محوطه‌ تاریخی سدهای آذربایجان غربی پیش از آبگیری ثبت ملی شوند

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی بر لزوم تلاش هر چه بیشتر برای ثبت ملی محوطه‌های تاریخی اطراف سدهای استان در اسرع وقت و پیش از آبگیری سدها تاکید کرد.

جلیل جباری، در گفت و گو با کردپرس بیان کرد: برای حفاظت بهتر و قانونی نیاز است که محوطه‌ها و آثار تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی، میراث ناملموس و سایر آثار شناسایی شده در استان به ثبت ملی برسد.

او تاکید کرد: کارشناسان، باستان‌شناس بومی هر شهرستان با توجه به اشرافیت اطلاعاتی می‌توانند در تهیه پرونده‌های ثبتی آثار تاریخی تاثیرگذار باشند.

جباری افزود: مسئولان شهرستانی موظف هستند در اسرع وقت از ظرفیت این کارشناسان بهره برده و نسبت به تهیه پرونده‌های ثبتی و ارسال آنها به وزارت‌خانه اقدام کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم برای تهیه پرونده‌های ثبتی، محوطه‌های تاریخی اطراف سدهای استان است، ادامه داد: در اطراف سدهای مهم آذربایجان‌غربی مانند سد چپرآباد اشنویه، کانی‌سیب پیرانشهر و ارس پلدشت محوطه‌های تاریخی واجد ارزشی وجود دارند که باید نسبت به ثبت آنها هر چه زودتر تلاش کرد.

جباری با اشاره به اینکه برای انجام مطالعات در اطراف سدها نیاز به همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان است، گفت: باید پیش از آبگیری سدها اقدامات برای ثبت‌ملی این محوطه‌ها انجام شود چرا که پس از آبگیری این محوطه‌های تاریخی به زیر آب رفته و دیگر کاری نمی‌توان انجام داد..

او اظهار داشت: به هنگام ساخت سد کانی‌سیب پیرانشهر و چپرآباد اشنویه ورود و دخالت به موقع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همزمان با پیشرفت پروژه سدسازی و کارهای عمرانی در این دو سد، مطالعات محوطه‌های تاریخی اطراف آنها نیز انجام شد.

جباری تصریح کرد: در نتیجه این اقدام به موقع این اداره‌کل، در حال حاضر اطلاعات خوبی از محوطه‌های تاریخی اطراف دو سد چپرآباد و کانی‌سیب به دست آمده است و حتی در برخی موارد تعدادی از این محوطه‌ها نیز به ثبت ملی رسیده‌اند.

کد خبر 318530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha