ضربه مهلک شرکت شهرک های صنعتی به محیط زیست کردستان

توسعه صنعتی یکی از شاخص های فرآیند توسعه کردستان محسوب می شود و در تحقق این هدف احداث شهرک های صنعتی به عنوان یکی از بارزترین اشکال توسعه نقش مهمی در توسعه پایدار بر عهده داشته که متاسفانه این مهم آنگونه که باید نه تنها منجر به توسعه نشده بلکه آلودگی های زیست محیطی بسیاری را نیز ایجاد کرده است.

به گزارش کرد پرس، در حال حاضر به طوری اسمی 888 واحد صنعتي در گروه هاي صنايع شيميايي، غذايي، فلزي، کاني غيرفلزي، سلولزي و برق و الکترونيک در 20 شهرک صنعتي کردستان فعال هستند که هدف ایجاد آنها توسعه صنعتی کردستان در خارج از مناطق شهری بوده تا تاثیرات منفی بار صنعتی بر ساکنین شهری را به حداقل رسانده، آلایندگی را کم کرده و با دسترسی آسان به مسیر حمل و نقل، کمترین بار ترافیکی را در مناطق شهرنشین به بار آورد، اما شهرک های صنعتی استان آلودگی های بسیاری در حوزه محیط زیست ایجاد کرده است.

احداث شهرک های صنعتی جزو ملزومات توسعه اقتصادی در هر شهری بوده با این حال اثرات زیست محیطی و آلودگی های ناشی از این شهرک ها می تواند به محیط زیست آسیب برساند و از آنجایی که در هیچ کدام از 20 شهرک صنعتی موجود در استان تصفیه خانه ای برای جمع آوری پسماندهای ناشی از واحدهای تولیدی و صنعتی طراحی و احداث نشده، نه تنها این شهرک ها منجر به توسعه صنعتی نشده اند بلکه، محیط زیست کردستان را نیز به مخاطره انداخته اند.

در سال های اخیر همواره کسانی که در راس امور مدیریتی شرکت شهرک های صنعتی کردستان قرر گرفته اند، اساسا به جز واگذاری بدون پشتوانه زمین های صنعتی در این شهرک ها به افرادی غیر از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان، در هیچ حوزه دیگری کاری انجام نداده اند.

اگر مدیریتی صحیح بر شهرک های صنعتی کردستان حاکم بود بدون شک الان بیشتر تولیدکنندگان در واحدهای استیجاری با هزینه های استیجاری مشغول به تولید نبودند و زمین های باقیمانده نیز به جای واگذاری به مدیران و کارکنان با رانت های ایجاد شده، به تولیدکنندگان واقعی واگذار می شد.

در کنار این مسئله امروز بحث تولید زباله و پسماندهای ناشی از تولید واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی نیز خود به یک دغدغه برای مسئولان محیط زیست و دوستداران این حوزه تبدیل شده و با توجه به اینکه تصفیه خانه ای در این شهرک ها احداث نشده، شیرابه های ناشی از پسماندهای واحدهای تولیدی به آبراه های جاری و یا رودخانه های اطراف این شهرک ها سرازیر شده که بسیار خطرناک است.

پیشتر مدیرکل محیط زیست کردستان در خصوص آلاینده بودن برخی از واحدهای صنعتی و ایجاد آلودگی های بسیار واحدهای تولیدکننده در شهرک های صنعتی هشدارهایی را داده بود و حتی منجر به پلمب چندین واحد نیز شده بود اما به واسطه ورود دستگاه های غیرمتولی در حوزه تولید و صنعت، این واحدها همچنان به کار خود ادامه داده و کسی نیز پاسخگوی آلودگی های زیست محیطی این واحدها نیست.

ظاهرا برای تیم مدیریت حاکم بر شرکت شهرک های صنعتی کردستان تنها فعالیت واحدهای بعضا تولیدی در این شهرک ها اهمیت دارد هر چند که علیرغم ادعای مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان، بسیاری از این واحدها تنها به عنوان انبار استفاده می شوند وفعالیت های زیست محیطی هیچ اهمیتی ندارد که از فعالیت واحدهای آلاینده جلوگیری نمی کنند.

در کنار این نقیصه نبود دیگر امکانات زیرساختی مانند راه دسترسی مناسب، خروج اضطراری برای مواقع بحران، نبود ایستگاه های آتش نشانی، نبود درمانگاه، روشنایی نامناسب، کمبود آب مورد نیاز واحدهای تولیدی، قطعی های مکرر برق شهرک ها به واسطه فرسودگی خطوط انتقال شبکه شهرک ها و ... دیگر معایبی است که شهرک های صنعتی با آن مواجه هستند.

کد خبر 33381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha