افتتاح سدی که ١٣ محوطه تاریخی چند هزار ساله را زیر آب می برد!

سرویس آذربایجان غربی-کاوش‌های باستان‌شناسی در ۴ محوطه مهم باستانی در حوضه آبگیر سد چپرآباد شهرستان اشنویه به کشف آثاری از دوران پیش از تاریخ و حدود ٧ هزار سال قبل باز می گردد؛ اما مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از بهره‌برداری این سد به عنوان یکی از طرح های تامین آب دریاچه ارومیه در مهرماه سال جاری خبر می دهد.

به گزارش کردپرس، مجید رستگاری در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به بهره‌برداری از سد چپر آباد در مهرماه ماه اظهار کرد: سد چپر آباد در ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه از نوع خاکی با هسته رسی می باشد، که‌این سد پس از پایان مطالعات در سال ۱۳۸۲و شروع عملیات اجرایی آن آماده بهره برداری نهایی قرار گرفته است. طول تاج این سد ۴۸۸متر و عرض تاج ۱۰ متر و ارتفاع از پی 34 متر و مساحت مخزن ۵۵۰هکتار است.

او گفت: سالانه ۲۷میلیون مترمکعب از آب‌های روان رودخانه کانی رش و حدود ۵۰ میلیون مترمکعب از آب سد سیلوه  به مخزن سد چپر آباد هدایت می‌شود.

رستگاری با بیان اینکه این سد دارای مخزن آبی به حجم ۳۸ میلیون و حجم تنظیمی ۷۱ میلیون مترمکعب است، گفت: تأمین بخشی از نیاز زیست‌محیطی دریاچه ارومیه مهم‌ترین هدف از اجرای سد چپر آباد است که آب رها شده از سد در مسیر رودخانه کانی رش به به گادر و نهایتاً به دریاچه ارومیه می‌پیوندد.

رستگاری اظهار کرد: در حال حاضر طرح سد چپر آباد و احداث جاده جایگزین اشنویه به پیرانشهر به طول ۱۴ کیلومتر به اتمام رسیده و همچنین باهدف تقویت زیرساخت‌های ارتباطی حدود پنج کیلومتر از جاده روستایی منطقه احداث و در کنار دیگر ثمرات اجرای این طرح، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .

گفتنی است؛ کاوش‌های باستان‌شناسی در ۴ محوطه مهم باستانی در حوضه آبگیر سد چپرآباد شهرستان اشنویه به کشف آثاری از دوران پیش از تاریخ هزاره‌ی ۵ و ۴ پیش از میلاد عصر مفرغ، عصر آهن و سده‌های ۳ و ۴ (قمری) انجامید. باستان‌شناسان معتقدند یافته‌های پشت این سد نقطه عطفی برای باستان‌شناسی جنوب آذربایجان غربی است و اگر زمان بیشتری به کاوش اختصاص داده شود حتما رازها و اطلاعات بیشتری به دست خواهد آمد. مسؤولان میراث فرهنگی اشنویه نیز احتمال داده‌اند با آبگیری این سد حدود ۱۳ محوطه تاریخی زیرآب خواهد رفت.این درحالی است که نتایج کاوش‌های باستان‌شناسان تا کنون نشان می‌دهد که قدمت محوطه‌های تاریخی پشت سد چپرآباد به حدود ٧ هزار سال می‌رسد/.

کد خبر 2761232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha