرستان می تواند در جذب گردشگر و توسعه منطقه همچنین آشنا ساختن مردم این منطقه با آثار تاریخی شان بسیار فعال عمل کند.

به گزارش کردپرس از ایرنا، در این مراسم از ۵۱ قطعه آجر تپه باستانی قلایچی این شهرستان که آذر ماه سال گذشته با تلاش مسئولان دستگاه دیپلماسی و مسئولان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از اروپا به ایران بازگردانده شد، در موزه استاد حقیقی بوکان رونمایی شد.

آجرهای لعابدار تپه تاریخی قلایچی بوکان در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی ایران از کشور خارج شده و پس از تلاش‌های بسیار انجام شده ۵۱ قطعه آجر لعابدار مانایی در ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ به موزه ملی ایران بازگردانده شد

در پایان این مراسم از بهمن کارگر، کاوشگر و باستان شناس و عثمان رحمان زاده ناچیتی(پدر ژپتو ایران) تجلیل شد/.

کد خبر 34276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha