تأیید گزارشات کردپرس در مورد ضعف مدیریت بارز کردستان/ «صمت» بالأخره به حرف آمد

سرویس کردستان_ پس از سلسله گزارشات خبرگزاری کردپرس در یک سال اخیر در مورد وضعیت آشفته کارخانه لاستیک بارز کردستان و تکذیب برخی منتفعان از این وضعیت بالأخره معاون صنعتی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به حرف آمد و این مشکلات را تأیید کرد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سوءمدیریت و تخلفات جدی مالی باعث شد که کارخانه لاستیک بارز به عنوان معدود کارخانه فعال در کردستان به مرز ورشکستگی برسد تا جایی که برای پرداخت حقوق کارکنان خود مجبور به دریافت تسهیلات شود‌.

بی ثباتی مدیریتی که در این سال ها چون آواری بر این کارخانه ریخت، زمینه سوء استفاده های کلان را فراهم کرد تا جایی که چندین کامیون لاستیک خارج شده از این کارخانه به عنوان کالای قاچاق ضبط شد.

در این میان سال گذشته کارگران با اعتصاب خود درخواست هایشان را مطرح کردند و خواستار تغییر وضعیت مدیریتی شدند و کار به جایی رسید که استعفای قائم مقام بارز را در پی داشت.

با این وجود دست های پشت پرده همچنان به دنبال محکم کردن گره های مدیریت بارز بودند به طوری که علیرغم هشدارهای داده شده مدیر پروازی دیگری را جایگزین کردند و این روند ادامه داشت تا اینکه حالا بعد از تمامی این مشکلات این مجموعه بدون یک مدیر مانده و بلاتکلیف با کاهش تولید پیش می رود.

در این زمینه خبرگزاری کردپرس که تنها رسانه ای بود همصدای کارگران این کارخانه شد و درباره تمامی مشکلات کارخانه گزارشات متعددی را کار کرد؛ حالا بعد از گذشت نزدیک به یک سال و نیم با وجود انکار و تکذیب های گسترده توسط ذینفعان این مجموعه بالأخره معاون صنعتی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به حرف آمد و مشکلات موجود را در گفت و گویی با خبرگزاری فارس که امروز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت منتشر شده تایید کرد.

مشکلاتی که باعث حمله اجیرشدگان سایبری همین منتفعان و ذینفعان بارز به خبرگزاری کردپرس شد؛ اقدامی کاملاً نادرست و ناآگاهانه که حالا با تأیید گزارشات این رسانه باید از این افراد پرسید آیا باز هم حاضرند این چنین منفعت طلبانه پیش بروند و حقیقت را فدای منفعت طلبی های خویش کنند؟!

آنچه «پیمان الماسی» به عنوان مشکلات کارخانه بارز کردستان به فارس، تأیید کرده گرچه قبلاً در کرد پرس منتشر شده اما شامل «خرابی دستگاه بنبوری (میکسر لاستیک) از اسفندماه سال گذشته، خلاء مدیریتی و کاهش تولید لاستیک به حدود 12 تا 13 هزار حلقه در روز، مشکلات حوزه مدیریتی و غیرمتخصص در امور و ...» است.

وی خاطرنشان کرد: براساس تجربه هر زمانی دولت‌ها تغییر می‌کنند همزمان با تغییر وزیر و معاونین مدیران عامل و مدیران هلدینگ‌های بزرگ زیرمجموعه وزارت تعاون نیز تغییر می‌کند و تا انتصاب مدیر جدید یک پروسه زمانی باید طی کرد.

الماسی عنوان کرد: البته در مورد مدیریت لاستیک بارز این روند کمی طولانی شد، نبود ثبات مدیریتی تقریبا در بازه زمانی بیش از یک سال در بارز موجب ایجاد مشکلاتی شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع برای ایجاد ثبات مدیریتی در این واحد تولیدی لیست نهایی برای تعیین اعضای هیئت مدیره لاستیک بارز در حال نهایی شدن است و در ماه جاری حکم هر سه نفر اعضا صادر خواهد شد.

به گفته معاون صنعت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، هیئت مدیره نیز از بین خود و یا خارج از مجموعه یک نفر را به عنوان مدیرعامل انتخاب خواهند کرد.

وی اضافه کرد: البته انتظار و خواهش ما این است که مباحث سیاسی را وارد تولید نکنند و در انتخاب اصل تخصص و توانایی فرد را در نظر بگیرند.

الماسی گفت: در راس هرم لاستیک بارز باید کسی قرار بگیرد که در این کار سر رشته داشته باشند و در حوزه تولید کار کرده و دانش مدیریتی در عرصه صنعت را داشته باشد.

وی در ادامه به ظرفیت اسمی کارخانه لاستیک بارز و میزان تولید این واحد در شرایط فعلی گریزی زد و گفت: لاستیک بارز 16 هزار حلقه در روز و 36 هزار تن در سال تولید دارد.

الماسی تصریح کرد: این واحد تولیدی دارای دو دستگاه بنبوری (میکسر لاستیک) به ظرفیت 40 و 60 درصد دارد که متاسفانه یکی از این دوستگاه از 23 اسفند ماه سال گذشته به دلیل خرابی از مدار تولید خارج شد.

وی افزود: در حال حاضر در خط اولیه این کارخانه یک دستگاه میکسر لاستیک با ظرفیت 60 درصد فعال است و دستگاه دیگر عملا از مدار خارج شده و فرآیند تعمیر آن در حال انجام است.

معاون صنعت سازمان صمت کردستان از احتمال بازگشت این دستگاه تا اواخر اردیبهشت به مدار تولید خبر داد و گفت:‌ خرابی این دستگاه که 40 درصد از ظرفیت تولید در خط اولیه را به عهده دارد حدود 3 تا 3 هزار و 500 حلقه تولید لاستیک در روز را کاهش داده است.

وی اضافه کرد: این واحد تولیدی در حال حاضر حدود 13 هزار و 500 حلقه لاستیک در روز تولید می‌کند.
وی به کمبود نیرو در این واحد تولیدی و بار سنگینی که به خاطر نبود نیرو به کارگران وارد می‌شود هم گریزی زد و افزود: در زمینه نیاز افزایش نیرو آزمون برگزار شده و به زودی مجوز استخدام برای 40 نیروی جدید صادر و به مجموعه تزریق خواهد شد.

الماسی عنوان کرد: با جذب و شروع به فعالیت این نیروها بستر برای افزایش میزان تولید از 16 هزار حلقه به بیش از 18 هزار حلقه در روز وجود دارد.

وی در ادامه به برخی مشکلات دیگر این واحد تولیدی از جمله بدهی آن به صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: لاستیک بارز 93 میلیون یورو به صندوق توسعه ملی بدهکار است.

الماسی اضافه کرد: این واحد تولیدی در زمانی ارز 3 هزار و 500 توانی دریافت کرده و امروز باید با یورو 30 هزار تومانی بازپرداخت کند که این مهم نه تنها در توان کارخانه بارز بلکه در توان هیچ واحد تولیدی نیست مگر اینکه صادرات داشته باشد.
وی در ادامه از دریافت مجوز صادرات 10 درصد تولیدات کارخانه لاستیک بارز کردستان خبر داد و گفت: این کارخانه باید محصولاتی را صادر کند که نیاز داخلی نداشته باشد.

به گفته الماسی، هفته گذشته نخستین پارت صادرات لاستیک بارز در حجم 40 تن انجام شد که امیدواریم رونق صادرات زمینه خروج این واحد صنعتی را از شرایط کنونی فراهم آورد.

در این میان ناگفته نماند که با وجود تمامی این مشکلات اما مجموعه بارز نه تنها به فکر رفع مشکل نیستند بلکه درخواست بازگشت قائم مقام مستعفی یعنی «امیر بابایی» به عنوان عضو هیئت مدیره را داده اند. آنچه اینجا بیشتر باید دیده شود این است که نه تنها «بابایی» بلکه نام «آزاد جراحیان» هم در این لیست هیئت مدیره وجود دارد که زمان «قاضی؛مدیرعامل بازداشتی بارز کردستان» و «مشرفی؛ مدیرعامل بازداشتی گروه صنعتی بارز» در بازرگانی گروه صنعتی بود و بسیار هم روند کاری او مورد انتقاد و ابهام هست.

با این وصف هرچند انتظار می رفت این مسئول سازمان صمت کردستان پاسخگوی خبرنگار کردپرس هم می بود و درباره قاچاق لاستیک و خروج مواد اولیه به نام ضایعات از کارخانه و حیف و میل بیت المال و دیگر موارد باشد اما همین که مهر تأیید بر گزارشات کردپرس زده شد نشان داد رسالت این رسانه درست بوده و درست هم پیش رفته است.

حال که این موارد به تأیید متولیان صمت رسید باید چند نکته مهم را یادآور شد و گفت که هنوز تکلیف دفتر مرکزی تهران با 60 نیروی پروازی مشخص نشده و تا زمانی که این معضل رفع نشود نمی توان انتظار بهبودی اوضاع را داشت. اینکه چرا دفتر مرکزی بارز کرمان در خود کرمان است اما دفتر مرکزی کردستان در تهران؛ جای سؤال دارد و نیازمند پیگیری است./

- در این زمینه بیشتر بخوانید:

* در بارز کردستان چه خبر است؟

* سایه دسیسه های سیاسی بر بارز کردستان و احتمال از هم پاشی کارخانه

* بارز کردستان از ابتدا تا کنون

* یک نقد این همه واکنش؟

* جوابیه گروه صنعتی لاستیک بارز به گزارش های کُرد پرس

* بررسی طرح تحقیق و تفحص از بارز کردستان

* سرنوشت تلخی که در انتظار بارز کردستان است

* کارگران بارز کردستان اعتصاب کردند

* قول هایی که بعد از اعتصاب کارگران بارز کردستان داده شد

* بی نظمی در مدیریت بارز کردستان قابل قبول نیست

* چرا می خواهند قضیه بارز کردستان را پیچیده کنند؟

* لاستیک های تولید شده در بارز چطور «قاچاق» شد؟

* قائم مقام بارز کردستان بالاخره استعفا داد

* بارز کردستان در دست انداز ورشکستگی

کد خبر 31769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha