ثبت جهانی اورامانات موتور محرکه ای برای توسعه صنعت گردشگری / سابق حسینی*

سرویس کرمانشاه- "ثبت جهاني هورامانات مي تواند در جهت توسعه هر چه بیشتر ظرفیت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کرمانشاه و کردستان داشته باشد و مانند موتور محرکه ای برای توسعه صنعت گردشگری غرب کشور است"

پاییز هزار رنگ
با رنگین کمان لبخند
پاورچین پاورچین
از کوچه باغ های پیچ پیچ و دره های سرسبز
از پله پله های هزار ماسوله
شادان و غزل خوان

خبر از آمدن نماینده محترم سازمان جهانی یونسکو آقای حسام مهدی می دهد.
بدون شک هورامان قدمتی به درازاي تاریخ این کهن بوم و بر دارد و سند این مدعا معماری خشکه چین، زبان، گویش، رقص، چوپی، لباس، گیوه، غذاها و نواها و حتي ابزارهای کار و باغبانی و نام جاودانه هورامان است. و مهم تر از اینها سرمایه اجتماعی مردم خونگرم و مهمان نواز این منطقه است که وسعت مرزهای فرهنگی اش از مرز های جغرافیایی آن بسیار و سیع تر است. و این آداب و رسوم بی‌نظیر باعث ماندگاری این فرهنگ در طول تاریخ است که مانند پلی سترگ گذشته ما را به اکنون، و اکنونمان را به آینده مان پیوند می‌زند.

امروزه در جهانی زندگی می کنیم که متاسفانه خرده فرهنگ ها، زبان ها و آداب و رسوم ها در حال کمرنگ شدن و حتي از بین رفتن هستند و در صورت تایید و حمایت یونسکو از این قبیل مکان ها و فرهنگ ها علاوه بر ماندگاری و حفظ میراث مادی و معنوی بشری و تنوع بخشی به میراث فرهنگی
از گسترش شهرنشینی و هجوم به حاشیه نشینی جلوگیری کرده و گامی بزرگ در راه اشتغال مردم و حفظ محيط زيست و شناسایی این فرهنگ باشكوه شود.

ثبت جهاني هورامانات قطعا مي تواند در جهت توسعه هرچه بیشتر ظرفیت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منطقه تاثیر بسزایی در پیشرفت و آبادانی استانهای کرمانشاه و کردستان داشته باشد.

به عبارت دیگر این رویداد جهانی مانند موتور محرکه ای برای توسعه صنعت گردشگری غرب کشور است که خوشبختانه با همکاری خوب سازمان جهانی یونسکو، مسئولين محترم كشوري، استاني، شهرستاني، نمايندگان محترم دوره قبلي و فعلي در مجلس شوراي اسلامي و اهالی اورامانات در حال شکوفایی است.

بعد از ثبت جهانی کتیبه بیستون كه در سالیان گذشته صورت گرفته (٢٠٠٥)، این دومین اثری است که با عرصه گسترده تري با همکاری ارزشمند ارزيابان محترم سازمان جهانی یونسکو به امید خداوند مهربان به ثبت جهانی می رسد که از نگاه گردشگري به خصوص جذب گردشگر خارجی و تعاملات فرهنگي بيشتر با ساير كشورهاي ديگر از اهمیت کم نظیری برخوردار است.

یقینا با مساعدت ارزيابان ارجمند سازمان جهانی یونسکو و همراهی مردمان فهیم و با فرهنگ کرد، مصونیت بيشتري برای حفظ، نگهداری و حمايت از این میراث جهانی فراهم خواهد شد که در جایگاه خویش جای بسی خرسندی و قدردانی را در پی دارد.

بدین وسیله از جناب حسام مهدي نماینده ویژه سازمانی جهانی یونسکو صمیمانه تشکر و سپاسگزاری می نمایم و امیدوارم در مدتی که در ایران و اين منطقه حضور دارند از بزرگترین میراث معنوی ايرانيان یعنی مهمان نوازی بهره مند باشند.

*کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ريزي گردشگری

کد خبر 319575

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha