مهلت های سوخته و وعده های تکراری عملیات عمرانی تله‌كابین ارومیه

سرویس آذربایجان غربی- تمدید پی در پی مهلت های زمانی به شرکت سرمایه‌گذار پروژه تله‌کابین ارومیه طی سال های اخیر، تا کنون آنقدر تکراری شده است که مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، اینبار اعلام کرد: تنها براساس بیان شفاهی نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد، بلکه باید هر اقدامی از سوی شرکت مربوطه به صورت رسمی و با سند و مدرک در اختیار این اداره‌کل قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، خرداد ماه امسال مسئولان در آذربایجان غربی برای چندمین بار به پروژه «طولانی ترین تله کابین خاورمیانه» در ارومیه یک ماه زمان دادند تا این پروژه 20 ساله که در نطفه باقی مانده است، تعیین تکلیف شود.

مسئله به مشکلات و اختلافات مالی بین سهامداران شرکت گردشگری هزاره غرب سرمایه‌گذار پروژه تله‌کابین ارومیه برمی گردد که بعد از دو دهه هنوز رفع نشده و هر بار به بهانه ایی این پروژه را به تعویق می اندازند.

پس از اینکه در این سال ها، بارها اداره کل میراث فرهنگی استان، مجوز سرمایه‌گذاری و مهلت زمان ارائه شده به سرمایه‌گذار جهت تعیین تکلیف پروژه را تمدید کرد بود ، آخرین بار از سوی این اداره کل اعلام شد؛ در صورتی که این شرکت نتواند عملیات اجرایی پروژه را مجددا آغاز کند، مجوز پروژه لغو و سرمایه‌گذار جدید جایگزین می‌شود.

اما این تهدیدها هم کاری از پیش نبرد و شرکت مذکور همچنان زمان می خرد و پروژه هم پیشرفتی ندارد. جلسات پشت سر هم و کاملا تکراری برگزار می شوند و خبر تازه ایی در میان نیست.

تغییر مدیریت شرکت هم سرابی بیش نبود و مدیریت جدید هم نتواست کاری از پیش ببرد و پروژه تله کابین ارومیه همچنان معلق مانده بود.

در حالیکه 5 ماه از مهلت تعیین شده برای شرکت سرمایه‌گذار پروژه تله‌کابین ارومیه گذشته است ولی هیچ تغییری حاصل نشده است. اینبار نماینده این شرکت در وعده ایی کاملا تکراری از آغاز فعالیت‌های عمرانی طرح طی چند ماه آینده خبر داد.

عادل حسینی، مشکل اصلی در روند اتمام این پروژه را وجود برخی مشکلات مالی بین سهامداران شرکت گردشگری هزاره غرب می داند و می گوید: سهامداران این شرکت اختلافات مالی وجود دارد و این امر مانع از پیگیری طرح شده است، اما مدیرعامل شرکت اصرار دارد که همانند آغاز این پروژه، اتمام آن نیز توسط این شرکت انجام شود تا به این طریق خدمتی به مردم این شهرستان صورت بگیرد.

او ادامه می دهد: در نهایت از چندین ماه پیش پیگیری‌های جدی برای تهیه قطعات و تجهیزات طرح تله‌کابین ارومیه آغاز شده که تاکنون ماحصل این پیگیری‌ها این شده است که شرکت ترکیه‌ای آنادولی ظرف مدت سه ماه تجهیزات تله‌کابین را با توجه به استانداردهای 2020 تهیه و برای نصب تحویل شرکت دهد.

حسینی تصریح می کند: پس از تحویل تجهیزات و گرفتن تائیدیه سازمان استاندارد ایران این تجهیزات در محل‌های مورد نظر نصب شود که این کار نیز حدود 10 ماه به طول خواهد انجامید و در صورت نبود هیچگونه مشکلی فازهای بعدی این طرح عملیاتی خواهد شد.

ناگفته نماند که سال ۷۹ احداث طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه در شهر ارومیه بر سر زبان ها افتاد اما عملیات اجرایی آن از سال 1388 به بعد به دلیل اختلافات داخلی و سو مدیریت‌های که در گذشته رخ داد، متوقف شد و با گذشت دو دهه هنوز این پروژه در همان فاز اول، با 55 درصد پیشرفت فیزیکی باقی مانده و چهار فاز دیگر آن آینده ایی نامشخص دارند.

اکنون نماینده شرکت سرمایه گذار از 10 ماه دیگر برای نصب تجهیزات مورد نظر فاز یک خبر می دهد!

بد عهدی های این شرکت سرمایه گذاری طی 20 سال اخیر، حتی تا مطرح شدن بازپسگیری پروژه از سرمایه گذار هم کشیده شد و دوباره مسکوت ماند!

اینکه چرا اداره کل میراث فرهنگی در این سال ها نسبت به باز پسگیری طرح از شرکت مذکور اقدام نکرده است هم جای سوال دارد؟!

اما اینبار پس از وعده چندمین باره شرکت هزاره غرب نسبت به آغاز و از سر گیری عملیات، مدیرکل میراث‌فرهنگی، آذربایجان‌غربی هم انگار چندان خوشبین نیست.

جلیل جباری، با بیان اینکه تکمیل طرح تله‌کابین ارومیه یکی از مطالبات جدی مردم، مسئولان و اصحاب رسانه استان است، می گوید: این اداره‌کل به طور جدی پیگیر تکمیل این پروژه بوده و اما تنها براساس بیان شفاهی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند.

او تاکید می کند: هر اقدامی باید به صورت رسمی و با سند و مدرک در اختیار این اداره‌کل قرار بگیرد تا مشخص شود که واقعا اقدامی از سوی شرکت برای تکمیل پروژه انجام گرفته و اراده‌ای هم برای این کار وجود دارد.

جباری ادامه می دهد: شرکت هزاره غرب طی یک نامه رسمی تمام اقدامات و پیگیری‌ها و مکاتباتی که با سازمان‌ها و شرکت ترکیه‌ای داشته است را به صورت مکتوب به این اداره‌کل ارسال کند.

به گزارش کردپرس، تله کابین ارومیه با 36 کیلومتر بزرگ ترین تله کابین کشور عنوان شده است. طرحی که مجوز ساخت طرح آن در سال 91 صادر و قرار بود این طرح در پنج فاز شامل سه خط تله‌کابین، مجتمع پذیرایی مانند کافی‌شاپ و سالن‌های ورزشی اجرایی شود.

فاز اول این طرح در مسیری به طول 8.5 کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول 12 کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول 15.5 کیلومتر احداث می شود.

اما بعد از 20 سال تاخیر این رشته هنوز سر دراز دارد...

کد خبر 342383

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha